Het lid HUIJSSOON is van mening dat het instellen van commissies ad
hoe ter competentie van de sportraad is.
Hij is van mening dat op dit moment niet en detail ingegaan moet worden
op de prioriteitenlijst. Hij acht het reëel dat door de sportraad terzake
is rekening gehouden met de verminderde financiële mogelijkheden zoals die
door het college zijn ingebracht.
Het lid KRIJNEN merkt op dat hij geen tegenstander is van overdracht
van bevoegdheden.
Men moet echter voorzichtig zijn met het formuleren van de sportaangelegen-
heden, zodat de bevoegdheden van algemene aard aan de raad blijven toebehoren.
Het-lid HURKMANS herhaalt zijn opmerking dat in het werkplan staat
vermeld dat het algemeen bestuur de keuze heeft om te adviseren aan de ge
meenteraad dan wel aan het college. De verordening kent deze keuzemogelijk
heid niet en spreekt enkel van advisering aan de gemeenteraad. Hij ver
zoekt de verordening op dit punt stringent toe te passen, temeer daar het
bij aangelegenheden die in het algemeen bestuur worden behandeld, meestal
gaat om belangrijke onderwerpen.
Spreker vraagt vervolgens om in voorkomende gevallen bij raadsvoorstellen
naast het advies van het college, tevens het advies van het dagelijks bestuur
van de sportraad te overleggen. Hij kan zich voorstellen dat nadat de sport
raad goed is ingewerkt, de verordening zodanig wordt gewijzigd dat ook het
dagelijks bestuur rechtstreeks aan de gemeenteraad adviseert.
Hij heeft uit het antwoord van de wethouder begrepen dat binnen 3 maanden
een rapport tarifering zal verschijnen.
Wethouder TROMPERS antwoordt terzake de door de sportraad ingestelde
commissieS ad,hoe dat er een aantal zwaarwichtige onderwerpen aan de orde is
waarvoor het noodzakelijk is dat de werkzaamheden goed worden verdeeld.
Spreker stelt in zijn algemeenheid dat alle gemaakte opmerkingen zullen
worden doorgeleid naar de sportraad.
Hij stelt dat hetgeen in de verordening is gesteld omtrent advisering door
het algemeen bestuur aan de gemeenteraad niet uitsluit dat adviezen niet
via b. en w. kunnen lopen. Normaliter lopen alle adviezen via het college,
dat de zaak moet voorbereiden, aldus spreker.
Het lid HURKMANS merkt bij interruptie op dat de taakafbakening in
de verordening duidelijk is geregeld. Als gesteld wordt dat het algemeen
bestuur rechtstreeks aan de raad adviseert gaat het zijns inziens niet aan
om in het werkplan een keuzemogelijkheid op te nemen.
De SECRETARIS merkt op dat de normale procesgang moet worden gevolgd,
hetgeen inhoudt dat burgemeester en wethouders hun visie moeten kunnen
geven op een bepaald stuk.
Dit sluit niet uit dat de raad naast de visie van het college kennis
moet kunnen nemen van het advies van de sportraad. De sportraad kan zelf
beslissen aan wie advies wordt uitgebracht.
Het lid HURKMANS blijft van mening dat het werkplan niet in overeen
stemming is met de verordening. In het werkplan staat nu dat alleen het alge
meen bestuur de keuze kan maken aan wie advies wordt uitgebracht. Zijns in
ziens dient ook het dagelijks bestuur die keuzemogelijkheid te hebben.
De VOORZITTER zegt dat alle adviezen, van welk orgaan dan ook, altijd
via het college zullen lopen, voordat het in ongewijzigde vorm de raad
wordt voorgelegd.
Wethouder TROMPERS merkt nog op dé.t aan de hand van opgedane ervarin
gen te zijner tijd de eventuele noodzaak van wijzigingen of "bijstellingen
bekeken kan worden.
-1 3-
Hij zegt vervolgens dat hij m.b.t. het rapport tarifering geen termijn heeft
genoemd.
Het betreft hier een complexe materie die zo spoedig mogelijk wordt afge
werkt. Tenslotte wordt zonder hoofdelijke stemming besloten conform het
voorstel van burgemeester en wethouders.
14. Voorstel tot het aangaan van een ruiling van
landbouwgronden in het kader van de ruil
verkavelingen Zonzeel en Torenpolder.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
15. Voorstel tot het aangaan van een ruiling
van landbouwgronden met de Nederlands
Hervormde Diakonie Zevenbergen ter reali
sering van de toekomstige bestemmings
plannen Lindonk en Torenveld.
Het lid mevr.KRIJNEN-BOOT merkt op dat met betrekking tot het gebruik
van de grond als volkstuintjes, de nadruk gelegd moet worden op het recrea
tieve gebruik.
Dit moet haars inziens tot uitdrukking komen in de te vragen pachtprijs.
Wethouder TROMPERS antwoordt dat in de volgende commissievergadering
wordt ingegaan op de pachtprijzen voor volkstuintjes.
Het lid KRIJNEN is van mening dat er door het verschil in pachtprijzen
voor de volkstuingebruikers een rechtsongelijkheid ontst.aat.
Het lid DIJKERS vindt het vreemd dat in het voorstel wordt gesteld dat
een gedeelte van de grond nodig is voor uitbreiding van de atletiekaccom-
modatie aan de Knip.
Wethouder TROMPERS bestrijdt deze laatste opmerking. Deze grond is
zonder meer nodig. Het gemeentebestuur is verheugd dat men in de gelegenheid
is deze grond te verwerven.
Het lid DIJKERS acht het niet juist dat vanwege het voorlopig niet
vrij kunnen beschikken over de grond de reconstructie van het sportpark
de Knip wordt tegengehouden.
Wethouder TROMPERS merkt op dat de mogelijkheid tot ruiling pas onlangs
is gekomen vanwege het beschikbaar zijn van ruilgrond.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
16. Voorstel tot:
1intrekking van het raadsbesluit dd.
9 september 1980, waarbij aan de heer
Provily 162 m2 bouwgrond werd ver
kocht;
2. verkoop van 320 m2 bouwgrond aan de
heer Provily.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.