-65-
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
10. Voorstel tot het voteren van een kre
diet ten behoeve van het herstel van de
brandschade aan de christelijke kleuter
school De Schelp te Zevenbergen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
11 Voorstel tot het voteren van een krediet
voor de inrichting van de schuur Kerk
straat 23 ten behoeve van enerzijds een
peuterspeelzaal en anderzijds kulturele
activiteiten.
Het lid MAKKINK wil naar aanleiding van de behandeling van dit onder
werp in de commissievergadering, in zijn algemeenheid opmerken dat de ant
woorden zoals het college die geeft op vragen en opmerkingen in de commis
sieverslagen te summier zijp. en vrijwel nooit beargumenteerd worden.
Met name het antwoord naar aanleiding van opmerkingen omtrent de hoogte
van de post onvoorzien van de begroting bij het onderhavige krediet,
acht hij niet gemotiveerd. Hij stelt dan ook voor deze post tot de helft
terug te brengen.
Met betrekking tot de telefoonaansluiting in het pand gaat hij ervan uit
dat deze tevens door de Stichting Peuterspeelzalen gebruikt kan worden.
Het lid DIJKERS zegt reeds eerder bedenkingen te hebben geuit tegen
de behoefte aan een cultureel dynamisch centrum.
Blijkens de belangstelling van de zijde van de verenigingen wordt ook van
die kant de behoefte niet aangetoond.
De toezeggingen voor gebruik van "de schuur" zijn dermate vaag dat een kre
diet van f 300..000,onverantwoqrd wordt geacht.
Wel kan hij akkoord gaan met de inrichting ten behoeve van de Stichting
Peuterspeelzalen.
Het lid SCHIPPER is van mening dat bij de onderhavige restauratie
is gebleken dat men vooraf de bestemming moét vastleggen.
Indien alle werkzaamheden gelijktijdig waren uitgevoerd zou dit een forse
besparing hebben opgeleverd.
Hij verzoekt dan ook in het vervolg geen kredieten te voteren indien de be
stemming van een gebouw niet bekend is.
Bij het onderhavige voorstel is duidelijk sprake van een ad hoc-beleid.
Spreker wenst op de hoogte te blijven van de uitgaven met betrekking tot
de inrichtingskosten omdat de post onvoorzien erg ruim begroot is.
Het lid mevr. KRIJNEN-BOOT merkt op dat bij het sociaal-kultureel plan
is vastgesteld dat de uitgaven in de culturele sektor zijn achtergebleven
bij andere uitgaven.
Tevens om de reeds geïnvesteerde bedragen tot hun recht te laten komen
dient aan "de schuur" een bestemming gegeven te-worden. Het is haars in
ziens altijd duidelijk geweest dat voor de inrichting nog kosten gemaakt
moesten worden.
Terzake is reeds een goed overleg geweest met de gebruikers en zal voor de
verdere invulling op een juiste wijze acquisitie gevoerd dienen te worden.
-66-
De hiervoor in te stellen werkgroep zal zich op ko^té,termijn moeten oriën
teren, aldus spreekster.
Zij tekent hierbij nog aan dat kredietoverschrijdingen niet mogen worden
toegestaan.
Wethouder KAMP is met de heer Makkink van mening dat de vragen uit de
commissieverslagen summier zijn beantwoord. Getracht zal worden op dit punt
in de toekomst vollediger te zijn. Ten aanzien van de post onvoorzien op de
begroting zegt hij dat deze weloverwogen is samengesteld.
Via de commissie onderwijs zal informatie worden verstrekt over het ver
loop van de uitgaven terzake. Spreker merkt op dat zoveel mogelijk door
de W.S.W. zal worden uitgevoerd.
Hij is van mening dat bij de realisering van een cultureel dynamisch cen
trum bezwaarlijk vooraf is aan te geven wat er precies in het gebouw gaat
gebeuren.
Hierin ligt tevens een taak van de in te stellen werkgroep.
Hij stelt tenslotte dat het krediet wel verantwoord is te achten in het ka
der van het culturele beleid dat door de raad wordt voorgestaan.
Het lid MAKKINK blijft van mening dat de post onvoorzien te hoog is
geraamd omdat bij een dergelijk deskundig gerestaureerd gebouw geen hoge
kosten zijn te verwachten die niet kunnen worden voorzien.
Hij stelt dat bij de interieurkosten een post onvoorzien is geraamd terwijl
tevens bij de verbouwingskosten een post onvoorzien wordt opgevoerd. Op de
totale kosten wordt dan nogmaals eén percentage onvoorzien geraamd. Hij
acht dit niet acèëptabel. Hij is van mening dat het ondoenlijk is om het
verloop van de uitgaven in de commissie te volgen.
Gelet op de overgelegde begroting merkt hij op dat eventuele aanvullende
kredieten zeker zullen worden afgewezen.
Het lid DIJKERS benadrukt nogmaals de minimale belangstelling van de
verenigingen voor "de schuur". Hij blijft afwijzend staan tegenover een
krediet van f 300.000,voor mogelijke tbekomstige bestemmingen waarover
in het geheel geen zekerheid bestaat.
Hij wenst op dit punt de aantekening te hebben tegengestemd.
Het lid SCHIPPER zegt geen antwoord te hebben gehad op zijn stelling
dat in zijn algemeenheid geen investeringen mogen worden gedaan 'indien de
bestemming niet vastligt.
Het lid mevr. KRIJNEN-BOOT zou graag concrete informatie willen heb
ben over de door de wethouder genoemde werkgroep, welke zich gaat bezig
houden met de acquisitie.
Terzake de inschakeling van W.S.W.-krachten was zij van mening dat er een
W.S.W.-groep direct inzetbaar zou zijn.
Voorwaarde bij dit voorstel is wel dat het krediet niet wordt overschre
den.
De VOORZITTER antwoordt op de opmerkingen van de heer Schipper dat
het college het vaste voornemen heeft om voorstellen voor kredieten en in
vesteringen voor gebouwen, niet in te dienen alvorens de bestemming vast
ligt.
Wethouder KAMP deelt, ter verduidelijking van de post onvoorzien mede,
dat b.v. in 'de vloer van de schuur funderingen e.d. gemaakt moeten worden
voor enkele muurtjes die gemetseld moeten worden. Ook zijn hierin begre
pen andere kosten die tijdens de bouw gemaakt moeten worden en aanpassing
van huidige constructies die pas,kunnen worden voorzien bij het definitieve
bestek.