Bestuurlijke eigenschappen: Hij zal een brede algemene belangstelling moeten kunnen opbrengen voor alle facetten waarmee hij bij het besturen van een middelgrote gemeente als Zevenbergen te maken krijgt. Daarnaast zal zijn bijzondere belangstelling dienen uit te gaan naar het Zevenbergse bedrijfsleven, vooral wat betreft de daaruit voortvloeiende werkgelegenheid. Hij zal veel aandacht moeten schenken aan de gehele problematiek van de ruimtelijke ordening en zo mogelijk een ruime dosis ervaring op dit gebied dienen te bezitten, gezien de enorme hoeveelheid werk, dat op dit gebied in Zevenbergen de komende jaren nog verricht zal moeten worden. Voor wat betreft het materiegebied van onderwijs en welzijn zal hij een ruime plaats moeten inruimen voor het particuliere initiatiefDit, omdat juist door dit particuliere initiatief in het verleden in de Zevenbergse samenleving zoveel tot stand is gebracht en ook nu nog in stand wordt gehouden. Hij zal zijn nevenfuncties moeten weten te beperken tot uitsluitend die functies welke voor de gemeente Zevenbergen van belang zouden kunnen zijn. Tenslotte, maar dit aspect komt bij ons zeker niet op de laatste plaats, zal hij een goed gevoel moeten hebben voor de historische waarden en achtergronden, zoals deze binnen de Zevenbergse gemeenschap bestaan. Hier bij willen wij niet in het minst betrekken onze beide kerkdorpen Langeweg en Zevenbergschen Hoek. Hij zal in staat moeten zijn om deze historische waarden en achtergronden continu in het besluitvormingsproces te betrekken. De Zevenbergse bevolking heeft geen behoefte aan een "beeldenstormer"! AAM.Schrauwen-Schouwenaars A.G.C.Dijkers Tenslotte spreekt het lid MAKKINK namens de P.v.d.A.-fractie als volgt: "Ook wij willen beginnen met de commissaris te danken voor zijn komst om de schetsen aan te horen hoe wij denken dat de nieuwe burgemeester moet zijn of moet kunnen functioneren. Hiermede bieden wij u een profielschets aan van de Partij van de Arbeid, afdeling Zevenbergen. Deze schets willen wij splitsen in twee delen, te weten: a. Algemene eigenschappen c.q. capaciteiten, b. Wenselijkheden, die wij voor Zevenbergen willen benadrukken, a. Algemeen Wij achten het van groot belang dat de nieuwe burgemeester beschikt over goede leidinggevende capaciteiten. Hij/zij zal zich naar zowel de ambte naren als de politieke vertegenwoordigers toe, moeten manifesteren als een daadkrachtig en deskundig bestuurder. Leiding geven middels het overlegmodel is zonder meer noodzakelijk om te kunnen waarborgen dat ieders inbreng op de juiste waarde wordt ge schat. Het verdient daarom de voorkeur dat de kandidaat ervaring heeft opgedaan in een bestuurlijke functie, hetzij als burgemeester, hetzij als wethouder van een grotere stad. Wij achten het echter ook mogelijk dat die bestuurlijke ervaring werd opgedaan op het terrein van de provinciale of landelijke politiek, dan wel in de wereld van onderwijs, welzijn of vakbond. -96- Wij spreken geen voorkeur uit voor een mannelijke of vrouwelijke burge meester; beiden zijn even welkom. Van essentieel belang vinden wij wel, dat de nieuwe burgemeester een "samenbindend" element vormt. Vooral in de Zevenbergse situatie, waar de bevolking gelijkelijk is op gedeeld in autochtonen en allochtonen. Want hoewel de afgelopen jaren een toenadering zeker wel te constateren is geweest, vinden wij dat er op dat terrein nog erg veel te doen is. Dat samenbindend element zal zeker niet in de laatste plaats tot uit drukking moeten komen in de contacten met Zevenbergschen Hoek en Langeweg. Een burgemeester die de mentaliteit van diverse groepen kan aanvoelen en inschatten, is hier goed op zijn/haar plaats. Daarbij willen wij niet verhelen dat wij in het Brabantse wonen, wat onzes inziens betekent dat daarop zeker wel enige nadruk mag worden gelegd. Speciale aandacht zal de nieuwe burgemeester dienen te geven aan de zwakkeren in onze gemeenschap. De nieuwe burgemeester moet beschikken over goede contacten met de pro vinciale en landelijke overheid. Hij/zij moet bij deze overheden een dusdanige "entree" hebben c.q. verwerven, dat hij/zij de belangen van onze Gemeente op een juiste wijze kan behartigen. In het licht van de gehele Zevenbèrgse problematiek dient de burgemeester met name te beschikken over deskundigheid op het gebied van Ruimtelijke Ordening; naar onze mening ligt voor de eerstkomende jaren déar het zwaartepunt. Interesse op de gebieden Industrialisatie (Moerdijk)en Onderwijs is gewens t Daar de problemen voor onze Gemeente zwaar en veelomvattend zijn, achten wij het zonder meer noodzakelijk dat de nieuwe burgemeester alle tijd aan Zevenbergen zal besteden. Dit houdt dan in, dat nevenfuncties in principe niet moeten worden aanvaard. Wat de leeftijd betreft denken wij aan iemand van rond de veertig jaar. Deze leeftijd geeft aan dat wij uitzien naar een persoon die de kans heeft gekregen om zich op bestuurlijk terrein te bekwamen, maar die nog over voldoende "jeugdig" elan beschikt om vernieuwingen te enta meren c.q. over te nemen. Ook wijzigingen in de politieke verhoudingen in Raad of College moet hij/ zij soepel en efficiënt kunnen verwerken. In de houding van de nieuwe burgemeester zal respect voor ieders levensovertuiging moeten blijken. b. Wenselijkheden voor Zevenbergen Zevenbergen heeft in de afgelopen 10 jaar een enorme groei doorgemaakt. Daardoor heeft het specifieke dorpskarakter plaats gemaakt voor een breder, regionaal karakter. Dit heeft algemeen maatschappelijke proble men met zich gebracht, zoals woningbouw-achterstand, milieu-problemen, problemen met Ruimtelijke Ordening, met Industrialisatie (Moerdijk, plaatselijke industrieën), met Welzijnsvoorzieningen, enz. Daarnaast staat Zevenbergen voor belangrijke beslissingen die het ge zicht van onze Gemeente voor de eerstkomende 10 A 15 jaar zullen bepalen. Wij duiden hier op het Struktuurplan en op de diverse Bestemmingsplannen, waarvan dan met name het Centrumplan. Om in deze zaken leiding te geven aan een Gemeente is een progressieve geest vereist, die in staat is om een goede gemeentelijke ontwikkeling

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1981 | | pagina 50