-147- Hij zegt in antwoord op de vragen van de heer Dijkers dat de financiering van de fietsbrug door Zevenbergen dient te geschieden rekening houdend met het aandeel van de provincie, het rijk en de gemeente Hoeven. Een en ander zal nog wel met de gemeente Hoeven besproken moeten worden. Enkel de vaste kosten van de gemeenschappelijke regeling worden aan alle deelnemende gemeenten toegerekend. De projecten op zich worden door de betreffende gemeente zelf gefinancierd. Terzake de spoorwegovergang stelt hij dat de gemeente het initiatief neemt om te onderhandelen met de pro vincie. Dit is zonder meer nodig gmdat het een provinciale weg betreft. Vervolgens wordt zonder hoofelijke stemming besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 6. Voorziening in vacatures in diverse commissies in verband met het vertrek van de heer G.M.H.Hurkmans. Het lid MAKKINK stelt als kandidaat voor de vacatures ontstaan door het vertrek van het lid Hurkmans, zijn opvolger het lid Woltman. Deze kandidaatstelling wordt ondersteund door de leden van de Wetering en Woltman. Het betreft de vacatures in de raadscommissie algemeen finan cieel beheer c.a. en de beheerscommissie multifunctioneel gebouw de Meerenhof Het lid Mevr. SCHRAUWEN-SCHOUWENAARS stelt het lid Dijkers kandidaat voor de vacature in de beheerscommissie voor de Meerenhof. Deze kandidaat stelling wordt niet door een voldoende aantal leden ondersteund. Beslo ten wordt het lid Woltman te benoemen als lid in de commissie algemeen financieel beheer c.a. en de beheerscommissie voor de Meerenhof. 7. Voorstel met betrekking tot de afbouw van de Meeren en Keizersweerd. De VOORZITTER licht toe dat dit voorstel in de vergaderingen van 12 mei en 16 juni j.l. is aangehouden. Het lid HUIJSSOON merkt op dat het voorstel is aangehouden om de wijkvereniging middels een te houden hoorzitting in de gelegenheid te stellen nieuwe elementen met betrekking tot de verkeersveiligheid in te brengen. Deze hoorzitting werd overigens erg slecht bezocht. Voorgesteld wordt de gedane suggesties zoals b.v. bloembakken en strin gentere snelheidscontröle, mee te nemen. Men moet nu wel tot een besluit komen. In het aanvullend voorstel wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de wensen van de wijkbewoners. Hij gaat hier dan ook mee akkoord. Ten aanzien van punt b van het oorspronkelijke voorstel is hij van mening dat het niet noodzakelijk is de wegbreedte van de Lindonk terug te brengen van 8 tot 6 meter. Hij is derhalve tegen dit onderdeel van het voorstel. Het lid KRIJNEN vraagt zich af of de door de wijkvereniging inge brachte suggesties worden gedragen door de bevolking van Krooswijk. In veel aangedragen ideëen ligt een relatie met een slecht gedrag van de weggebruiker. Het is zijns inziens terecht dat niet alle ideëen zijn gehonoreerd. In het voorstel wordt een juiste keuze gemaakt tussen de vele goede veiligheidsmaatregelen welke passen in het kader van relatief meer veiligheid, meer leefbaarheid en financiële haalbaarheid, zonder -148- afbreuk te doen aan het advies van de inspraak. Hij gaat akkoord met het voorstel. Het lid SCHIPPER betreurt het dat de wijkvereniging van mening is dat de inspraak niet heeft geleid tot resultaten en een verwijdering heeft veroorzaakt. Anderzijds kan worden geconcludeerd dat de Meeren volgens de politie een veilige weg is. Nieuwe elementen met betrekking tot de verkeersveiligheid zijn niet naar voren gekomen, zodat akkoord wordt gegaan met het voorstel. Hij spreekt wel zijn teleurstelling uit over de lange duur van het over leg waardoor bepaalde verwachtingen zijn gewekt welke niet ingelost konden worden. Wanneer in het vervolg wordt besloten overleg te voeren met belangengroe peringen dan dient tegelijkertijd de financiële ruimte vastgesteld te worden. Bij het onderhavige voorstel is in de voorbereiding duidelijk tekortgeschoten en is zodoende frustatie ontstaan. Het lid DIJKERS is eveneens van mening dat er in de procedure een grote fout is gemaakt door eerst inspraak te geven en daarna, zonder nader overleg, met deze inspraak in het voorstel geen rekening te houden. De argumentatie op zich is wel juist, doch deze zaak had teruggekoppeld moeten worden. Hij mist bij de stukken de correspondentie die is gevoerd met inwoners van de Keizersweerd. Hij gaat akkoord met het voorstel waarin toch op diverse punten met de in breng van de wijkvereniging rekening is gehouden. Evenals de heer Huijssoon is hij tegen de voorgestelde versmalling van de Lindonk, zolang de noodzaak hiervan op voorhand niet is aangetoond. Het lid WOLTMAN stelt dat de reden van vertraging- van deze zaak ge legen is in het feit dat in eerdere voorstellen geen rekening werd gehou den met de inspraak van de werkgroep. Bij de laatstgehouden hoorzitting is weer duidelijk gebleken dat de be woners een onveilig gevoel hebben op de Meeren. Men moet hierbij niet enkel uitgaan van statistisch cijfermateriaal. Op deze avond had een politieke uitspraak gedaan moeten worden doch deze is uitgebleven. Ten aanzien van het voorstel op zich is hij van mening, dat, gelet op de aanvullingen, de hoorzitting zijn uitwerking niet heeft gemist. Hij vraagt zich wel af of een aantal maatregelen wel voldoende onderbouwd is. Zo dient het voorstel tot aanleg van een draaicirkel aan de Twintighoven nog nader bezien te worden in het licht van de verkeersveiligheid en mogelijke alternatieve oplossingen. Dit in overleg met schoolleiding, ouders en omwonenden. De eerder aangehaalde versmalling van de Lindonk komt hem redelijk voor doch zal op een soberder wijze moeten geschieden. Spreker zet vraagtekens bij de voorgestelde aanleg van een groenstrook achter de woningen aan de Arkelhof. De doortrekking van het voetpad aan de noordzijde van de Keizersweerd kan naar zijn mening worden uitgesteld totdat de doortrekking van de ontslui- tingsweg Krooswijk naar Lindonk een feit is. Hij heeft ernstige bezwaren tegen de inschakeling van enkel de fa. Schapers. Een concurrerende prijs- aanbfeding van andere bedrijven is gewenst. Voor wat betreft andere te treffen voorzieningen, is hij van mening dat hierbij tevens andere wegen in de gemeente betrokken moeten worden, zoals Zeestraat, Galgenweg e.d.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1981 | | pagina 79