-2-
zal worden om de sociale woningbouw tot een meer acceptabeler kostenniveau
te brengen. Andere gemeenten zijn daar reeds zéér voortvarend mee bezig (zie
Klundert). De C.D.A.-fractie zou bij uw college'wat van diezelfde voortvarend
heid willen bespeuren. Dat dit alleen een zaak des woningstichtings zou zijn,
wijzen wij zonder meer van de hand als zijnde een te formele benadering. Het
is het gemeentebestuur dat fungeert als onmisbaar doorgeefluik voor het ver
krijgen van de benodigde rijksbijdragen. Bovendien bestaat er een goede ver
standhouding tussen de woningstichting en het gemeentebestuur. Met elkaar moet
dus tot een gerichte aanpak gekomen kunnen worden. Een afwachtende houding
vinden wij hier zeker niet op zijn plaats. Een primaire taak van het gemeen
tebestuur achten wij het, dat ze zover het in haar vermogen ligt, al het
mogelijke doet de woonlasten nu én in de toekomst te drukken. We hebben
hier te maken met één van de eerste levensbehoeften van de mens. Hulpmidde
len zoals huursubsidie e.d. kunnen individueel helpen, maar we dienen ons
te realiseren dat alles wat uit de subsidiekraan komt t.b.v. de gemeen
schap of leden daarvan, eerst door dezelfde gemeenschap op tafel gebracht
zal moeten worden. Het is en blijft een kunstmiddel.
Mijnheer de voorzitter, uw college merkt droogjes op dat met de tegen
valler, dat het stadsgewest het proefplan Langeweg niet doorzet, budgettair
geen rekening is gehouden. Kunt u ons zeggen wat die budgettaire consequen
ties zijn en wat u daarmee aan wilt?
De verdeling van de vermindering van de werkuren bij openbare w-erken
komt ons reëel voor. Het uitblijven van de Europese verkiezingen is een
aangenaam doekje voor het bloeden in 1983. We houden echter ons hart vast
voor jaren waarin de stembus wél van stal moet worden gehaald. De hemel en
Ruud Lubbers beware ons voor een vroegtijdige kabinetscrisis met daarop
volgende verkiezingen.
Verkiezingen, die wij zowel maatschappelijk als uit een oogpunt van bezuini
ging, voorlopig ongewenst achten.
Graag krijgen wij nog wat nadere verduidelijking over de mogelijke gevolgen
van het vooralsnog mislukken van uw overleg met de sportwereld over zelf
werkzaamheid voor de duizend uren, die u schrapt voor sportterreinen en
accommodaties. Verder vragen we ons in gemoede af: wanneer is besloten een
reservenotje t.b.v. de renovatie van de Knip te vormen uit de besparingen
bij de sport. Het is een hoge prioriteit, ook bij onze fractie, maar vrij
komende middelen dienen aan de algemene middelen te worden toegevoegd en er
dient een afzonderlijk raadsbesluit ter besteding van die gelden te komen.
Bij sociaal culturele activiteiten staat uw college immers eenzelfde ge
dragslijn voor. Uw college stelt in haar antwoord m.n. naar de V.V.D.-
fractie, er op dit moment geen behoefte aan te hebben om inhoudelijk op het
concept sociaal cultureel programma 1983 in te gaan, daar de discussie
hierover nog moet komen. Toch hebben wij behoefte om ook in 2e instantie
nog eens te benadrukken, dat voorzichtigheid en behoedzaamheid geboden zijn
en blijven bij het opstarten van activiteiten t.b.v. de ongeorganiseerde
jeugd. Het opstarten zal zeer gefaseerd dienen te gebeuren. Een grote buil
kunnen we ons financieel nooit vallen als de zaken niet helemaal gaan zo
als wij verwachten.
M.b.t. de toegankelijkheid van de openbare gebouwen vinden wij uw reac
tie wat magertjes. U komt in uw beantwoording niet verder dan met de ver
melding van het feit van uw onbekendheid met een bepaald rapport. Deze zaak
had door uw college wel wat positiever opgepakt kunnen worden. We vragen
daarom dan ook in 2e instantie van uw college een duidelijke bereidheid om
stappen te ondernemen en/of maatregelen te treffen teneinde de "drempels"
voor gehandicapten te minimaliseren.
