-114- 15. Voorstel tot het voteren van een krediet voor de uitvoering van de energiebesparen de maatregelen aan de bijzondere kleuter en lagere scholen. Het lid KRIJNEN-BOOT vraagt zich af in hoeverre de inlichtingen die de schoolbesturen bij het energiebedrijf hebben ingewonnen in het voorstel zijn verwerkt. Wethouder KAMP antwoordt dat de adviezen door het energiebedrijf aan de schoolbesturen, zijn meegenomen bij het totale onderzoek naar energiebesparende maatregelen. Het lid SCHIPPER vraagt zich af wat er gebeurt met die scholen alwaar be paalde voorzieningen niet kunnen worden getroffen en die dus met hogere ener giekosten geconfronteerd blijven. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 16. Voorstel tot vaststelling van de vergoe-^ ding als bedoeld in artikel 101 bis (vak onderwijs) van de Lager-onderwijswet 1920 over het jaar 1982. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 17. Voorstel tot het voteren van een krediet voor de plaatsing van een hekwerk bij de christelijke lagere school "Het Kompas"en kleuterschool "De Schelp". Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 18. Voorstel tot het voteren van een krediet voor de isolatie van de woning Plein g 1940 nr. 4. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 19. Voorstel tot het voteren van een krediet ten behoeve van het aanbrengen van iso latie in de spouwmuren van het gemeente huis Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 20. Voorstel met betrekking tot zelfwerk zaamheid in onderhoud op buitensportac commodaties Wethouder VAN DE WETERING deelt mede, dat het college het voorstel van de sportraad -om vanuit de hele situatie naar de sportverenigingen toe een indivi duele uitwerking tot stand te laten brengen- zal uitvoeren. Het college zal -115- een efficiënt plan opstellen om een goed toezicht uit te oefenen op de conse quenties van het geprivatiseerde onderhoud, ter voorkoming van kapitaalvernie tiging. De verenigingen zullen worden geïnstrueerd omtrent hun taken. Voorts heeft het college -op voorstel van de sportraad- besloten om de zelf werkzaamheid op 1 augustus 1985 te laten starten en de tarieven en subsidies per 1 januari 1984 op te heffen. In de notitie is sprake van het feit dat met 2 verenigingen nog geen overleg is geweest. Overleg heeft inmiddels plaatsgevonden met tennisclub De Lobbelaer met als resultaat dat de tennisclub heeft ingestemd met het pakket zelfwerk zaamheid en het opheffen van tarieven en subsidies. Het overleg met de hockey club moet nog plaatsvinden. Het lid HHIJSSOON is van mening dat het college er vrij lange tijd over heeft gedaan om met het onderhavige voorstel te komen. Zijns inziens hebben de betreffende sportclubs de eerste plannen omtrent zelfwerkzaamheid terecht afgewezen. Zijn fractie meent dat het college in de notitie de materie inhoudelijk voor zichtig heeft benaderd en met duidelijke cijfers heeft onderbouwd. Zijn fractie zal het voorstel niet verwerpen, maar verwacht wordt dat dit het begin is van een bezuinigingsoperatie waarbij ook de "binnensportverenigingen" worden betrokken. Hij is van mening dat sportclubs niet aansprakelijk mogen worden gesteld voor schade aan sportcomplexen die wordt veroorzaakt buiten de schuld van de be treffende sportclub (b.v. storm, brand, inbraak en vernielingen). Hij merkt op dat door het voorstel het bestaansrecht van de -kleine- verenigin gen niet in het geding mag komen. Voorts wijst hij erop dat het merendeel van het werk binnen verenigingen reeds geschiedt door vrijwilligers. Het lid VAN BEZUIJE acht de uitkomsten van de onderhandelingen verheugend. Hij vraagt zich af of de toezegging dat de buitensportverenigingen zullen worden gevrijwaard van gemeentelijke ad hoe bezuinigingsmaatregelen, gestand kan worden gedaan. De rijksoverheid heeft namelijk reeds nieuwe bezuinigingen in het vooruit gesteld. In principe is hij tegenstander van een ad hoe beleid, maar welke financiële zekerheid heeft de gemeente zelf. Het lid SCHIPPER complimenteert de wethouder voor het onderhavige voor stel. Hij vraagt zich echter af wat de redenen zijn dat de bijdrage van Virtus in relatie tot de bijdrage van Seolto erg "laag" is. Daartegenover acht hij de bijdrage van D.H.V. relatief hoog. Zijns inziens is er een rekenfout gemaakt op pag. 5 onder "D.H.V. zelfwerk zaamheid: 1. loofhoutbeplanting 236 m2 h f 0,91 f 2.148, Hij verzoekt het college om de was- en kleedaccommodaties nader te omschrijven, aangezien beide voetbalverenigingen uit Zevenbergen beter voorzien zijn dan D.H.V. Zijn fractie wijst erop dat <jle toezegging, dat de sportverenigingen zullen worden gevrijwaard van gemeentelijke ad hoe bezuinigingsmaatregelen, gestand moet worden gedaan, ondanks bezuinigingsmaatregelen van de rijksoverheid. Hij wenst de verenigingen succes bij de uitvoering van de zelfwerkzaamheden. Het lid DE HAAS meent, dat naast het financiële voorstel voor de gemeente ook het profijtbeginsel een principiële overweging moet zijn, die betrokken moet worden bij het onderhavige voorstel. De uitgangspunten b en f (vrijwaring ad hoe bezuinigingsmaatregelen en af spraken tot september 1986) acht zijn fractie onaanvaardbaar. In het totale bezuinigingsbeleid kan één sector niet worden gevrijwaard van eventuele nieuwe bezuinigingen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1983 | | pagina 60