-114-
15. Voorstel tot het voteren van een krediet
voor de uitvoering van de energiebesparen
de maatregelen aan de bijzondere kleuter
en lagere scholen.
Het lid KRIJNEN-BOOT vraagt zich af in hoeverre de inlichtingen die de
schoolbesturen bij het energiebedrijf hebben ingewonnen in het voorstel zijn
verwerkt.
Wethouder KAMP antwoordt dat de adviezen door het energiebedrijf aan de
schoolbesturen, zijn meegenomen bij het totale onderzoek naar energiebesparende
maatregelen.
Het lid SCHIPPER vraagt zich af wat er gebeurt met die scholen alwaar be
paalde voorzieningen niet kunnen worden getroffen en die dus met hogere ener
giekosten geconfronteerd blijven.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
16. Voorstel tot vaststelling van de vergoe-^
ding als bedoeld in artikel 101 bis (vak
onderwijs) van de Lager-onderwijswet 1920
over het jaar 1982.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
17. Voorstel tot het voteren van een krediet
voor de plaatsing van een hekwerk bij de
christelijke lagere school "Het Kompas"en
kleuterschool "De Schelp".
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
18. Voorstel tot het voteren van een krediet
voor de isolatie van de woning Plein g
1940 nr. 4.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
19. Voorstel tot het voteren van een krediet
ten behoeve van het aanbrengen van iso
latie in de spouwmuren van het gemeente
huis
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
20. Voorstel met betrekking tot zelfwerk
zaamheid in onderhoud op buitensportac
commodaties
Wethouder VAN DE WETERING deelt mede, dat het college het voorstel van de
sportraad -om vanuit de hele situatie naar de sportverenigingen toe een indivi
duele uitwerking tot stand te laten brengen- zal uitvoeren. Het college zal
-115-
een efficiënt plan opstellen om een goed toezicht uit te oefenen op de conse
quenties van het geprivatiseerde onderhoud, ter voorkoming van kapitaalvernie
tiging. De verenigingen zullen worden geïnstrueerd omtrent hun taken.
Voorts heeft het college -op voorstel van de sportraad- besloten om de zelf
werkzaamheid op 1 augustus 1985 te laten starten en de tarieven en subsidies
per 1 januari 1984 op te heffen.
In de notitie is sprake van het feit dat met 2 verenigingen nog geen overleg
is geweest. Overleg heeft inmiddels plaatsgevonden met tennisclub De Lobbelaer
met als resultaat dat de tennisclub heeft ingestemd met het pakket zelfwerk
zaamheid en het opheffen van tarieven en subsidies. Het overleg met de hockey
club moet nog plaatsvinden.
Het lid HHIJSSOON is van mening dat het college er vrij lange tijd over
heeft gedaan om met het onderhavige voorstel te komen. Zijns inziens hebben
de betreffende sportclubs de eerste plannen omtrent zelfwerkzaamheid terecht
afgewezen.
Zijn fractie meent dat het college in de notitie de materie inhoudelijk voor
zichtig heeft benaderd en met duidelijke cijfers heeft onderbouwd.
Zijn fractie zal het voorstel niet verwerpen, maar verwacht wordt dat dit het
begin is van een bezuinigingsoperatie waarbij ook de "binnensportverenigingen"
worden betrokken.
Hij is van mening dat sportclubs niet aansprakelijk mogen worden gesteld voor
schade aan sportcomplexen die wordt veroorzaakt buiten de schuld van de be
treffende sportclub (b.v. storm, brand, inbraak en vernielingen).
Hij merkt op dat door het voorstel het bestaansrecht van de -kleine- verenigin
gen niet in het geding mag komen.
Voorts wijst hij erop dat het merendeel van het werk binnen verenigingen reeds
geschiedt door vrijwilligers.
Het lid VAN BEZUIJE acht de uitkomsten van de onderhandelingen verheugend.
Hij vraagt zich af of de toezegging dat de buitensportverenigingen zullen
worden gevrijwaard van gemeentelijke ad hoe bezuinigingsmaatregelen, gestand
kan worden gedaan. De rijksoverheid heeft namelijk reeds nieuwe bezuinigingen
in het vooruit gesteld.
In principe is hij tegenstander van een ad hoe beleid, maar welke financiële
zekerheid heeft de gemeente zelf.
Het lid SCHIPPER complimenteert de wethouder voor het onderhavige voor
stel. Hij vraagt zich echter af wat de redenen zijn dat de bijdrage van Virtus
in relatie tot de bijdrage van Seolto erg "laag" is. Daartegenover acht hij
de bijdrage van D.H.V. relatief hoog.
Zijns inziens is er een rekenfout gemaakt op pag. 5 onder "D.H.V. zelfwerk
zaamheid: 1. loofhoutbeplanting 236 m2 h f 0,91 f 2.148,
Hij verzoekt het college om de was- en kleedaccommodaties nader te omschrijven,
aangezien beide voetbalverenigingen uit Zevenbergen beter voorzien zijn dan
D.H.V.
Zijn fractie wijst erop dat <jle toezegging, dat de sportverenigingen zullen
worden gevrijwaard van gemeentelijke ad hoe bezuinigingsmaatregelen, gestand
moet worden gedaan, ondanks bezuinigingsmaatregelen van de rijksoverheid.
Hij wenst de verenigingen succes bij de uitvoering van de zelfwerkzaamheden.
Het lid DE HAAS meent, dat naast het financiële voorstel voor de gemeente
ook het profijtbeginsel een principiële overweging moet zijn, die betrokken
moet worden bij het onderhavige voorstel.
De uitgangspunten b en f (vrijwaring ad hoe bezuinigingsmaatregelen en af
spraken tot september 1986) acht zijn fractie onaanvaardbaar. In het totale
bezuinigingsbeleid kan één sector niet worden gevrijwaard van eventuele nieuwe
bezuinigingen.