-24-
door ae gemeente worden gesubsidieerd.
De enigste mogelijkheid is om middels overleg, op vrijwillige basis te
komen tot goede afspraken.
Omtrent het vormingswerk vindt regelmatig overleg plaats met de di
verse instellingen. Voor wat betreft het V.J.V. gaat het om een streekge
bonden activiteit, terwijl bij de gemeentelijke inbreng rekening moet wor
den gehouden met de, voor het programmatische gedeelte, geldende rijksvoor
schriften.
Het lid MAKKINK merkt op dat de streekgemeenten die bij het V.J.V. zijn
betrokken, zeer terughoudend zijn geworden bij de subsidiëring.
Hij vraagt of die ontwikkeling gaat doorzetten.
Wethouder KAMP antwoordt dat deze ontwikkeling zich voor dit moment
heeft stopgezet. Hij verwacht niet dat de betrokken gemeentebesturen nog
meer gaan bezuinigen, aangezien alsdan de deelname van de jongeren uit
die gemeenten vrijwel onmogelijk wordt.
In antwoord op vragen van het lid JANSSON inzake omschakeling van
schoolbegeleiding naar orthodidaktiek bij de schooladvies- en begeleidings
dienst, merkt hij op dat dit niet zonder meer mogelijk is. Wel is terzake
de schoolpsychologische dienst bij de S.A.D. gedetacheerd, alhoewel het aan
tal uren zeer beperkt is.
Bij een omschakeling zoals wordt voorgesteld spelen overigens tevens perso
nele consequenties een rol, aldus spreker. Desalniettemin zal dit worden
onderzocht.
Het lid JANSSON merkt op dat dit de gevolgen zijn wanneer prioritei
ten worden bijgesteld.
Met betrekking tot het door de O.D.R.P. uitgebrachte organisatie
rapport deelt wethouder KAMP mede dat dit is besproken in de commissie
voor georganiseerd overleg, waarbij enkele problemen naar voren zijn ge
komen. De afspraak is gemaakt dat de in het georganiseerd overleg gedane
voorstellen in B en W besproken, zullen worden, waarna deze weer terugge
koppeld zullen worden.
Daarna zal behandeling door de raad kunnen plaatsvinden.
Het lid SCHIPPER vraagt de procedure rond het O.D.R.P.-rapport vast
te stellen in samenspraak met het personeel. Dit kan frustraties en span
ningen voorkomen.
Wethouder KAMP antwoordt dat inspraak plaatsvindt wanneer op een be
paalde afdeling een wijziging, c.q. reorganisatie wordt doorgevoerd.
Het lid MAKKINK kan zich niet aan de indruk onttrekken dat lucht
hartig over de personeelsbelangen wordt gedacht.
Hij merkt vervolgens op dat vergaderingen van de commissie voor georgani
seerd overleg regelmatig worden uitgesteld, hetgeen, in verband met de
dagelijkse werkzaamheden van een zitting hebbend raadslid, erg lastig is.
Wethouder KAMP bestrijdt de opmerkingen van de heer Makkink. Wanneer
een vergadering van het georganiseerd overleg niet door kan gaan is dat
vanwege het verhinderd zijn van vertegenwoordigers van de vakbond.
Aangezien deze namens het personeel zitting hebben is hun aanwezigheid
zeer gewenst..
Terzake de tarieven voor gebruik van "de Meerenhof" deelt hij mede
dat de van de wijkvereniging Krooswijk en de Stichting peuterspeelzalen
binnengekomen reacties zijns inziens gericht hadden moeten worden aan de
beheerscommissie. De beheerscommissie heeft namelijk de bevoegdheid om de
tarieven vast te stellen en de daartegen gerichte bezwaren te behandelen.
-25-
Het is niet aan de raad om hierin te treden aldus spreker.
x Het lid VAN BEZUIJE is van mening dat de raad toch de eindverantwoor
delijkheid heeft en moet kunnen ingrijpen in het beleid van de beheerscom
missie.
De VOORZITTER licht toe dat de raad in de verordening op de beheers
commissie de bevoegdheid tot vaststelling van de tarieven heeft gedele
geerd aan die commissie.
Het lid VAN BEZUIJE zegt er in dat geval voor te voelen om de bevoegd
heden van de beheerscommissie weer aan de raad te doen laten toekomen.
Wethouder KAMP deelt mede dat de totale problematiek van de Meerenhof
nog onderwerp van gesprek is binnen de beheerscommissie.
Het lid JANSSON is van mening dat de door de beheerscommissie vastge
stelde tariefsverhoging van 14fo geen vast gegeven mag zijn.
Het lid SCHIPPER merkt op dat de nu aan de orde zijnde kwestie de
consequentie is van de door de raad vastgestelde beheersverordening.
Het lid WOLTMAN vraagt of het college met hem van mening is dat het
niet juist is om te trachten met dergelijke tariefsverhogingen het exploi
tatietekort te drukken.
De VOORZITTER zegt dit momenteel niet te kunnen beoordelen. Het col
lege zal zich nog beraden over een nieuwe beheersvorm voor de Meerenhof.
Wethouder KAMP verwacht dat de situatie bij de Meerenhof helemaal zal
veranderen. Bij een nieuwe opzet zal de tariefstelling zeker ook aan de
orde komen.
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat ten aanzien van energiebespa
ring de prioriteit is gelegd bij de schoolgebouwen. Een inventarisatie
vindt momenteel plaats, zodat het college naar verwachting in het voorjaar
met een voorstel terzake komt.
Met betrekking tot de wet geluidhinder merkt hij op dat toepassing
van deze wet bij nieuwbouw geen enkel probleem vormt.
Bij bestaande bouw is de situatie problematischer aangezien daarbij aan
vragen ingediend moeten worden en procedures doorlopen moeten worden. Hij
acht dit niet bevredigend.
De provincie heeft terzake toegezegd deze kwestie aan te zullen pakken.
Hij verwacht hieromtrent binnenkort een circulaire. Terzake de hinderwet
zegt hij dat het kostenaspect hierbij een grote rol speelt.
Hij wijst in dit verband op de noodzaak van een vrijstellingsverordening
voor agrarische bedrijven, waarover momenteel overleg wordt gevoerd.
Tegen de ontwerp-verordening zijn echter, overigens terecht, bezwaren ge
rezen van de landbouworganisaties.
De situatie is nu zo dat een werkgroep is gevormd, welke een aanvaardbare
verordening gaat trachten te vervaardigen.
Hij merkt vervolgens op dat het kostenaspect tevens erg zwaar weegt voor
plaatselijke bedrijven, welke hinderwetplichtig zijn.
Terzake is een gesprek gevoerd met de Industriële Kontaktgroep waaruit naar
voren kwam dat men moeite had met de door de T.K.D. gegeven voorwaarden.
Hij stelt in dit verband dat in het verleden vrijwel geen beperkende
voorwaarden aan hinderwetvergunningen zijn gesteld.
Het ligt in de bedoeling in de toekomst wel controle uit te gaan oefenen
op de naleving van dé voorwaarden, waartoe in de begroting een bedrag is
opgenomen.
Teneinde kosten van hinderwetvergunningen te verminderen zijn de uren welke
aan administratieve handelingen moeten worden besteed, teruggebracht.
Ook bij de controle op de naleving van de voorschriften wordt getracht de
uren enigszins terug te brengen van de T.M.D. naar de dienst gemeentebe
drijven. Hiertoe is overleg met de T.M.D. gaande.