-147-
Hij zegt in antwoord op de vragen van de heer Dijkers dat de financiering
van de fietsbrug door Zevenbergen dient te geschieden rekening houdend
met het aandeel van de provincie, het rijk en de gemeente Hoeven.
Een en ander zal nog wel met de gemeente Hoeven besproken moeten worden.
Enkel de vaste kosten van de gemeenschappelijke regeling worden aan alle
deelnemende gemeenten toegerekend. De projecten op zich worden door de
betreffende gemeente zelf gefinancierd. Terzake de spoorwegovergang stelt
hij dat de gemeente het initiatief neemt om te onderhandelen met de pro
vincie. Dit is zonder meer nodig gmdat het een provinciale weg betreft.
Vervolgens wordt zonder hoofelijke stemming besloten conform het
voorstel van burgemeester en wethouders.
6. Voorziening in vacatures in diverse
commissies in verband met het vertrek
van de heer G.M.H.Hurkmans.
Het lid MAKKINK stelt als kandidaat voor de vacatures ontstaan door
het vertrek van het lid Hurkmans, zijn opvolger het lid Woltman. Deze
kandidaatstelling wordt ondersteund door de leden van de Wetering en
Woltman. Het betreft de vacatures in de raadscommissie algemeen finan
cieel beheer c.a. en de beheerscommissie multifunctioneel gebouw de
Meerenhof
Het lid Mevr. SCHRAUWEN-SCHOUWENAARS stelt het lid Dijkers kandidaat
voor de vacature in de beheerscommissie voor de Meerenhof. Deze kandidaat
stelling wordt niet door een voldoende aantal leden ondersteund. Beslo
ten wordt het lid Woltman te benoemen als lid in de commissie algemeen
financieel beheer c.a. en de beheerscommissie voor de Meerenhof.
7. Voorstel met betrekking tot de afbouw
van de Meeren en Keizersweerd.
De VOORZITTER licht toe dat dit voorstel in de vergaderingen van 12
mei en 16 juni j.l. is aangehouden.
Het lid HUIJSSOON merkt op dat het voorstel is aangehouden om de
wijkvereniging middels een te houden hoorzitting in de gelegenheid te
stellen nieuwe elementen met betrekking tot de verkeersveiligheid in te
brengen. Deze hoorzitting werd overigens erg slecht bezocht.
Voorgesteld wordt de gedane suggesties zoals b.v. bloembakken en strin
gentere snelheidscontröle, mee te nemen.
Men moet nu wel tot een besluit komen. In het aanvullend voorstel wordt
zoveel mogelijk rekening gehouden met de wensen van de wijkbewoners.
Hij gaat hier dan ook mee akkoord.
Ten aanzien van punt b van het oorspronkelijke voorstel is hij van
mening dat het niet noodzakelijk is de wegbreedte van de Lindonk terug
te brengen van 8 tot 6 meter.
Hij is derhalve tegen dit onderdeel van het voorstel.
Het lid KRIJNEN vraagt zich af of de door de wijkvereniging inge
brachte suggesties worden gedragen door de bevolking van Krooswijk. In
veel aangedragen ideëen ligt een relatie met een slecht gedrag van de
weggebruiker. Het is zijns inziens terecht dat niet alle ideëen zijn
gehonoreerd. In het voorstel wordt een juiste keuze gemaakt tussen de
vele goede veiligheidsmaatregelen welke passen in het kader van relatief
meer veiligheid, meer leefbaarheid en financiële haalbaarheid, zonder
-148-
afbreuk te doen aan het advies van de inspraak.
Hij gaat akkoord met het voorstel.
Het lid SCHIPPER betreurt het dat de wijkvereniging van mening is
dat de inspraak niet heeft geleid tot resultaten en een verwijdering heeft
veroorzaakt.
Anderzijds kan worden geconcludeerd dat de Meeren volgens de politie een
veilige weg is. Nieuwe elementen met betrekking tot de verkeersveiligheid
zijn niet naar voren gekomen, zodat akkoord wordt gegaan met het voorstel.
Hij spreekt wel zijn teleurstelling uit over de lange duur van het over
leg waardoor bepaalde verwachtingen zijn gewekt welke niet ingelost
konden worden.
Wanneer in het vervolg wordt besloten overleg te voeren met belangengroe
peringen dan dient tegelijkertijd de financiële ruimte vastgesteld te
worden. Bij het onderhavige voorstel is in de voorbereiding duidelijk
tekortgeschoten en is zodoende frustatie ontstaan.
Het lid DIJKERS is eveneens van mening dat er in de procedure een
grote fout is gemaakt door eerst inspraak te geven en daarna, zonder
nader overleg, met deze inspraak in het voorstel geen rekening te houden.
De argumentatie op zich is wel juist, doch deze zaak had teruggekoppeld
moeten worden. Hij mist bij de stukken de correspondentie die is gevoerd
met inwoners van de Keizersweerd.
Hij gaat akkoord met het voorstel waarin toch op diverse punten met de in
breng van de wijkvereniging rekening is gehouden.
Evenals de heer Huijssoon is hij tegen de voorgestelde versmalling van de
Lindonk, zolang de noodzaak hiervan op voorhand niet is aangetoond.
Het lid WOLTMAN stelt dat de reden van vertraging- van deze zaak ge
legen is in het feit dat in eerdere voorstellen geen rekening werd gehou
den met de inspraak van de werkgroep.
Bij de laatstgehouden hoorzitting is weer duidelijk gebleken dat de be
woners een onveilig gevoel hebben op de Meeren. Men moet hierbij niet
enkel uitgaan van statistisch cijfermateriaal.
Op deze avond had een politieke uitspraak gedaan moeten worden doch deze
is uitgebleven.
Ten aanzien van het voorstel op zich is hij van mening, dat, gelet op
de aanvullingen, de hoorzitting zijn uitwerking niet heeft gemist. Hij
vraagt zich wel af of een aantal maatregelen wel voldoende onderbouwd is.
Zo dient het voorstel tot aanleg van een draaicirkel aan de Twintighoven
nog nader bezien te worden in het licht van de verkeersveiligheid en
mogelijke alternatieve oplossingen. Dit in overleg met schoolleiding,
ouders en omwonenden. De eerder aangehaalde versmalling van de Lindonk
komt hem redelijk voor doch zal op een soberder wijze moeten geschieden.
Spreker zet vraagtekens bij de voorgestelde aanleg van een groenstrook
achter de woningen aan de Arkelhof.
De doortrekking van het voetpad aan de noordzijde van de Keizersweerd kan
naar zijn mening worden uitgesteld totdat de doortrekking van de ontslui-
tingsweg Krooswijk naar Lindonk een feit is. Hij heeft ernstige bezwaren
tegen de inschakeling van enkel de fa. Schapers. Een concurrerende prijs-
aanbfeding van andere bedrijven is gewenst.
Voor wat betreft andere te treffen voorzieningen, is hij van mening dat
hierbij tevens andere wegen in de gemeente betrokken moeten worden, zoals
Zeestraat, Galgenweg e.d.