-110—
21Voorstel tot het aanwijzen van een lid. van
de raad als plaatsvervangend wethouder.
De VOORZITTER merkt op dat dit voorstel wordt aangehouden vanwege een
nog deze week te houden gesprek met het seniorenconvent over dit onderwerp.
22. Nader voorstel met betrekking tot de finan
ciering van de kosten van reparatie van het
dak van wijkcentrum "De Meerenhof".
Het lid SCHIPPER zegt noodgedwongen akkoord te moeten gaan met het voorstel.
Uit het bijgevoegde rapport blijkt zijns inziens dat grove fouten zijn gemaakt
bij de uitvoering van het bouwwerk door zowel de architekt, de aannemer als de
dienst gemeentebedrijven. Spreker vraagt zich af waar de verantwoordelijkheden
liggen bij het toezicht op de bouw.
Wethouder TROMPERS bestrijdt deze stelling. De gemeente had geen toezicht
bij het onderhavige bouwwerk. Uit het rapport blijkt overigens dat het ondoen
lijk is een der partijen aansprakelijk te stellen.
Dit neemt niet weg dat ook hij moeite heeft met deze gang van zaken.
Het lid SCHIPPER zegt enkel een algemene opmerking te hebben willen maken.
Zijns inziens worden zijn woorden gestaafd door het rapport van het bouwcentrum.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van bur
gemeester en wethouders.
2J. 'Voorstel t®t verhuur van een gedeelte van
het pand Fabrieksstraat 45 aan de Stichting
Buitenlanders "West-Brabant".
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
24. Voorstel tot het beschikbaar stellen van
een krediet voor de aankoop van een gedeelte
van een perceel grond van de Kerkvoogdij
der Nederlands Hervormde Gemeente ten behoeve
van de realisering van het plan Lindonk.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
25. Voorstel tot verkoop van een perceel land
bouwgrond en tot verpachting van een aantal
percelen landbouwgrond aan Gebrs. de Lint
i.v.m. afstand van pacht ter realisering
van plan Lindonk.
Het lid VAN DE WETERING kan met het meerendeel der 5 ia bet voorstel
genoemde punten instemmen, omdat hierdoor weer een aantal percelen grond in
Hazeldonk worden afgestoten.
Punt C. waarin een verpachting voor 5 jaren wordt voorgesteld ontmoet bij hem
bezwaar. Hij herinnert eraan dat voor Lindonk 2e fase reeds grond is aangekocht
voor gemiddeld 75.000,per hectare. Wanneer over 10 jaar hier woningbouw
mogelijk is, zal deze grond 195-000,per hectare kosten.
Het is duidelijk dat deze ontwikkeling enorme gevolgen heeft voor de dan te
bouwen woningen.
De gemeente moet zich tegen deze rentebijschrijving op de grond gaan wapenen.
Daarom wordt voorgesteld de grond niet te gaan verpachten, doch te trachten
de grond te verkopen of desnoods zelf te gaan verbouwen.
Een en ander is verwoord in een motie, welke als volgt luidt:
-111-
"De raad der gemeente Zevenbergen in vergadering bijeen op 12 mei 1981,
overwegende dat,
- de grond aangekocht voor de zgn. 2e fase van bestemmingsplan LINDONK
in 1990 gemiddeld ca. 195-000,—— per ha zal kosten;
- deze hoge grondkosten een zeer nadelige invloed zullen hebben op de
realisering van het betreffende bestemmingsplan, hetgeen zal leiden
tot
a. hogere bebouwingsdichtheid en/of
b. andersoortige bebouwing en/of
c. te hoge uitgifteprijzen van te bebouwen percelen;
- het verpachten van grond k ca. 500,— per ha per jaar hoegenaamd
geen verlichting aan de ontwikkeling van de grondprijzen voor de zgn.
2de fase LINDONK zal bewerkstelligen;
- om de stijging van de grondkosten voor dit bestemmingsplan te verminderen
gezocht moet worden naar een of meerdere manieren om dit te realiseren;
- gedacht kan worden aan verkoop of zelf verbouwen;
besluit dat,
1 verpachten van grond voor zgn. bestemmingsplan LINDONK fase 2 is toege
staan tot 31 december 1981;
2 voor eind 1981 een studie zal zijn afgerond over de voor de gemeenschap
meest profijtelijke beheersvorm van aangekochte gronden t.b.v. dat be
stemmingsplan en aan de raad zal zijn aangeboden,
en gaat over tot de orde van de dag.
R.Makkink
J.v.d.Wetering
A FHurkmans
Het lid WIJNE gaat niet akkoord met de totale inhoud van de motie. Hij
onderschrijft wel de wens om in 1981 een studie te verrichten, zoals in punt
2 van de motie is gesteld.
De verpachting voor 5 jaren dient echter gehandhaafd te blijven, aangezien dit
als een schadeloosstelling voor betrokkene gezien moet worden.
Het lid SCHIPPER verwijst naar zijn eerder ingenomen standpunt, waarbij
aankoop van grond in fase 2 van plan Lindonk door hem werd afgewezen. De
raad nam in meerderheid toch zo'n aankoopbesluit, hetgeen gerespecteerd dient
te worden.
Spreker verzoekt eerst de mening van het college te vernamen alvorens een
standpunt omtrent de motie'wordt ingenomen.
Het lid DIJKERS acht het wenselijk dat allereerst de herziene nota grond
beleid wordt behandeld, waarin deze zaken tevens aan de orde komen.
Aan de motie heeft hij op dit moment geen behoefte.
Het lid KRIJNEN gaat akkoord met een studie, zoals in punt 2 van de motie
is genoemd. Dit dient echter niet onder druk te geschieden.