-2- zal worden om de sociale woningbouw tot een meer acceptabeler kostenniveau te brengen. Andere gemeenten zijn daar reeds zéér voortvarend mee bezig (zie Klundert). De C.D.A.-fractie zou bij uw college'wat van diezelfde voortvarend heid willen bespeuren. Dat dit alleen een zaak des woningstichtings zou zijn, wijzen wij zonder meer van de hand als zijnde een te formele benadering. Het is het gemeentebestuur dat fungeert als onmisbaar doorgeefluik voor het ver krijgen van de benodigde rijksbijdragen. Bovendien bestaat er een goede ver standhouding tussen de woningstichting en het gemeentebestuur. Met elkaar moet dus tot een gerichte aanpak gekomen kunnen worden. Een afwachtende houding vinden wij hier zeker niet op zijn plaats. Een primaire taak van het gemeen tebestuur achten wij het, dat ze zover het in haar vermogen ligt, al het mogelijke doet de woonlasten nu én in de toekomst te drukken. We hebben hier te maken met één van de eerste levensbehoeften van de mens. Hulpmidde len zoals huursubsidie e.d. kunnen individueel helpen, maar we dienen ons te realiseren dat alles wat uit de subsidiekraan komt t.b.v. de gemeen schap of leden daarvan, eerst door dezelfde gemeenschap op tafel gebracht zal moeten worden. Het is en blijft een kunstmiddel. Mijnheer de voorzitter, uw college merkt droogjes op dat met de tegen valler, dat het stadsgewest het proefplan Langeweg niet doorzet, budgettair geen rekening is gehouden. Kunt u ons zeggen wat die budgettaire consequen ties zijn en wat u daarmee aan wilt? De verdeling van de vermindering van de werkuren bij openbare w-erken komt ons reëel voor. Het uitblijven van de Europese verkiezingen is een aangenaam doekje voor het bloeden in 1983. We houden echter ons hart vast voor jaren waarin de stembus wél van stal moet worden gehaald. De hemel en Ruud Lubbers beware ons voor een vroegtijdige kabinetscrisis met daarop volgende verkiezingen. Verkiezingen, die wij zowel maatschappelijk als uit een oogpunt van bezuini ging, voorlopig ongewenst achten. Graag krijgen wij nog wat nadere verduidelijking over de mogelijke gevolgen van het vooralsnog mislukken van uw overleg met de sportwereld over zelf werkzaamheid voor de duizend uren, die u schrapt voor sportterreinen en accommodaties. Verder vragen we ons in gemoede af: wanneer is besloten een reservenotje t.b.v. de renovatie van de Knip te vormen uit de besparingen bij de sport. Het is een hoge prioriteit, ook bij onze fractie, maar vrij komende middelen dienen aan de algemene middelen te worden toegevoegd en er dient een afzonderlijk raadsbesluit ter besteding van die gelden te komen. Bij sociaal culturele activiteiten staat uw college immers eenzelfde ge dragslijn voor. Uw college stelt in haar antwoord m.n. naar de V.V.D.- fractie, er op dit moment geen behoefte aan te hebben om inhoudelijk op het concept sociaal cultureel programma 1983 in te gaan, daar de discussie hierover nog moet komen. Toch hebben wij behoefte om ook in 2e instantie nog eens te benadrukken, dat voorzichtigheid en behoedzaamheid geboden zijn en blijven bij het opstarten van activiteiten t.b.v. de ongeorganiseerde jeugd. Het opstarten zal zeer gefaseerd dienen te gebeuren. Een grote buil kunnen we ons financieel nooit vallen als de zaken niet helemaal gaan zo als wij verwachten. M.b.t. de toegankelijkheid van de openbare gebouwen vinden wij uw reac tie wat magertjes. U komt in uw beantwoording niet verder dan met de ver melding van het feit van uw onbekendheid met een bepaald rapport. Deze zaak had door uw college wel wat positiever opgepakt kunnen worden. We vragen daarom dan ook in 2e instantie van uw college een duidelijke bereidheid om stappen te ondernemen en/of maatregelen te treffen teneinde de "drempels" voor gehandicapten te minimaliseren. Een beetje