-97-
te koppelen aan een goed uitgebalanceerd leefklimaat. Een burgemeester
met een open, democratische instelling.
Geen meeloper, maar een creatieve, inspirerende voorman/vrouw, die
bovendien een stootje kan verdragen.
Tenslotte:
Het is de oprechte opvatting van de Partij van de Arbeid dat de profiel
schets van de nieuwe burgemeester een zaak is van aller belang. De Partij
van de Arbeid heeft dan ook het initiatief genomen om met de gehele Raad
te komen tot één profielschets.
Helaas bleek bij de andere fracties het partij-politieke belang te pre
valeren. Daarbij werd bevestigd dat de fractie, die pretendeert de ge
meenschap Zevenbergschen Hoek te vertegenwoordigen, in wezen een ver
lengstuk is van het CDA Zevenbergen.
Er mag ons nu dan ook niet verweten worden dat wij alsnog uitspreken dat
een P.v.d.A.-burgemeester onze voorkeur heeft.
Dit is ook, gelet op de uitslagen van zowel Provinciale als Kamer-ver- A,
kiezingen, te rechtvaardigen. De zeer sterk stijgende P.v.d.A.-aanhang
in Zevenbergen geeft de landelijke lijn duidelijk weer.
R.Makkink
K.v.d.Wetering
F.Hurkmans
De COMMISSARIS DER KONINGIN dankt allereerst voor de woorden van
welkom die gesproken zijn. Hij doet dit in de overtuiging dat het aan
horen van een profielschets van groot belang is. Het is juist wanneer
wordt gesteld dat een profielschets niet altijd het door de raad gewenste
resultaat oplevert.
Een profielschets is niet van doorslaggevende betekenis in de proce
dure van een burgemeestersbenoeming.
Hij onderstreept wel het belang ervan, omdat de inbreng van de gemeente
raad als belangrijk wordt ervaren. Steeds meer speelt hierbij de toenemen-
de discussie over de politieke signatuur van de kandidaat.
Wij wijst eveneens op het beleid wat wordt voorgestaan met betrekking
tot de doorstroming van burgemeesters.
Het totaal aantal sollicitaties voor de onderhavige vacature bedraagt
39, waaronder*ook vrouwelijke kandidaten zijn.
Hij hoopt dat hieruit een kandidaat naar voren komt welke zoveel moge
lijk past in het profiel dat wordt geschetst. Voor het politieke aspect
zal dit wellicht iets moeilijker zijn.
Hij is met de raad van mening dat de nieuwe burgemeester specifieke vaar
digheden moet bezitten, gelet op de gecompliceerde gemeente met velerlei
problemen.
De genoemde aspecten zoals, gevoel voor maatschappelijke verhoudingen,
souplesse in de politieke verhoudingen, aansluiting bij de bevolking,
respect voor cultuur en historische waarden zijn van groot belang bij
het beoordelen van de sollicitanten tegen het licht van de profiel
schets.
Hij deelt mede dat ervoor gevreesd moet worden dat geen snelle benoeming
te verwachten valt.
-98-
Er zal zich zeker gedurende enkele maanden een interim-periode voordoen.
Het lid Mevr.KRIJNEN-BOOT vraagt of het mogelijk is dat met de
commissaris in een besloten bijeenkomst met de fractievoorzitters,
gesproken wordt over de aanbeveling.
De COMMISSARIS is wel bereid over de gang van zaken bij de benoeming
te praten indien daaraan behoefte bestaat.
Hij is van mening dat het echter weinig zinvol is omdat door hem geen
namen genoemd mogen worden, ingevolge de instructie van de Minister van
binnenlandse zaken.
Het lid DIJKERS vraagt op welke termijn de voordracht aan de
Minister gedaan kan worden.
De COMMISSARIS zegt hierop geen concreet antwoord te kunnen geven.
Hij verwacht de voordracht gereed te hebben eind juni, begin juli.
Het lid MAKKINK merkt op dat gerekend moet worden op een interim
periode, hetgeen betekent dat beide wethouders het college van B. en W.
vormen.
In dit verband acht hij het wenselijk om voor die periode een derde wet
houder te kiezen, mede gelet op het feit dat bij de volgende verkiezingen
de raad uit 17 leden bestaat en de mogelijkheid heeft voor die derde
wethouder.
Hij verzoekt een indicatie te geven van het aantal vrouwelijke kandi
daten en de verdeling naar politieke partij.
Tenslotte deelt hij mede geen behoefte te hebben aan een besloten
bijeenkomst zoals doof mevr.Krijnen is voorgesteld.
De COMMISSARIS antwoordt dat het zeer wel mogelijk is een 3e wet
houder te benoemen voor een interimperiode, doch dat dit duidelijk een
zaak is van de gemeenteraad.
Ten aanzien van de politieke verdeling zegt hij dat het niet gebrui
kelijk is hierover mededelingen te doen.
Wel kan hij mededelen dat er meer dan twee vrouwelijke sollicitanten
zijn en ook een aantal zittende burgemeesters.
Het lid MAKKINK heeft de indruk dat er bij Gedeputeerde Staten geen
overwegende bezwaren zullen bestaan tegen een eventuele derde wethouder.
De VOORZITTER hoopt met de overige leden op een spoedige invulling
van de vacature. Hij dankt de commissaris voor zijn aanwezigheid tijdens
de vergadering en sluit vervolgens de vergadering met het bij reglement
van orde voor de vergaderingen van de raad voorgeschreven gebed.
ovA
t :vN
0
vJJA.A.van .der Smiss
Aldus vastgesteld in de openbare vergade
ring van 2 MEI 1981
de voorzitter,
tans