-24- door ae gemeente worden gesubsidieerd. De enigste mogelijkheid is om middels overleg, op vrijwillige basis te komen tot goede afspraken. Omtrent het vormingswerk vindt regelmatig overleg plaats met de di verse instellingen. Voor wat betreft het V.J.V. gaat het om een streekge bonden activiteit, terwijl bij de gemeentelijke inbreng rekening moet wor den gehouden met de, voor het programmatische gedeelte, geldende rijksvoor schriften. Het lid MAKKINK merkt op dat de streekgemeenten die bij het V.J.V. zijn betrokken, zeer terughoudend zijn geworden bij de subsidiëring. Hij vraagt of die ontwikkeling gaat doorzetten. Wethouder KAMP antwoordt dat deze ontwikkeling zich voor dit moment heeft stopgezet. Hij verwacht niet dat de betrokken gemeentebesturen nog meer gaan bezuinigen, aangezien alsdan de deelname van de jongeren uit die gemeenten vrijwel onmogelijk wordt. In antwoord op vragen van het lid JANSSON inzake omschakeling van schoolbegeleiding naar orthodidaktiek bij de schooladvies- en begeleidings dienst, merkt hij op dat dit niet zonder meer mogelijk is. Wel is terzake de schoolpsychologische dienst bij de S.A.D. gedetacheerd, alhoewel het aan tal uren zeer beperkt is. Bij een omschakeling zoals wordt voorgesteld spelen overigens tevens perso nele consequenties een rol, aldus spreker. Desalniettemin zal dit worden onderzocht. Het lid JANSSON merkt op dat dit de gevolgen zijn wanneer prioritei ten worden bijgesteld. Met betrekking tot het door de O.D.R.P. uitgebrachte organisatie rapport deelt wethouder KAMP mede dat dit is besproken in de commissie voor georganiseerd overleg, waarbij enkele problemen naar voren zijn ge komen. De afspraak is gemaakt dat de in het georganiseerd overleg gedane voorstellen in B en W besproken, zullen worden, waarna deze weer terugge koppeld zullen worden. Daarna zal behandeling door de raad kunnen plaatsvinden. Het lid SCHIPPER vraagt de procedure rond het O.D.R.P.-rapport vast te stellen in samenspraak met het personeel. Dit kan frustraties en span ningen voorkomen. Wethouder KAMP antwoordt dat inspraak plaatsvindt wanneer op een be paalde afdeling een wijziging, c.q. reorganisatie wordt doorgevoerd. Het lid MAKKINK kan zich niet aan de indruk onttrekken dat lucht hartig over de personeelsbelangen wordt gedacht. Hij merkt vervolgens op dat vergaderingen van de commissie voor georgani seerd overleg regelmatig worden uitgesteld, hetgeen, in verband met de dagelijkse werkzaamheden van een zitting hebbend raadslid, erg lastig is. Wethouder KAMP bestrijdt de opmerkingen van de heer Makkink. Wanneer een vergadering van het georganiseerd overleg niet door kan gaan is dat vanwege het verhinderd zijn van vertegenwoordigers van de vakbond. Aangezien deze namens het personeel zitting hebben is hun aanwezigheid zeer gewenst.. Terzake de tarieven voor gebruik van "de Meerenhof" deelt hij mede dat de van de wijkvereniging Krooswijk en de Stichting peuterspeelzalen binnengekomen reacties zijns inziens gericht hadden moeten worden aan de beheerscommissie. De beheerscommissie heeft namelijk de bevoegdheid om de tarieven vast te stellen en de daartegen gerichte bezwaren te behandelen. -25- Het is niet aan de raad om hierin te treden aldus spreker. x Het lid VAN BEZUIJE is van mening dat de raad toch de eindverantwoor delijkheid heeft en moet kunnen ingrijpen in het beleid van de beheerscom missie. De VOORZITTER licht toe dat de raad in de verordening op de beheers commissie de bevoegdheid tot vaststelling van de tarieven heeft gedele geerd aan die commissie. Het lid VAN BEZUIJE zegt er in dat geval voor te voelen om de bevoegd heden van de beheerscommissie weer aan de raad te doen laten toekomen. Wethouder KAMP deelt mede dat de totale problematiek van de Meerenhof nog onderwerp van gesprek is binnen de beheerscommissie. Het lid JANSSON is van mening dat de door de beheerscommissie vastge stelde tariefsverhoging van 14fo geen vast gegeven mag zijn. Het lid SCHIPPER merkt op dat de nu aan de orde zijnde kwestie de consequentie is van de door de raad vastgestelde beheersverordening. Het lid WOLTMAN vraagt of het college met hem van mening is dat het niet juist is om te trachten met dergelijke tariefsverhogingen het exploi tatietekort te drukken. De VOORZITTER zegt dit momenteel niet te kunnen beoordelen. Het col lege zal zich nog beraden over een nieuwe beheersvorm voor de Meerenhof. Wethouder KAMP verwacht dat de situatie bij de Meerenhof helemaal zal veranderen. Bij een nieuwe opzet zal de tariefstelling zeker ook aan de orde komen. Wethouder VAN DE WETERING antwoordt dat ten aanzien van energiebespa ring de prioriteit is gelegd bij de schoolgebouwen. Een inventarisatie vindt momenteel plaats, zodat het college naar verwachting in het voorjaar met een voorstel terzake komt. Met betrekking tot de wet geluidhinder merkt hij op dat toepassing van deze wet bij nieuwbouw geen enkel probleem vormt. Bij bestaande bouw is de situatie problematischer aangezien daarbij aan vragen ingediend moeten worden en procedures doorlopen moeten worden. Hij acht dit niet bevredigend. De provincie heeft terzake toegezegd deze kwestie aan te zullen pakken. Hij verwacht hieromtrent binnenkort een circulaire. Terzake de hinderwet zegt hij dat het kostenaspect hierbij een grote rol speelt. Hij wijst in dit verband op de noodzaak van een vrijstellingsverordening voor agrarische bedrijven, waarover momenteel overleg wordt gevoerd. Tegen de ontwerp-verordening zijn echter, overigens terecht, bezwaren ge rezen van de landbouworganisaties. De situatie is nu zo dat een werkgroep is gevormd, welke een aanvaardbare verordening gaat trachten te vervaardigen. Hij merkt vervolgens op dat het kostenaspect tevens erg zwaar weegt voor plaatselijke bedrijven, welke hinderwetplichtig zijn. Terzake is een gesprek gevoerd met de Industriële Kontaktgroep waaruit naar voren kwam dat men moeite had met de door de T.K.D. gegeven voorwaarden. Hij stelt in dit verband dat in het verleden vrijwel geen beperkende voorwaarden aan hinderwetvergunningen zijn gesteld. Het ligt in de bedoeling in de toekomst wel controle uit te gaan oefenen op de naleving van dé voorwaarden, waartoe in de begroting een bedrag is opgenomen. Teneinde kosten van hinderwetvergunningen te verminderen zijn de uren welke aan administratieve handelingen moeten worden besteed, teruggebracht. Ook bij de controle op de naleving van de voorschriften wordt getracht de uren enigszins terug te brengen van de T.M.D. naar de dienst gemeentebe drijven. Hiertoe is overleg met de T.M.D. gaande.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1983 | | pagina 13