-136- Thans dient een principe-uitspraak te worden gedaan voor boerderij DenBigge Het college zegt toe dat in de decembervergadering een kredietvoorstel aan de raad zal worden gedaan. Het voorbehoud, zoals vermeld in het voorstel, bedoeld ten aanzien van de hoogte van het bedrag. In geen geval zal meer dar. f 150.000,-r worden geïnvesteerd; gestreefd wordt tot een lager bedrag te kunnen komen. Het college kan geen mededeling doen omtrent de uitgaven tot e met 1985, aangezien thans niet bekend is welke bezuinigingen door de centra"1 overheid worden opgelegd. Het lid JANSSON is verbaasd omtrent de houding Van de P.v.d.A.-fractie aangezien in de commissievergadering hun vertegenwoordiger met deze tussenra portage instemde. De V.V.D. fractie is verheugd met de toezegging van het cc lege om met een kredietvoorstel (van max. f 150.000,te komen. Het lid HOUTENBRINK spreekt zich uit voor concentratie bij Den Bigge] ,-a doch gezien de financiële opstelling van de verbouwingskosten ad f 150.000,- stemt zijn fractie nog niet in met de hoogte van het bedrag. Hij acht ziir. vraag voor welke accommodaties tot 1985 financiële ruimte is, onvoldoende be antwoord. De VOORZITTER antwoordt, dat in de voorjaarsnota f 150.000,voor soci culturele accommodaties is gereserveerd. In de commissie financiën is bespre dat er ten aanzien van onderwijs over 1983 een aantal tegenvallers zijn ont staan, die weggewerkt moeten worden. Alvorens antwoord te geven op de door lid Houtenbrink gestelde vraag, dient in de begroting 1984 te worden bezie: financiële ruimte aanwezig is. Wethouder KAMP meent dat max. f 150.000,besteed kunnen gaan worden de verbouw. Er zal een keuze tussen woning en loods moeten worden gemaakt. Enige voorkeur gaat uit naar de woning, aangezien dit gebouw niet weg te den is. Het. lid MAKKINK merkt bij interruptie op, dat de intenties -afgezien v de hoogte van het bedrag- van zijn fractiegenoot Houtenbrink en wethouder Kam. overeenstemmen. f 150.000, Zijn gebaseerd op een verbouwing en ingebruikneming aan de Mole bergstraat; het lid Jansson mag de raad nu niet voorhouden dat de raad f 150.000, voor de Matthijs Heldtgroep heeft gereserveerd. Het voorstel ui de welzijnscommissie is juist gebaseerd om naar een betere en financieel een voudiger oplossing te komen. Het lid JANSSON kan -de nota gelezen hebbende- niet instemmen met hetu door het lid Makkink is verwoord. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van b. meester en wethouders. 15. Voorstel tot privatisering van het bei- Van de centrale accommodatie van het multifunctionele gebouw. De Meerenhof Het lid KRIJNEN-BOOT hoopt dat deze privatisering inhoudt dat De Meer er/; een gezondere financiële opzet zal krijgen. Van gemeentezijde zal de vinger aan de pols moeten worden gehouden, middels regelmatige rapportages of ter inzage legging van verslagen van de stichting. Het slagen zal mede afhankel j zijn van enig enthousiasme van de mensen die in de stichting gaan deelnemer.. Uit dien hoofde heeft haar fractie -gezien perspublicaties- moeite met de c stelling van enige toekomstige bestuursleden. Het getuigt van een verkeerd- mentaliteit als men bij een nieuwe aanpak alleen maar stilstaat bij alle ner tieve factoren die in het verleden aanwezig waren. -137- Een goede verhouding binnen het stichtingsbestuur is op zijn plaats, doch het mag niet zo zijn, dat daarom inspraak geclaimed wordt bij de selectie procedure van door het college te benoemen vertegenwoordigers. Het streven van toekomstige stichtingsbestuursleden zal van dien aard moeten zijn, dat op een stimulerende wijze het beheer van de Meerenhof ter hand