-49-
Hij herinnert hij dit agendapunt nog aan de eerder door wethouder Kamp ge
dane toezegging dat een overzicht verstrekt zou worden met betrekking tot
diverse facetten van het openbaar onderwijs.
Het lid DIJKERS ondersteunt het verzoek van de heer Makkink inzake de
remedial teacher.
Wethouder KAMP antwoordt dat het toegezegde overzicht in een van de eerst
volgende commissievergaderingen wordt overgelegd.
De mogelijkheid van inschakeling van een werkloze onderwijzer als remedial
teacher zal worden onderzocht, aldus spreker.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
10. Voorstel tot het afwijzen van een subsi
dieverzoek van het "Bouwcomité Langeweg".
De VOORZITTER deelt mede dat het onderhavige voorstel van de agenda wordt
afgevoerd, en in de volgende vergadering wordt behandeld.
11 Voorstel tot afwijzing van een subsidie-
verzoek van de Stichting Carnaval Zeven
bergen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
12. Voorstel Liet betrekking tot de 3e en 4e
wijziging van de begroting 1980 van het
Woonwagenschap Breda.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders
13. Voorstel tot verkoop van een strook grond
gelegen in de Wieken te Zevenbergschen
Hoek, aan de heer F.D.Dubois.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
14. Voorstel tot verkoop van bouwgrond in het
plan Lindonk aan de Stichting Woningbouw
Zevenbergen t.b.v. de bouw van 34 woning
wetwoningen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
15. Voorstel tot verkoop van de voormalige
brandweergarage te Zevenbergschen Hoek aan
de heer J.A.J.Struijk.
Het lid DIJKERS vraagt of de zekerheid bestaat dat de garage blijft
passen in het ter plaatse vigerende bestemmingsplan.
Wethouder TROMPERS is van mening dat dit gebouw blijft passen in het
bestemmingsplan.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
-50-
16. Voorstel tot verkoop van bouwgrond in het
bestemmingsplan De Molen I en II aan de
heren H.J.Urban en J.P.M.Kokke.
Het lid VAN DE WETERING kan met het voorstel op zich akkoord gaan.
Bij deze zaak blijkt duidelijk het probleem van de onverkoopbaarheid van de
bestaande woningen, vanwege de eis van de dorpsgebondenheid. Er is daardoor
geen sprake van een vrije woningmarkt.
Het verzoek aan Gedeputeerde Staten om ontheffing van de eis van dorpsgebon
denheid dient zijns inziens met voldoende waarborgen en motieven omgeven te
zijn. De kleine kernen-problematiek speelt hierbij duidelijk een rol. Spreker
verwacht overigens dat de ontheffing niet zal worden verleend omdat daardoor
een precedent zou worden geschapen ten aanzien van de woningen van van Dongen-
Perdijk in dat plan.
In dit kader is hij erg benieuwd naar de ontwikkeling van de woningbouw in
Zevenbergschen Hoek.
Het lid DIJKERS heeft eveneens geen moeite met het voorstel. Hij is er
voorstander van om toestemming te vragen tot een algemene wijziging van de
door de P.P.C. opgelegde eis.
De VOORZITTER is van mening dat in een gesprek met Gedeputeerde Staten
getracht moet worden te komen tot vaststelling van soepelere spelregels op
dit punt.
Wethouder TROMPERS zegt dat al het mogelijke gedaan moet worden om de
eerder opgenomen clausule bespreekbaar te maken.
Allereerst dient echter de reactie afgewacht te worden op het verzoek om ont
heffing dat momenteel bij Gedeputeerde Staten ligt.
Het lid VAN DE WETERING vraagt wat de consequenties voor de sociale
woningbouw kunnen zijn van een negatieve uitspraak van Gedeputeerde Staten.
Wethouder TROMPERS antwoordt dat men overeenstemming heeft bereikt over
de prijs voor de woningwetwoningen. Het is hem niet bekend dat de uitspraak
voor deze woningbouw consequenties heeft. Dit staat namelijk los van de
particuliere bouw, aldus spreker.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
17. Voorstel tot het voteren van een krediet
ten behoeve van overname van een perceel
grond uit het grondbedrijf en inrichting
van dit perceel tot volkstuinen.
Het lid KRIJNEN is van mening dat de volkstuinen een sociale functie
hebben. Hij bestrijdt de opvatting van de WD-fractie dat de inkomstenver
werving hierbij een doelstelling is.
Hij merkt op dat de optrekking van de huurprijs naar f 0,20 per m2 een gevolg
is van het onregelmatig bijsturen van de prijzen door het college.
Spreker gaat akkoord met een prijs van f 0,20 per m2 voor 1981 indien daarna
enkel de trendmatige verhogingen worden toegepast.
Het lid mevr. KRIJNEN—BOOT is van mening dat het accent gelegd moet wor
den op de recreatieve en sociale functie van de volkstuinen.
Zij is er voorstander van de tarieven om de drie jaar te herzien en kan dus
niet instemmen met het voorstel en de aanvulling van de heer Krijnen.
Het lid SCHIPPER stemt in met het voorstel van de heer Krijnen.
Het lid DIJKERS ziet als doelstelling van volkstuinen zeker niet het
verwerven van inkomsten. Een sociaal tarief heeft daarom wel zijn instemming-.
De nu voorgestelde huurprijs van f 0,20 per m2 is zijns inziens echter absurd
laag. Hij pleit daarom voor een jaarlijkse aanpassing om zodoende tot een meer
acceptabele prijs te komen.