van uw antwoord, dan stemt ons dat tot verbijstering. Ligt een bouwkundig inspekteur hoger in de markt dan een gewone inspekteur KO/LO. De hoop welke u kennelijk bezit op uitzicht van een eventuele andere be stemming dan die voor de rijkspolitie, waar is die op gebaseerd? Is het de bedoeling om dit pand voor de gemeente te behouden met zijn finan ciële last onder welke noemer dan ook. Ten aanzien van Zevenbergen werd de hoop uitgesproken om gauw te kunnen bouwen in het centrum. Hierop komt in het geheel geen antwoord, zienswijze of iets dergelijks. Vandaar de vraag nu: wanneer denkt Rijksgebouwendienst te gaan bouwen aan het nieuwe politiebureau? Hoe staan uw besprekingen in deze? Verkeer en Vervoer Uit uw antwoord op het door ons aangehaalde beleidsaccoord punt 24 en 25, komt u niet verder en dan nog wel schoorvoetend: "Met de BBA zal ook de route in Zevenbergen en met name Krooswijk, nog eens worden besproken". Wij stellen hier dat zo'n gesprek alleen zin heeft als u punt 24 van het beleidsaccoord uit gaat werken. Een verbinding Zevenbergschen Hoek-Zeven- bergen over de Achterdijk zou ook tot de mogelijkheid behoren. Mocht u deze bijbel van de raad voor de komende jaren niet bij de hand hebben: Ik stél u hem graag ter hand. Enèrgiebesparing bij schoolgebouwen Bij de openbare school is nog steeds niets gedaan aan warmte—isolatie. Aan het gebouw is alleen de van nieuwbouw af aangebrachte isolatie gerepa reerd. De energiebesparing hieruit voortvloeiend zal moeilijk aantoonbaar worden. Maar wat doet u met de raadsuitspraak om te zorgen dat voor de winter 1982-1983 het gebouw is geïsoleerd. Wanneer komt u met plannen in deze. Waar hapert het aan, dat tot nu toe voor de raad nog niets zicht baars is gedaan. T.a.v. de aanzet van het openbaar lager onderwijs in Lindonk het volgende. De minister van onderwijs wil het leerlingenaantal per klas ver groten, wat een aantal arbeidsplaatsen vernietigt. Een verzelfstandiging van de dependance van de Boemerang zal dit (voor wat betreft die school) voorkomen. Zo'n verzelfstandiging zal beslist nadelen hebben, deze zullen afgewogen moeten worden. Ik stel dan ook voor om de verzelfstandiging in principe uit te voeren. Het onderwijsplan wordt als kapstok aangediend. Maar wanneer komt u met dat plan? Ik vraag u om aan te geven wanneer u daarmee naar de raad toekomt. Fietsbrug over de "Mark" Het is u niet onbekend dat de P.v.d.A. al vele jaren trekt aan het fietspadenplan en met name dat tussen Hoeven en Zevenbergen Het is u ook niet onbekend dat de P.v.d.A. de Brug over de Mark al jaren lang bepleit. Ook de gemeenteraad heeft de belangrijkheid ervan onderkend. Vele besprekingen hebt u gevoerd tot aan het resultaat zoals het nu is. Naar verwachting bouwen in 1984. Lijkt het u niet verstandig, neen nood zaak, gelet op het jaar 1984, reeds in de voorjaarsnota een reserve op te nemen als eerste aanz'et tot verhogen van de post 254.00 van de gewone dienst, t.w. bruggen en veren. Een verhoging welke gerechtvaardigd is gelet op punt 41 van het beleids accoord. Tweede vraag. Wanneer vindt het ambtelijk overleg plaats over de betaal- sleutel. Welke verdeling staat u op voorhand voor? Welzijn De beantwoording van onze vraag omtrent de reden waarom geen programma voor 1983 van het sociaal kultureel plan reeds eerder voorlag, geeft ons aanleiding op te merken dat dit toch spanning oproept t.a.v. onze mening, welke u bevestigd heeft betreffende de onzekerheid bij de verenigingen en waarbij u in de toekomst gezien, 'zegt te streven deze tot een minimum te be perken. Waarom dit niet eerder gedaan. Elkeen^weet dat er bezuinigd zou worden, reeds enkele jaren tekende dit zich af. Zoner een exact percentage te noemen kon dit de verenigingen reeds medegedeeld worden om hiermee rekening te houden bij het opstellen van hun begroting. Naast de onbekende financiële cijfers blijkt dat ook de terugkoppeling naar de welzijnscommissie een rol heeft gespeeld in de tijd.gezien. Dit was tevens te voorzien, althans daar gaan wij vanuit, bij een behoor lijke planning in deze. Accommodatiebeleid Kunt u ons mededelen welk een planning u hanteert t.a.v. het accommo datiebeleid. U zegt wel dat de toezegging om een totaal accommodatie- onderzoek te plegen, een direct uitvloeisel is van het beleidsaccoord van de raad, maar de raad is al eerder een onderzoek naar de accommodaties toegezegd. De conclusie is dus gerechtvaardigd te stellen dat u dat plan matig doet en bezig bent. Vandaar de vraag naar uw tijdsplanning. S.A.D. In uw antwoord hierover menen wij een discrepantie te horen en wel uw zorgen om het huidige niveau t.o.v. de financiën. Wat reeds in uw beleidsnota in feite werd losgelaten wegens grensverleg ging (de aanvaardingsgrens tot verwijzing). Dit zal dan voor 100^ dienen te zijn in uw optiek want anders kunt u uw niveau niet halen bij de gegeven financiële middelen. Deze kunnen geweld worden aangedaan wegens verzoeken om reiskostenvergoeding naar een school voor buitengewoon onderwijs in de regio. In het belang van de kinderen zijn wij tegen een verlegging van de verwij- zingsgrens Vormingswerk Bij deze herhalen wij onze vragen omtrent het overleg tussen de instel lingen betreffende zaken van samenhang en overlappingen. Volgens uw antwoord bestaat er een intensief overleg op bestuurlijk en be roepskrachtenniveau van de diverse instellingen. Deze zijn uw college kennelijk bekend wegens daar waar u spreekt over: om niet te schromen uw verantwoordelijkheid te nemen. Ergo, de instellingen maken de inhoud van het overleg. Dit dan in afwijking van wat in het beleidsaccoord is overeengekomen, het geen de meerderheid van uw college heeft aanvaard en dat er van uit gaat een stimulerende en sturende rol vanuit uw college tijdens dat overleg. V.J.V1 Wat u op pagina 14 van uw antwoord zegt t.a.v. het V.J.V. heeft onze instemming, indien wij dat kunnen vertalen in: dat de genoemde maxima van 120 uur in de begroting als exact gegeven, pas definitief wordt in de voor-

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1983 | | pagina 4