merkwaardige opmerking komen wij tegen mijnheer de voor zitter op blz. 20 van uw antwoord. U stelt daar dat: "Indien binnen voor melde dienst (openbare werken dus), de hiervoor' vereiste kennis en ruimte aanwezig is, u met de T.M.D. contact op zal nemen om ook deze werkzaamheden voor daarvoor in aanmerking komende inrichtingen door de eigen dienst te verrichten". U doelt hierbij op werkzaamheden ter controle op naleving van de aan de hinderwetvergunning verbonden voorschriften. Om een duidelijk spe cialisme gaat het hierbij niet, want dan weet u op voorhand, dat u dit niet in huis hebt. Het komt ons voor, dat het hier gaat om bepaalde toetsings activiteiten, die dat specialisme niet zozeer noodzakelijk maken. Het is dan alleen de kwestie van de nodige ruimte binnen het apparaat zien te vin den, meer niet. Hoewel dit gedeelte van uw antwoord zeker niet het meest heldere verhaal bevat, geeft het ons wel de indruk, dat het u ernst is de kosten, te maken i.v.m. het toepassen van de hinderwet, sterk terug te dringen. Een goede zaak. Verder willen we nog eens benadrukken dat we hoe dan ook geen voorstander zijn van het doorberekenen van controlekosten. Controle en overtreding zijn twee verschillende zaken. In het laatste geval zou het mogelijk moeten zijn om alle te maken kosten bij de overtreder door te berekenen. Dat u de moge lijkheden daartoe wilt onderzoeken juichen wij toe. De procedure inzake de verhoging van de zgn. grenswaarden bij geluids hinder in bestemmingsplannen, kenschetst u met een understatement als merk waardig. Als Gedeputeerde Staten niet binnen 4 maanden beslissen, wordt het verzoek geacht te zijn .geweigerd. Als een dergelijke gang van zaken wat breder toepassing zou vinden zou ons hele bureaucratische systeem in elkaar storten. O.i. zit er weinig anders op dan vrijwel dagelijks 073 draaien om te vragen hoe de zaak erbij staat. Druk op de Bossche ketel wil nog wel eens helpen. Dat een gemeente van de grootte van Zevenbergen niet zomaar iemand vrij weet te maken om aan industriewerving te gaan doen onderschrijven wij volledig. Ervaringen in andere, veelal grotere gemeenten, waar dat wel gebeurt, zijn trouwens ook erg teleurstellend. Zou u al plannen in die richting hebben, dan zouden wij daar de grootste vraagtekens bij plaatsen. De roomboter is anno 1983- te ver op om er nog eens rustig wat van aan de galg te smeren. Dat wil uiteraard niet zeggen dat we bij de pakken neer moeten gaan zitten. Uw suggestie tot instelling van een stuurgroep vinden we heel dienstig,- al zijn ook daarvan onze verwachtingen vooralsnog niet hooggespannen. De kern van de zaak is dat het product, de industrie, goed moet zijn. De inspanningen van die stuurgroep dienen naar onze mening dan ook in eerste aanleg intern te zijn. Zonder nu te zeggen, dat we D- of T-zones moeten binnenhalen (wij vinden van niet) zullen we toch tot be paalde vormen van déregulering moeten komen. Uw eerste voorzichtige stap pen om wat minder aan de T.M.D. uit te besteden en om de mogelijkheden van een "één loketsysteem" te bezien, zijn goede aanzetten. In die rich ting moet die stuurgroep werken. Pas als we dan een interessant vesti gingsklimaat kunnen aanbieden en de economie weer wat aantrekt, heeft een actieve werving zin. Dat haast daarbij geboden is, spreekt vanzelf. Verder zal het uw college duidelijk zijn welk standpunt de C.D.A.- fractie de volgende raadsvergadering gaat innemen m.b.t. de vaststelling van de hoogte van de presentiegelden. Nog een laatste opmerking mijnheer de voorzitter: onze vraag m.b.t. de gevonden voorwerpen schijnt bij uw beantwoording weer verloren te zijn ge gaan. Hopelijk vindt u hem terug en krijgen we alsnog in tweede instantie een antwoord".

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1983 | | pagina 2