-8-
jaarsnota (nadat de besprekingen met het V.J.V. zijn geweest).
M.a.w. de genoemde maxima in de begroting zijn zwevend tot de vaststelling
van de voorjaarsnota heeft plaatsgevonden.
Sport en_recreatie
Bezuinigingsplannen
Onze fractie ervaart de resultaten van uw eerste overleg met de buiten
sportverenigingen als teleurstellend.
Vooral omdat ons uit uw antwoord blijkt dat u met een deel van de vrijko
mende gelden uit dit beleid, het reservefonds van de renovatie van sport
park De Knip wilde vormen.
Enigszins verheugend is echter dat, zoals bleek bij de laatste DB vergade
ring van de sportraad, u en de verenigingen nog eens om de tafel zullen
gaan zitten om de problematiek door te spreken.
Wij hopen dat uit dit overleg alsnog de basis voor een harmonieuze oplos
sing komt.
Exploitatie De Meerenhof
Mijnheer de voorzitter, in uw streven de exploitatielasten van de
Meerenhof te verlagen bent u naar onze mening op de verkeerde weg door het
te zoeken in tariefsverhogingen. Overigens kan onze fractie zowiezo niet
accoord gaan met een tariefsverhoging van 14% in plaats van 4% omdat wij
dit in strijd achten met het beleidsaccoord wat stelt dat.er geen schoks
gewijze" lastenverzwaring naar de burgers gewenst is zonder dat de aan
leiding hiertoe als onvermijdelijk vastgesteld is.
In dit kader wijzen wij u op een notitie van een sub-commissie uit de be
heerscommissie welke vorig jaar in een onderzoekje heeft aangetoond dat de
mogelijkheden tot stimuleren van de verhuur van ruimten in de Meerenhof
niet los konden worden gezien van een totaal accommodatie-onderzoek.
Gezien uw aankondiging dat zo'n onderzoek nu eindelijk op korte termijn zal
worden gestart, stellen wij u voor de tarieven van de Meerenhof in afwach
ting van de resultaten van dat onderzoek niet meer te verhogen dan 4%.
Gaarne uw reactie hierop.
Volkshuisvesting
Mijnheer de voorzitter, gaarne maken wij van deze tweede instantie ge
bruik om u te attenderen op de mogelijkheden van goedkope betaalbare wonin
gen. Dit naar aanleiding van uw opsomming van het aantal toegewezen wonin
gen.
Zoals u uit perspublicaties heeft kunnen vernemen lijkt men er in Ooster
hout in te slagen om in eigen beheer betaalbare woningen te bouwen door een
opmerkelijke samenwerking van gemeente, architect, aannemer en woningcor-
poratie. ook M
Dergelijke initiatieven moeten in Zevenbergen mogelijk zijn.
Zoals de C.D.A. bepleit om dit niet alleen de woningstichting te laten
doen zeggen wij dat ook. Zou het door ons aangehaald idee van Oosterhout
hier ook mogelijk zijn, dan is een innige samenwerking noodzaak.
Het zoeken in betaalbare woningen in alleen verkleining van de huizen is nie
voldoende. Ook in goedkopere bouw en het zeer flexibel hanteren van bouw
voorschriften etc. is noodzakelijk.
Landelijk is hier al reeds veel over gesproken.
Maatschappelijke Dienstverlening
In uw antwoord hieromtrent blijkt volgens de prognose dat 27 aanvra
gers meer worden verwacht in 1983 dan in 1982, ofwel 12%. Aannemende dat_
deze prognose toch te licht is ingeschat alsmede de nu reeds gedane kortin
gen in het salariszakje, zal'dit veel hoger uitvallen. Mede gelet op de
reeds in eind 1982 gehouden korting en de opnieuw ingeluide korting van
1983 voor de maatschappelijke dienstverlening welke in feite cumulatief
is, zal van hulpverlening niet of nauwelijks iets daadwerkelijks te ver
wachten zijn. Dit betekent dat mensen in nood, of aankomende problemen,
letterlijk in de kou komen te staan, waardoor de maatschappelijke proble
men steeds groter worden en uiteindelijk zijn terugslag zullen vinden in
nog grotere financiële inspanningen dan nu.
Dit achten wij geen terugvinden van de weg naar een bewuste zelfstandig
heid, maar een terugkeer naar slaafse afhankelijkheid van welke noemer
dan ook.
Rampenplan
Bij dit onderwerp verbaast het ons te horen dat "bij evaluatie van
deze oefening enz.".
Bij evaluatie zegt u. In een veel eerder stadium zegt u dat de evaluatie,
zodra die klaar is, de raad ter hand gesteld zou worden.
Deze is nog steeds niet ontvangen. Wanneer komt deze nu naar de raad?
En denkt u voor september gereed te zijn met de bijstelling van het plan.
U weet, september 1983 dienen de rampenplannen gereed te zijn.
Gaarne uw antwoord.
Milieu en energiebeleid
Verhouding gemeente/T.M.D.
Uw interpretatie van ons voorstel omtrent afhandeling van "doorsnee
gevallen" is niet geheel juist. Wij zien op dit moment ook nog niet zo
zeer dat gewerkt zou kunnen worden met uniforme aanvragen etc.
Wel zien wij de mogelijkheden om in overleg met de T.M.D. vooraf tot af
spraken te komen met aanvragers over het bedrag aan leges dat verschul
digd is. Dit bedrag kan op basis van ervaring door T.M.D. en gemeente wor
den vastgesteld. Het bedrag wordt alleen verhoogd als aantoonbaar extra
controles, adviezen o.d. nodig zijn.
Onze vraag is dan ook nogmaals of u in deze zin met de T.M.D. overleg wilt
plegen en ons de resultaten van dit overleg wilt laten weten.
Leges voor controle-werkzaamheden
Uit uw beleidsnota hebben wij begrepen dat u naast de normale controle
werkzaamheden welke behoren bij de afwikkeling van de hinderwetaanvraag
van plan bent controle op naleving van vergunningen te gaan houden.
Voer deze laatstgenoemde controlewerkzaamheden, welke blijkens uw beleids
nota nagenoeg niet plaats vinden, zijn de 296 uren geraamd in post 87.06,
dus niet bedoeld. Vandaar onze vraag. Onze verbazing geldt overigens niet
het ontbreken van budget doch het niet voorzien van dergelijke controles
in het verleden.
Werkgelegenheid
In antwoorden onder het hoofd "Industrieterrein/acquisitie", vinden
wij iets wat lijkt op een antwoord van o.a. het door de P.v.d.A. gestelde
t.a.v. werkgelegenheid.
Kritiek, zo had u dat best mogen opvatten, t.a.v. het missen van een para
graaf over werkgelegenheid in de breedste zin wordt afgedaan: er komt een
gedifferentieerde stuurgroep die o.a. "het werkgelegenheidsbeleid ga.at coör
dineren en activeren".
Mijnheer de voorzitter, vragen die zo'n antwoord oproepen worden door
u niet beantwoord.