De VOORZITTER heeft hier in principe geen bezwaren tegen. Ook de raad kan hiermee instemmen. Met inachtneming van het bovenstaande wordt zonder hoofdelijke stemming con form het voorstel van burgemeester en wethouders.besloten. 11. Voorstel tot wijziging van het reglement van orde gemeenteraad (4e wijziging). Dit voorstel is van de agenda afgevoerd. 12. Voorstel tot vaststelling van de her ziening I van het' bestemmingsplan "Bedrijventerrein Zwanengat" Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 13. Voorstel tot het in voorbereiding ver klaren van een algehele herziening van het bestemmingsplan Krooswijk. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 14. Voorstellen tot wijziging van het Algemeen Ambtenarenreglement (32e en 33e wijziging). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 15. Voorstel tot wijziging van de Bezoldigings verordening 1981 (5e wijziging). Het lid MAKKINK heeft moeite met de toekenning van vaste vergoedingen voor het bijwonen van raadsvergaderingen, zoals wordt voorgesteld. Het lijkt hem juister een overwerkregeling te hanteren waarbij van een vaste uurvergoeding wordt uitgegaan. De VOORZITTER merkt op dat, wanneer de raad die mening deelt, deze zaak terug moet naar het georganiseerd overleg. Het lid MAKKINK stelt dat de raad ook kan beslissen dat vergoeding plaats vindt volgens de geldende C.A.O., welke van een uurbedrag uitgaat. De VOORZITTER zegt dat toch zeker het Georganiseerd Overleg dan weer ge hoord moet worden. Het lid JANSSON is van mening dat wanneer de commissie voor Georganiseerd Overleg hiermee accoord is gegaan accoord kan worden gegaan met het voorstel. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 16. Voorstel tot vaststelling van de "Tariefs verordening De Schuur". Het lid JANSSON is van- mening dat ervoor gewaakt moet worden dat de tarieven voor "De Schuur" niet concurrentievervalsend zullen gaan worden. Hij vindt het niet juist dat de welzijnscommissie in deze zaak niet is gehoord. Het feit dat de activiteitencommissie hiermee accoord gaat is voor hem niet zo -54- relevant, aangezien die commissie geen bestuurlijke status heeft. Het lid MAKKIWK vraagt eveneens naar de status van de activiteitencom missie. De VOORZITTER betreurt het dat de tariefsaanpassing niet in de welzijns- commissie is behandeld. Ook hij is van mening dat de tarieven voor het gebruik van"de Schuur" niet concurrentievervalsend mogen zijn. Op geregelde tijden zal een evaluatie van het gebruik plaats moeten vinden. Terzake de activiteitencommissie merkt hij op dat hier geen officiële status aan verbonden is. De noodzaak hiertoe is ook niet aanwezig. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 17. Voorstel tot vaststelling van: a. het sociaal kultureel programma 1983; b. een wijziging van. de subsidieverordening Sociaal Kultureel Werk. Het lid mevr.KRIJNEN-BOOT concludeert dat door de achteruitgang inde financiële middelen de sociaal-culturele planning 1982-1985 met betrekking tot de gestelde prioriteiten volledig is achterhaald. Bestaande activiteiten zullen moeten inleveren ten behoeve van de gestelde prioriteiten, aldus spreekster. Zij vreest dat besparingen niet beperkt kunnen blijven tot de door het college op blz. 7 aangegeven bezuinigingen. Haars inziens zullen te zijner tijd accentverschuivingen moeten plaatsvinden om de levenskansen van noodzakelijk geachte activiteiten te blijven garanderen. Met name denkt zij hierbij aan jeugd- en jongerenwerk. Zij dringt aan op een voorzichtige aanpak van de realisering vaneen open jongeren centrum, waarbij de totstandkoming van een specifieke accommodatie voorlopig nog niet aan de orde is. Zij merkt op dat de stichting S.K.W. bereid moet zijn uitvoering te geven aan door de raad gestelde prioriteiten. Middels het subsidiebeleid kan hieraan gestalte gegeven worden. Met betrekking tot de accommodatie van de Matthijs Heldtgroep is zij van mening dat deze groep niet in zijn bestaan bedreigd mag worden door de de plorabele toestand van het clubgebouw. Overleg omtrent een betere huisves ting is zonder meer noodzakelijk. Een en ander dient los te staan van het door de welzijnscommissie te verrich ten accommodatie-onderzoek. Bij dit onderzoek dienen naar haar mening tevens schoolgebouwen en gemeentelijke gebouwen betrokken te worden. Toegankelijkheid en multifunctioneel gebruik dienen hierbij voorop te staan. In zijn algemeenheid stelt zij met betrekking tot dit onderwerp dat meer de nadruk gelegd zal moeten worden op meer eigen inbreng, grotere zelfwerkzaam heid en meer inschakeling van vrijwilligers. Het lid VAR BEZUIJE merkt op dat, gelet op de slechte financiële positie en de van bovenaf doorgevoerde bezuinigingen, er niet aan valt te ontkomen de prioriteiten in de sociaal kulturele sektor bij te stellen. Wanneer priori teiten uitgevoerd moeten worden, zal dat helaas ten koste gaan van bestaande activiteiten. Bij de opzetting van nieuwe activiteiten zal de grootst mogelijke zorgvuldig heid en efficiency geëist moeten worden. Hij onderschrijft de door het college gemaakte keuzes. De uit de, steeds groter wordende, jeugdwerkloosheid voortkomende problemen dienen aangepakt te worden, waarbij het open jongerenwerk een aanvullende voorziening kan vormen,

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1983 | | pagina 28