-1 6- nog eens op een rijtje te laten zetten en te bekijken wat we ermee kunnen doen, onderschrijven wij. Bij iedere discussie, of het nu gaat over een bezuinigingsoperatie, het aanpakken van een nieuwe taak of het verkleinen of vergroten van een bestaande taak, wordt te gemakkelijk het werkgelegenheidsaspect erbij ge haald Ook uw college doet dit wea"mijnheer de voorzitter, op blz. 5 van uw ant woord naar aanleiding van ónze opmerkingen over de post groenvoorzieningen. Werkgelegenheid hoort ook een belangrijke zorg van een gemeentebestuur te zijn. We moeten er echter niet mee gaan schermen om bepaalde beleidskeuzes te ontlopen. Op deze wijz e werkt het vertroebelend. Ook bij het uitstippelen van een goed doordacht beleid en een goed gewaarborgde uitvoering daarvan wordt werkgelegenheid bevorderd en zeker op een steviger en gezondere basis. Wij hebben een dergelijke gedachtengang ook geproefd in uw eigen nieuwjaars rede mijnheer de voorzitter. Nu mogen we gerust een vingerwijzing naar de landelijke overheid doen, maar we zullen moeten beginnen bij onszelf als gemeentebestuur. Een voortgangscontrole door de commissie Ruimtelijke Ordening van structuur- en bestemmingsplannen is op zich een goede zaak, maar dit eenmaal per half jaar te doen heeft o.i. weinig zin. Wil men werkelijk van voortgangscon trole spreken dan zal dit eenmaal per kwartaal moeten gebeuren. Het zal anders, vrezen wij, weinig effect hebben. P.P.C. en P.P.D. zijn in de procedure tot vaststelling van structuur- en bestemmingsplannen het struikelblok, waar we iedere keer weer over vallen. Hoe komt dat, vragen we ons af. Is er zoveel willekeur bij die instanties? Of schieten we zelf te weinig of niet in op te verwachten bemerkingen vanuit die instanties. Als je uit de mond van gedeputeerde Siepman verneemt, dat het merendeel der bestemmingsplannen binnen het halfjaar door de provin cie wordt goedgekeurd, dan schort er toch wel iets aan onze opzet en werk wijze. We zullen hier, om met de V.V.D. te spreken, de hand toch eens in eigen boe zem moeten steken en ons moeten bezinnen, wat we zelf kunnen doen om de pro cedure te bekorten. Het belang van velen dienen we hiermee. Op korte termijn zullen de proble men eens onder de loep genomen dienen te worden. Ook de commissie Ruimtelijke Ordening kan hier zijn steentje aan bijdragen en tracht dit ook al te doen, getuige het verslag van de laatste vergade ring. Onze fractie verwacht van dit onderzoek, of beter zelfonderzoek, zeker re sultaat. Een opmerking van gelijke strekking zouden we willen maken m.b.t. de sociale woningbouw We weten het wel,het zijneen aantal factoren,die de hoge stichtingskosten veroorzaken U noemt ze ook op blz. 25 van uw antwoord. Factoren, die we niet allemaal zelf in de hand hebben. We weten echter af van een curveprijs waar we ons op te richten hebben. Als we van tevoren weten en dat is toch meerdere keren het geval geweest, dat wij met een stichtingsprijs komen, waarvoor we niet de beoogde medewer king zullen krijgen, nemen we toch wel wat risico's. Er moet dan n.l. weer gesleuteld en geschrapt worden om toch nog goed uit te komen. Dit kost meer tijd en werk, dus geld en gaat ten koste van de beoogde opzet. -17- We zullen hier beter op moeten inspelen. Mijnheer de voorzitter er zijn heus nog wel creatieve architecten, die huizen weten te ontwerpen, die voor een acceptabel bedrag een behoorlijk woongenot bieden. We vinden dat alles op alles gezet moet worden om de huren in de hand te houden. Teveel jongelui zitten qua inkomen tegen een veel te hoge huur aan te kijken. Als alternatief hoeven ze ook niet aan de koop van eigen woning te denken. Ze zijn dus helemaal afhankelijk van die z.g. sociale woningbouw. We moeten ons dit terdege realiseren. Op uw bemerkingen op blz. 9 van uw antwoord over reconstructie van centrum wegen zouden we nog dit willen zeggen: een nieuw centrumplan hoeft nog niet in te houden, dat alles dan Ook vernieuwd moet worden. Bij het onderdeel openbare veiligheid zouden we in tweede instantie willen opmerken: we beschikken over een aantal goede horecabedrijven, die door mensen gerund worden, die hun verantwoordelijkheden kennen. Maar zoals het met veel dingen is, zal ook hier wel eens kaf tussen het koren schuilen. Er zal dus gewoon regelmatige controle moeten zijn op naleving van de horeca— wet m.b.t. brandgevaar en het risico van andere ongevallen. Dit kan ook een hoop narigheid voorkomen. Op de suggestie om eerder dan in stadsgewestelijk verband stil alarm te realiseren zeggen wijniet doen gezien de extra kosten. Over "de Schuur" is in de Commissie Welzijn en Onderwijszaken een voorstel van uw college behandeld. De commissie heeft daarbij bepaalde suggesties geopperd, die u op korte termijn wilt uitwerken. Een motie m.b.t. dit onderwerp zoals door de P.v.d.A.-fractie is aangekon digd, heeft dan ook op dit moment weinig zin. We zullen eerst de resultaten van die uitwerking moeten bezien en dan zullen we ons moeten beraden, wat ons dan te doen staat. Het is uw college blijkbaar ontgaan, maar ook wij hebben bezwaar tegen het zonder meer opvoeren van een bedrag van f 25.000,voor het aankopen van kunstwerken. Dat burgemeester en wethóuders een bepaalde ruimte gegeven wordt tot het aanzwengelen van een cultuurbeleid, daar hebben we op zich niets op tegen. Dit dient dan wel te geschieden in nauwe samenwerking met portefeuillecommissie en de culturele adviescommissie en moet niet alleen betrekking hebben op het aankopen van kunstwerken. Daar is onze fractie pertinent op tegen. Er moet sprake zijn van een totaalbeleid en het gaat niet aan om daar maar net een facetje uit te lichten. Hier moet ook bij betrokken worden kunstzinnige vorming (men denke aan b.v. het muziekonderwijs, allerlei culturele manifestaties, monumentenzorg en ga maar door). Dan valt er met ons te praten en niet eerder. Mijnheer de voorzitter, de C.D.A.-fractie heeft zijn reserves gehad bij de instelling van een sportraad en die heeft ze eigenlijk nu nog. We hebben er echter ook ja tegen gezegd. We hebben ook gekozen voor een democratische samenstelling van de sportraad en we vinden ook, dat die demo cratische samenstelling gegarandeerd moet blijven. De sportraad moet een reële kans krijgen. Met een jaar of wat zal dan nog eens bekeken kunnen wor den of er een andere constructie moet komen. De kritiek op dit moment is niet helemaal terecht en zeker voorbarig. Bij een belangrijke investering in een sportaccommodatie zal, menen wij ook naar de leeftijd van de club gekeken moeten worden.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1981 | | pagina 9