wordt genomen én daartoe tot samenwerking bereid zijn. Voorts dient het gemeentebestuur zich bereid te verklaren desgevraagd adviserend op te treden teneinde de start van het stichtingsbestuur te vereenvoudigen. Het lid VAN BEZUIJE spreekt zijn waardering uit voor het geleverde werk van de huidige beheerscommissie. Hij betreurt het dat het college zoveel tijd nodig heeft gehad om een en ander op papier te zetten. Hij acht het onbegrijpe lijk hetgeen door het college als beheersvorm voor de medische hoek wordt gesteld. Hij ziet er de noodzaak niet van in om de medische hoek niet onder de stichtingsvorm te ressorteren, zodat de kruisvereniging met de private stichting een huurovereenkomst kan sluiten. De dalende personeelskosten zijn zijns inziens redenen om de tariefkosten, zo mogelijk met terugwerkende kracht, te verlagen. Hij vindt het opvallend, dat -nu het college niet meer verantwoordelijk zal zijn voor de exploitatietekorten- het college deze tekorten snel en geforceerd terug omlaag wenst gebracht te zien. Deze taak wordt aan het nieuwe bestuur opgelegd. Hij acht dit niet reëel en oneerlijk. De noodzaak om de tekorten omlaag te brengen is noodzakelijk, doch dit dient te geschieden in overleg met het nieuwe stichtingsbestuur. Bij de samenstelling van het bestuur dient eragestreefd te worden dat mensen uit zowel Torenveld, Centrum als Krooswijk zitting gaan nemen. Hij wijst er op, dat er een private beheersstichting gecreëerd wordt voor De Meerenhof en geen sociaal culturele instelling die, gebaseerd op een activiteitenplan, sociaal cultureel werk binnen het gemeentelijk sociaal cultureel programma zou moeten organiseren. Het lid SCHIPPER complimenteert de werkgroep en het ambtelijk apparaat voor het onderhavige voorstel. Ten aanzien van het afbouwen van het exploi tatietekort is zijn fractie verheugd met de toezegging van het college dat er altijd onderhandeld kan worden. Uit het voorstel blijkt dat de betrokken heid van het gemeentebestuur met De Meerenhof erg groot is en verwacht mag worden dat het gemeentebestuur bereid is stimulerend te werken. Hij verzoekt de raad de 2Qffo korting niet te zien als abstract gegeven, doch enkel als voorstel met een bepaald streven tot bezuiniging. Het lid JANSSON acht het voorstel een voorzichtige vorm van privatisering, aangezien de nieuw te vormen stichting met handen en voeten gebonden wordt aan de gemeente. Indien de resultaten het toestaan is het in de toekomst wellicht te overwegen de banden wat losser te maken. Zijn fractie vraagt zich af wat de rol van de stichting peuterspeelzalen in het stichtingsbestuur wordt. De stichting peuterspeelzalen zou toch recht streeks ruimte van de gemeente huren? Hier bestaat nogal wat onduidelijkheid over. Zo is er ook nog onduidelijkheid omtrent bemetering van gas, water en electriciteit. Zijn fractie gaat er van uit dat de tarieven van de consumpties zodanig worden aangepast, dat er geen sprake is van para-commercie Het lid HOUTENBRINK concludeert, dat er een gesubsidieerd cafébedrijf overblijft, aangezien de scholen, de medische hoek en de peuterspeelzaal buiten het stichtingsbestuur ressorteren. Hij vraagt zich af wat"er met de huidige vaste gebruikers gaat gebeuren. Waarom worden zij niet allen opge nomen in het stichtingsbestuur. Zijn fractie heeft bezwaar tegen het ver wachte tekort van f 56.000,Dit tekort behoort bij de centrale wijkvoor- ziening Krooswijk. Indien personeel wordt weggehaald en elders in de gemeente wordt ingezet is er macro-economisch sprake van een "vestzak-broekzak" situatie

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1983 | | pagina 71