-97- te koppelen aan een goed uitgebalanceerd leefklimaat. Een burgemeester met een open, democratische instelling. Geen meeloper, maar een creatieve, inspirerende voorman/vrouw, die bovendien een stootje kan verdragen. Tenslotte: Het is de oprechte opvatting van de Partij van de Arbeid dat de profiel schets van de nieuwe burgemeester een zaak is van aller belang. De Partij van de Arbeid heeft dan ook het initiatief genomen om met de gehele Raad te komen tot één profielschets. Helaas bleek bij de andere fracties het partij-politieke belang te pre valeren. Daarbij werd bevestigd dat de fractie, die pretendeert de ge meenschap Zevenbergschen Hoek te vertegenwoordigen, in wezen een ver lengstuk is van het CDA Zevenbergen. Er mag ons nu dan ook niet verweten worden dat wij alsnog uitspreken dat een P.v.d.A.-burgemeester onze voorkeur heeft. Dit is ook, gelet op de uitslagen van zowel Provinciale als Kamer-ver- A, kiezingen, te rechtvaardigen. De zeer sterk stijgende P.v.d.A.-aanhang in Zevenbergen geeft de landelijke lijn duidelijk weer. R.Makkink K.v.d.Wetering F.Hurkmans De COMMISSARIS DER KONINGIN dankt allereerst voor de woorden van welkom die gesproken zijn. Hij doet dit in de overtuiging dat het aan horen van een profielschets van groot belang is. Het is juist wanneer wordt gesteld dat een profielschets niet altijd het door de raad gewenste resultaat oplevert. Een profielschets is niet van doorslaggevende betekenis in de proce dure van een burgemeestersbenoeming. Hij onderstreept wel het belang ervan, omdat de inbreng van de gemeente raad als belangrijk wordt ervaren. Steeds meer speelt hierbij de toenemen- de discussie over de politieke signatuur van de kandidaat. Wij wijst eveneens op het beleid wat wordt voorgestaan met betrekking tot de doorstroming van burgemeesters. Het totaal aantal sollicitaties voor de onderhavige vacature bedraagt 39, waaronder*ook vrouwelijke kandidaten zijn. Hij hoopt dat hieruit een kandidaat naar voren komt welke zoveel moge lijk past in het profiel dat wordt geschetst. Voor het politieke aspect zal dit wellicht iets moeilijker zijn. Hij is met de raad van mening dat de nieuwe burgemeester specifieke vaar digheden moet bezitten, gelet op de gecompliceerde gemeente met velerlei problemen. De genoemde aspecten zoals, gevoel voor maatschappelijke verhoudingen, souplesse in de politieke verhoudingen, aansluiting bij de bevolking, respect voor cultuur en historische waarden zijn van groot belang bij het beoordelen van de sollicitanten tegen het licht van de profiel schets. Hij deelt mede dat ervoor gevreesd moet worden dat geen snelle benoeming te verwachten valt. -98- Er zal zich zeker gedurende enkele maanden een interim-periode voordoen. Het lid Mevr.KRIJNEN-BOOT vraagt of het mogelijk is dat met de commissaris in een besloten bijeenkomst met de fractievoorzitters, gesproken wordt over de aanbeveling. De COMMISSARIS is wel bereid over de gang van zaken bij de benoeming te praten indien daaraan behoefte bestaat. Hij is van mening dat het echter weinig zinvol is omdat door hem geen namen genoemd mogen worden, ingevolge de instructie van de Minister van binnenlandse zaken. Het lid DIJKERS vraagt op welke termijn de voordracht aan de Minister gedaan kan worden. De COMMISSARIS zegt hierop geen concreet antwoord te kunnen geven. Hij verwacht de voordracht gereed te hebben eind juni, begin juli. Het lid MAKKINK merkt op dat gerekend moet worden op een interim periode, hetgeen betekent dat beide wethouders het college van B. en W. vormen. In dit verband acht hij het wenselijk om voor die periode een derde wet houder te kiezen, mede gelet op het feit dat bij de volgende verkiezingen de raad uit 17 leden bestaat en de mogelijkheid heeft voor die derde wethouder. Hij verzoekt een indicatie te geven van het aantal vrouwelijke kandi daten en de verdeling naar politieke partij. Tenslotte deelt hij mede geen behoefte te hebben aan een besloten bijeenkomst zoals doof mevr.Krijnen is voorgesteld. De COMMISSARIS antwoordt dat het zeer wel mogelijk is een 3e wet houder te benoemen voor een interimperiode, doch dat dit duidelijk een zaak is van de gemeenteraad. Ten aanzien van de politieke verdeling zegt hij dat het niet gebrui kelijk is hierover mededelingen te doen. Wel kan hij mededelen dat er meer dan twee vrouwelijke sollicitanten zijn en ook een aantal zittende burgemeesters. Het lid MAKKINK heeft de indruk dat er bij Gedeputeerde Staten geen overwegende bezwaren zullen bestaan tegen een eventuele derde wethouder. De VOORZITTER hoopt met de overige leden op een spoedige invulling van de vacature. Hij dankt de commissaris voor zijn aanwezigheid tijdens de vergadering en sluit vervolgens de vergadering met het bij reglement van orde voor de vergaderingen van de raad voorgeschreven gebed. ovA t :vN 0 vJJA.A.van .der Smiss Aldus vastgesteld in de openbare vergade ring van 2 MEI 1981 de voorzitter, tans

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1981 | | pagina 51