Een beetje merkwaardige opmerking komen wij tegen mijnheer de voor
zitter op blz. 20 van uw antwoord. U stelt daar dat: "Indien binnen voor
melde dienst (openbare werken dus), de hiervoor' vereiste kennis en ruimte
aanwezig is, u met de T.M.D. contact op zal nemen om ook deze werkzaamheden
voor daarvoor in aanmerking komende inrichtingen door de eigen dienst te
verrichten". U doelt hierbij op werkzaamheden ter controle op naleving van
de aan de hinderwetvergunning verbonden voorschriften. Om een duidelijk spe
cialisme gaat het hierbij niet, want dan weet u op voorhand, dat u dit niet
in huis hebt. Het komt ons voor, dat het hier gaat om bepaalde toetsings
activiteiten, die dat specialisme niet zozeer noodzakelijk maken. Het is
dan alleen de kwestie van de nodige ruimte binnen het apparaat zien te vin
den, meer niet. Hoewel dit gedeelte van uw antwoord zeker niet het meest
heldere verhaal bevat, geeft het ons wel de indruk, dat het u ernst is de
kosten, te maken i.v.m. het toepassen van de hinderwet, sterk terug te
dringen. Een goede zaak.
Verder willen we nog eens benadrukken dat we hoe dan ook geen voorstander
zijn van het doorberekenen van controlekosten. Controle en overtreding zijn
twee verschillende zaken. In het laatste geval zou het mogelijk moeten zijn
om alle te maken kosten bij de overtreder door te berekenen. Dat u de moge
lijkheden daartoe wilt onderzoeken juichen wij toe.
De procedure inzake de verhoging van de zgn. grenswaarden bij geluids
hinder in bestemmingsplannen, kenschetst u met een understatement als merk
waardig. Als Gedeputeerde Staten niet binnen 4 maanden beslissen, wordt
het verzoek geacht te zijn .geweigerd. Als een dergelijke gang van zaken wat
breder toepassing zou vinden zou ons hele bureaucratische systeem in elkaar
storten. O.i. zit er weinig anders op dan vrijwel dagelijks 073 draaien om
te vragen hoe de zaak erbij staat. Druk op de Bossche ketel wil nog wel
eens helpen.
Dat een gemeente van de grootte van Zevenbergen niet zomaar iemand
vrij weet te maken om aan industriewerving te gaan doen onderschrijven wij
volledig. Ervaringen in andere, veelal grotere gemeenten, waar dat wel
gebeurt, zijn trouwens ook erg teleurstellend. Zou u al plannen in die
richting hebben, dan zouden wij daar de grootste vraagtekens bij plaatsen.
De roomboter is anno 1983- te ver op om er nog eens rustig wat van aan de
galg te smeren. Dat wil uiteraard niet zeggen dat we bij de pakken neer
moeten gaan zitten. Uw suggestie tot instelling van een stuurgroep vinden
we heel dienstig,- al zijn ook daarvan onze verwachtingen vooralsnog niet
hooggespannen. De kern van de zaak is dat het product, de industrie, goed
moet zijn. De inspanningen van die stuurgroep dienen naar onze mening dan
ook in eerste aanleg intern te zijn. Zonder nu te zeggen, dat we D- of
T-zones moeten binnenhalen (wij vinden van niet) zullen we toch tot be
paalde vormen van déregulering moeten komen. Uw eerste voorzichtige stap
pen om wat minder aan de T.M.D. uit te besteden en om de mogelijkheden
van een "één loketsysteem" te bezien, zijn goede aanzetten. In die rich
ting moet die stuurgroep werken. Pas als we dan een interessant vesti
gingsklimaat kunnen aanbieden en de economie weer wat aantrekt, heeft een
actieve werving zin. Dat haast daarbij geboden is, spreekt vanzelf.
Verder zal het uw college duidelijk zijn welk standpunt de C.D.A.-
fractie de volgende raadsvergadering gaat innemen m.b.t. de vaststelling
van de hoogte van de presentiegelden.
Nog een laatste opmerking mijnheer de voorzitter: onze vraag m.b.t. de
gevonden voorwerpen schijnt bij uw beantwoording weer verloren te zijn ge
gaan. Hopelijk vindt u hem terug en krijgen we alsnog in tweede instantie
een antwoord".