Wethouder TROMPERS antwoordt dat de overweging in de motie om de gronden zelf te gaan verbouwen weinig zin heeft, omdat daarvan geen financiëel resul taat te verwachten is. Verkoop van grond zal ook in de toekomst alle aandacht moeten hebben. Een overhaast besluit is echter af te raden. Het onderhavige voorstel is een combinatie van verkoop en verpachting, hetgeen een goede zaak is. De verpachting van de grond in Lindonk is gebaseerd op toezeggingen die bij een eerdere grondtransaktie zijn vastgelegd, zodat het vrijwel onmogelijk is hierin wijzigingen aan te brengen. Allereerst zal in het kader van verwerving van grond voor de regionale vuil stortplaats bezien moeten worden, welke percelen nodig zijn als ruilgrond. Daarna zal waarschijnlijk worden voorgesteld om de gronden zoveel mogelijk te verkopen. Hij begrijpt niet waarop de heer van de Wetering zijn berekening van 195.000, per ha baseert. Het lid VAN DE WETERING zet uiteen dat de gemiddelde aankoopprijs per m2 in Lindonk 7,50 bedraagt. Wanneer gedurende 10 jaar jaarlijks 10 rente wordt bijgeschreven bedraagt de prijs per hectare 150.000, Rekent men hierbij de samengestelde interest dan komt men uit op een bedrag van 195.000, Hij zegt overigens niet terug te willen komen op eerder genomen besluiten tot aankoop van grond. Het gaat hem erom te bereiken dat in het bélang van de woningbouw de grond over 10 jaar zo min mogelijk heeft gekost. Wanneer nu onder C wordt voorgesteld gedurende 5 jaar 3 Ha te gaan verpachten voor 500,per ha dan vraagt hij zich af waar men mee bezig is, vooral wanneer men bedenkt dat de rente voor deze grond 7.500,per ha per jaar bedraagt Voor de schadeloosstelling ware een andere oplossing te zoeken. Het lid WIJNE is van mening dat wanneer momenteel de grond verkocht wordt rekening gehouden moet worden met een verlies van 4-0.000,per ha. Dit gegeven dient eveneens ingecalculeerd te worden. Hij is wel voorstander van de gevraagde studie. Wethouder TROMPERS merkt op dat het onderhavige voorstel 5 onderdelen bevat. Het uitlichten van een der onderdelen is niet mogelijk, omdat dan de gehele transaktie waarschijnlijk niet doorgaat. Het lid VAN DE WETERING vindt dit een vaag antwoord. Hij is overigens van mening dat de in de motie gebruikte zin "gedacht kan worden aan verkoop of zelf verbouwen" achterwege gelaten kan worden en afhankelijk gesteld kan worden van de uitkomst van de studie. Spreker is van mening dat nu gerust verlies op de grond geleden mag worden als men er hierdoor over 10 jaar gerekend beter mee uitkomt. De VOORZITTER deelt mede dat allereerst het voorstel van burgemeester en wethouders in stemming wordt gebracht met de toezegging dat de studie, zoals in de motie wordt gevraagd, zal worden verricht. Voor stemmen de leden: Krijnen-Boot, Trompers, Wijne, Schrauwen-Schouwenaars, Van Overveld, Kokke, Huijssoon, Kamp, Krijnen, Dijkers. Tegen stemmen de leden: Schipper, van de Wetering, Hurkmans en Mekkink zodat het voorstel is aangenomen. 26. Voorstel tot het aanvragen en aanvaarden van rijksleningen ter financiering van de terugkoop van drie woningwetwoningen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 27. Voorstel tot verkoop van bouwgrond, gelegen aan de Langenoordstraat en de Lagewipstraat aan de Stichting Woningbouw Zevenbergen ten behoeve van de bouw van 10 woningwetwoningen Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 28. Voorstel met betrekking tot de realisering van een overdekte hockey—accommodatie. Het lid VAN OVERVELD kan akkoord gaan met de voorgestelde voorlopige oplossing. Een definitieve akkommodatie is financiëel gezien momenteel niet haalbaar Dit mede gelet op de achterstandsituatie bij het jeugdwerk, waar nog investe ringen nodig zijn. De gehele gang van zaken is zijns inziens teleurstellend verlopen voor de sportraad, aangezien men niet rechtstreeks in kennis is gesteld van het nu voorliggende voorstel van het college, wat afwijkt van de eerder overeenge komen oplossing. In dit verband is het wenselijk dat de sportraad vooraf in kennis wordt ge steld van het budget waarover beschikt kan worden. Het lid HURKMANS gaat eveneens akkoord met het uiteindelijke voorstel. Mocht over enige tijd wel financiële ruimte zijn voor een definitieve akkom modatie, dan vraagt hij de raad een nieuwe kostenopzet voor te leggen. Wethouder TROMPERS merkt op dat het voorstel is voortgekomen uit de pre caire financiële positie van de gemeente. Het college heeft begrip voor de teleurstelling van de sportraad, doch de tijd was dermate beperkt dat deze werkwijze gevolgd is moeten worden. Hij is met de heer Van Overveld van mening dat het wenselijk is dat de sportraad de financiële ruimte kent. Men moet hierbij echter rekening houden met de snel veranderende omstandigheden. Wanneer een permanente akkommodatie aan de orde is kan uiteraard niet uitgegaan worden van de nu bekende cijfers. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 29. Voorstel tot aankoop van het bedrijfspand Kerkstraat 16, alhier, van de in staat van faillissement verkerende vennootschap Alb. Mangnus en Zn. b.v. Het lid mevrouw KRIJNEN-BOOT zegt dat, alhoewel deze aankoop past in het tot nu toe met betrekking tot de sanering gevoerde beleid, de meerderheid van haar traktie toch tegen het voorstel is, vanwege de hoogte van de aankoop prijs. In deze volgt zij het advies van de commissie. Het minderheidsstandpunt van de heer Wijne houdt in dat het op langere termijn voordelen heeft grond in het centrum in eigen bezit te hebben, aldus spreekster. Het lid KRIJNEN verwijst naar het eerder door de raad ingenomen stand punt dat bij aankopen de bestemming vooraf vast moet liggen. Hij volgt de afwijzende advisereing van de commissie en is derhalve tegen het voorstel. Het lid SCHIPPER is op dezelfde gronden tegen het voorstel. Het lid DIJKERS acht het een uitermate moeilijke beslissing. Conform de motivering van de heer Krijnen zou het voorstel principieel afgewezen moeten worden. Aan de andere kant gaat het om een bedrijf dat werkgelegenheid biedt en dat door verkoop van de eigendommen wellicht de bedrijfsvoering kan voortzetten.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1981 | | pagina 59