Het lid HUIJSSOON is van mening dat het instellen van commissies ad hoe ter competentie van de sportraad is. Hij is van mening dat op dit moment niet en detail ingegaan moet worden op de prioriteitenlijst. Hij acht het reëel dat door de sportraad terzake is rekening gehouden met de verminderde financiële mogelijkheden zoals die door het college zijn ingebracht. Het lid KRIJNEN merkt op dat hij geen tegenstander is van overdracht van bevoegdheden. Men moet echter voorzichtig zijn met het formuleren van de sportaangelegen- heden, zodat de bevoegdheden van algemene aard aan de raad blijven toebehoren. Het-lid HURKMANS herhaalt zijn opmerking dat in het werkplan staat vermeld dat het algemeen bestuur de keuze heeft om te adviseren aan de ge meenteraad dan wel aan het college. De verordening kent deze keuzemogelijk heid niet en spreekt enkel van advisering aan de gemeenteraad. Hij ver zoekt de verordening op dit punt stringent toe te passen, temeer daar het bij aangelegenheden die in het algemeen bestuur worden behandeld, meestal gaat om belangrijke onderwerpen. Spreker vraagt vervolgens om in voorkomende gevallen bij raadsvoorstellen naast het advies van het college, tevens het advies van het dagelijks bestuur van de sportraad te overleggen. Hij kan zich voorstellen dat nadat de sport raad goed is ingewerkt, de verordening zodanig wordt gewijzigd dat ook het dagelijks bestuur rechtstreeks aan de gemeenteraad adviseert. Hij heeft uit het antwoord van de wethouder begrepen dat binnen 3 maanden een rapport tarifering zal verschijnen. Wethouder TROMPERS antwoordt terzake de door de sportraad ingestelde commissieS ad,hoe dat er een aantal zwaarwichtige onderwerpen aan de orde is waarvoor het noodzakelijk is dat de werkzaamheden goed worden verdeeld. Spreker stelt in zijn algemeenheid dat alle gemaakte opmerkingen zullen worden doorgeleid naar de sportraad. Hij stelt dat hetgeen in de verordening is gesteld omtrent advisering door het algemeen bestuur aan de gemeenteraad niet uitsluit dat adviezen niet via b. en w. kunnen lopen. Normaliter lopen alle adviezen via het college, dat de zaak moet voorbereiden, aldus spreker. Het lid HURKMANS merkt bij interruptie op dat de taakafbakening in de verordening duidelijk is geregeld. Als gesteld wordt dat het algemeen bestuur rechtstreeks aan de raad adviseert gaat het zijns inziens niet aan om in het werkplan een keuzemogelijkheid op te nemen. De SECRETARIS merkt op dat de normale procesgang moet worden gevolgd, hetgeen inhoudt dat burgemeester en wethouders hun visie moeten kunnen geven op een bepaald stuk. Dit sluit niet uit dat de raad naast de visie van het college kennis moet kunnen nemen van het advies van de sportraad. De sportraad kan zelf beslissen aan wie advies wordt uitgebracht. Het lid HURKMANS blijft van mening dat het werkplan niet in overeen stemming is met de verordening. In het werkplan staat nu dat alleen het alge meen bestuur de keuze kan maken aan wie advies wordt uitgebracht. Zijns in ziens dient ook het dagelijks bestuur die keuzemogelijkheid te hebben. De VOORZITTER zegt dat alle adviezen, van welk orgaan dan ook, altijd via het college zullen lopen, voordat het in ongewijzigde vorm de raad wordt voorgelegd. Wethouder TROMPERS merkt nog op dé.t aan de hand van opgedane ervarin gen te zijner tijd de eventuele noodzaak van wijzigingen of "bijstellingen bekeken kan worden. -1 3- Hij zegt vervolgens dat hij m.b.t. het rapport tarifering geen termijn heeft genoemd. Het betreft hier een complexe materie die zo spoedig mogelijk wordt afge werkt. Tenslotte wordt zonder hoofdelijke stemming besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 14. Voorstel tot het aangaan van een ruiling van landbouwgronden in het kader van de ruil verkavelingen Zonzeel en Torenpolder. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 15. Voorstel tot het aangaan van een ruiling van landbouwgronden met de Nederlands Hervormde Diakonie Zevenbergen ter reali sering van de toekomstige bestemmings plannen Lindonk en Torenveld. Het lid mevr.KRIJNEN-BOOT merkt op dat met betrekking tot het gebruik van de grond als volkstuintjes, de nadruk gelegd moet worden op het recrea tieve gebruik. Dit moet haars inziens tot uitdrukking komen in de te vragen pachtprijs. Wethouder TROMPERS antwoordt dat in de volgende commissievergadering wordt ingegaan op de pachtprijzen voor volkstuintjes. Het lid KRIJNEN is van mening dat er door het verschil in pachtprijzen voor de volkstuingebruikers een rechtsongelijkheid ontst.aat. Het lid DIJKERS vindt het vreemd dat in het voorstel wordt gesteld dat een gedeelte van de grond nodig is voor uitbreiding van de atletiekaccom- modatie aan de Knip. Wethouder TROMPERS bestrijdt deze laatste opmerking. Deze grond is zonder meer nodig. Het gemeentebestuur is verheugd dat men in de gelegenheid is deze grond te verwerven. Het lid DIJKERS acht het niet juist dat vanwege het voorlopig niet vrij kunnen beschikken over de grond de reconstructie van het sportpark de Knip wordt tegengehouden. Wethouder TROMPERS merkt op dat de mogelijkheid tot ruiling pas onlangs is gekomen vanwege het beschikbaar zijn van ruilgrond. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 16. Voorstel tot: 1intrekking van het raadsbesluit dd. 9 september 1980, waarbij aan de heer Provily 162 m2 bouwgrond werd ver kocht; 2. verkoop van 320 m2 bouwgrond aan de heer Provily. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1981 | | pagina 7