-170-
Hi j is voorstander van inkrimping van de stadsgewestraad en het aantal com
missies. In zijn algemeenheid heeft de huidige structuur van het stadsge
west zijn voorkeur, n.l. verlengd lokaal bestuur.
Samenstelling van het stadsgewest op basis van politieke afspiegeling acht
hij niet aanvaardbaar.
Het lid VAN DE WETERING zegt dat voor de beoordeling van met name
gezondheidsdienst en brandweer een doorlichting van het personeelsbestand
wenselijk is. De mogelijkheid is aanwezig dat het noodzakelijk kan zijn ac
centen te verleggen. Hetzelfde geldt ten aanzien van de personeelsbezetting
c.q. uitbreiding bij de stadsgewestelijke brandweer.
Terzake de afvalverwerking is het tevens van belang te beschikken over
nieuwe financiële gegevens als gevolg van de aanleg van een nieuwe stort
plaats in Etten-Leur.
Dit zal zeker van invloed zijn op de realisering van de regionale vuilstort.
De controle op de regionale stortplaats is zijns inziens duidelijk een zaak
van het stadsgewest. Voor wat betreft de milieutechnische advisering onder
schrijft hij het standpunt van de heer Schipper.
Op het gebied van ruimtelijke ordening gaat hij akkoord met de uit
voering van algemene coördinatietaken door het stadsgewest, voor zover
deze zijn opgelegd. Hij staat erg sceptisch tegenover intekentaken van het
stadsgewest.
Ten aanzien van de B.O.C. acht hij een evaluatie gewenst. Van daaruit
is een nieuwe standpuntbepaling mogelijk. Terzake de bestuursstructuur van
het stadsgewest is hij van mening dat, alhoewel het een verlengd lokaal be
stuur is, dit lokaal bestuur er niet in vertegenwoordigd is. De raad parti
cipeert namelijk niet in het voorbereidende werk in commissies e.d. Hij
doet de suggestie dat de door de raad in het stadsgewest aangewezen ver
tegenwoordigers, in de commissievergaderingen de van belang zijnde punten
aan de orde stellen.
Hij verwacht in de toekomst meer resultaat van het stadsgewest als wordt
gekozen voor politieke fractievorming.
De VOORZITTER concludeert dat in grote lijnen wordt ingestemd met de
voorlopige reactie van burgemeester en wethouders.
Hij merkt op dat de pooling van woningcontingenten nog een moeilijke zaak
is. Dit stuit op problemen bij de H.I.D.
Spreker deelt vervolgens mede dat een kosten-baten afweging en een organi
satie-onderzoek bij de gezondheidsdienst een kostbare zaak zal zijn.
De suggestie kan overigens wel worden doorgespeeld. In antwoord op de op
merkingen omtrent de brandweer stelt hij dat personeelsuitbreiding niet te
voorkomen zal zijn, wil men de opgelegde taken goed behartigen.
Hij stemt in met de opmerkingen van de heer Schipper aangaande de open
luchtrecreatie. Het college gaat tevens akkoord met de voorgestelde af
schaffing van het vetorecht. De oprichting van een milieutechnische dienst
voor West-Brabant zou een bijzonder goede zaak zijn, welke bij het stads
gewest bepleit zal blijven worden.
Met betrekking tot de woonwagenaangelegenheden deelt hij mede dat men
vanuit het woonwagenschap niet erg is geporteerd voor overname van die
zorg door het stadsgewest. Wel bestaat het voornemen om het secretariaat
bij het stadsgewest onder te brengen.
In zijn algemeenheid is het college van mening dat het creëren van een 4e
bestuurslaag voorkomen moet worden.
Hij acht de suggestie van de heer van de Wetering om de betreffende punten
via de aangewezen vertegenwoordigers terug te koppelen naar de commissies,
het overwegen waard.
-171-
Het lid mevr. KRIJNEN-BOOT had de indruk dat de pooling van woning
contingenten, met name in het land van Eeusden en Altena, gunstig was
verlopen. Zij begrijpt daarom niet het antwoord van de voorzitter op dit
punt.
De VOORZITTER merkt op dat de H.I.D. heeft kenbaar gemaakt voor het
komend jaar niet meer in te stemmen met een dergelijke pooling.
Het lid KRIJNEN vraagt of de raad een samenvatting kan krijgen van
de reactie zoals die aan het stadsgewest wordt gezonden.
De VOORZITTER antwoordt dat dit mogelijk is.
Het lid SCHIPPER merkt op dat het in dergelijke zaken de gewoonte is
om de standpunten van alle fracties kenbaar te maken.
Het lid DIJKERS doet de suggestie om, wanneer de oprichting van een
milieutechnische dienst op bezwaren stuit, op dit punt samenwerking te
zoeken met het streekgewest westelijk Noord-Brabant. Hierdoor zou wellicht
aan de financiële bezwaren van een aantal gemeenten tegemoet gekomen kunnen
worden.
De VOORZITTER is van mening dat men, gelet op de verdergaande ontwikke
ling van de milieuwetgeving in de toekomst niet kan ontkomen aan de oprich
ting van een milieutechnische dienst.
Hij deelt tenslotte mede dat de opmerkingen van de raad en de aanbevelingen
van het college zullen worden doorgegeven aan het stadsgewest.
9. Voorstel tot het nemen van een voorberei-
dingsbesluit voor het gebied van de provin
ciale weg Zevenbergen-Leur T41tussen
het St.Jozefplein en Hazeldonk.
Het lid MAKKINK verzoekt er op aan te dringen om bij de uitvoering
de fietspaden zoveel mogelijk gescheiden van de rij - weg aan te leggen.
De VOORZITTER antwoordt dat het plan uitgaat van vrijliggende fiets
paden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
10. Discussie met betrekking tot en het doen
van een beleidsuitspraak over de vraag of
voor het gebied van het industrieterrein
Schansdijk al dan niet het nemen van een
voorbereidingsbesluit gewenst is.
Het lid VAN DE WETERING merkt op dat op het. industrieterrein Schans-
dijk in de loop der tijd het accent steeds meer is komen te liggen op de
chemische industrie, hetgeen voor het bedrijf Caldic heeft geresulteerd
in diverse milieuproblemen. Tevens is de kwestie van de hinderwetvergun
ning niet afdoende geregeld en wordt, ondanks gedane toezeggingen, nog
niet beschikt over een gevarenanalyse.
Hierbij mag niet uit het oog worden verloren de door de wijkbewoners van
Torenveld geuite protesten tegen de voorgenomen uitbreiding van Caldic.
Hij komt dan ook tot de conclusie dat door het opleggen van een hindercate-
gorie de veiligheid kan worden gewaarborgd. Evenals bij andere, dicht bij
de bebouwing liggende terreinen, is ook hier hindercategorie III gewenst
en wel voor het gehele industrieterrein.
Analoog aan plan de Koekoek kan eveneens op plan Schansdijk dispensatie
worden verleend voor reeds bestaande bedrijven.