-49- Hij herinnert hij dit agendapunt nog aan de eerder door wethouder Kamp ge dane toezegging dat een overzicht verstrekt zou worden met betrekking tot diverse facetten van het openbaar onderwijs. Het lid DIJKERS ondersteunt het verzoek van de heer Makkink inzake de remedial teacher. Wethouder KAMP antwoordt dat het toegezegde overzicht in een van de eerst volgende commissievergaderingen wordt overgelegd. De mogelijkheid van inschakeling van een werkloze onderwijzer als remedial teacher zal worden onderzocht, aldus spreker. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 10. Voorstel tot het afwijzen van een subsi dieverzoek van het "Bouwcomité Langeweg". De VOORZITTER deelt mede dat het onderhavige voorstel van de agenda wordt afgevoerd, en in de volgende vergadering wordt behandeld. 11 Voorstel tot afwijzing van een subsidie- verzoek van de Stichting Carnaval Zeven bergen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 12. Voorstel Liet betrekking tot de 3e en 4e wijziging van de begroting 1980 van het Woonwagenschap Breda. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders 13. Voorstel tot verkoop van een strook grond gelegen in de Wieken te Zevenbergschen Hoek, aan de heer F.D.Dubois. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 14. Voorstel tot verkoop van bouwgrond in het plan Lindonk aan de Stichting Woningbouw Zevenbergen t.b.v. de bouw van 34 woning wetwoningen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 15. Voorstel tot verkoop van de voormalige brandweergarage te Zevenbergschen Hoek aan de heer J.A.J.Struijk. Het lid DIJKERS vraagt of de zekerheid bestaat dat de garage blijft passen in het ter plaatse vigerende bestemmingsplan. Wethouder TROMPERS is van mening dat dit gebouw blijft passen in het bestemmingsplan. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. -50- 16. Voorstel tot verkoop van bouwgrond in het bestemmingsplan De Molen I en II aan de heren H.J.Urban en J.P.M.Kokke. Het lid VAN DE WETERING kan met het voorstel op zich akkoord gaan. Bij deze zaak blijkt duidelijk het probleem van de onverkoopbaarheid van de bestaande woningen, vanwege de eis van de dorpsgebondenheid. Er is daardoor geen sprake van een vrije woningmarkt. Het verzoek aan Gedeputeerde Staten om ontheffing van de eis van dorpsgebon denheid dient zijns inziens met voldoende waarborgen en motieven omgeven te zijn. De kleine kernen-problematiek speelt hierbij duidelijk een rol. Spreker verwacht overigens dat de ontheffing niet zal worden verleend omdat daardoor een precedent zou worden geschapen ten aanzien van de woningen van van Dongen- Perdijk in dat plan. In dit kader is hij erg benieuwd naar de ontwikkeling van de woningbouw in Zevenbergschen Hoek. Het lid DIJKERS heeft eveneens geen moeite met het voorstel. Hij is er voorstander van om toestemming te vragen tot een algemene wijziging van de door de P.P.C. opgelegde eis. De VOORZITTER is van mening dat in een gesprek met Gedeputeerde Staten getracht moet worden te komen tot vaststelling van soepelere spelregels op dit punt. Wethouder TROMPERS zegt dat al het mogelijke gedaan moet worden om de eerder opgenomen clausule bespreekbaar te maken. Allereerst dient echter de reactie afgewacht te worden op het verzoek om ont heffing dat momenteel bij Gedeputeerde Staten ligt. Het lid VAN DE WETERING vraagt wat de consequenties voor de sociale woningbouw kunnen zijn van een negatieve uitspraak van Gedeputeerde Staten. Wethouder TROMPERS antwoordt dat men overeenstemming heeft bereikt over de prijs voor de woningwetwoningen. Het is hem niet bekend dat de uitspraak voor deze woningbouw consequenties heeft. Dit staat namelijk los van de particuliere bouw, aldus spreker. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 17. Voorstel tot het voteren van een krediet ten behoeve van overname van een perceel grond uit het grondbedrijf en inrichting van dit perceel tot volkstuinen. Het lid KRIJNEN is van mening dat de volkstuinen een sociale functie hebben. Hij bestrijdt de opvatting van de WD-fractie dat de inkomstenver werving hierbij een doelstelling is. Hij merkt op dat de optrekking van de huurprijs naar f 0,20 per m2 een gevolg is van het onregelmatig bijsturen van de prijzen door het college. Spreker gaat akkoord met een prijs van f 0,20 per m2 voor 1981 indien daarna enkel de trendmatige verhogingen worden toegepast. Het lid mevr. KRIJNEN—BOOT is van mening dat het accent gelegd moet wor den op de recreatieve en sociale functie van de volkstuinen. Zij is er voorstander van de tarieven om de drie jaar te herzien en kan dus niet instemmen met het voorstel en de aanvulling van de heer Krijnen. Het lid SCHIPPER stemt in met het voorstel van de heer Krijnen. Het lid DIJKERS ziet als doelstelling van volkstuinen zeker niet het verwerven van inkomsten. Een sociaal tarief heeft daarom wel zijn instemming-. De nu voorgestelde huurprijs van f 0,20 per m2 is zijns inziens echter absurd laag. Hij pleit daarom voor een jaarlijkse aanpassing om zodoende tot een meer acceptabele prijs te komen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1981 | | pagina 26