-221- 8. Voorstel tot het garanderen van rente en aflossing van een geldlening en van een rekening-courantkrediet, op te nemen door de tennisclub De Lobbelaer ten behoeve van de verbouw/uitbreiding van was- en kleedge legenheden/ tennispaviljoen. Het lid VAN OVERVELD is verheugd dat blijkens het aanvullend voorstel een oplossing is gevonden voor de variabele rente. De gepresenteerde cijfers maken een solide indruk zodat het volste vertrouwen in de vereniging bestaat Hij hoopt dat de tennisvereniging erin zal slagen de continuïteit in haar bestuur te bewerkstelligen. In zijn algemeenheid spreekt hij zijn zorg uit over^het verlenen van gemeentegarantie, speciaal met het oog op de toenemende/pr2)%^emitiek. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 22. Voorstel tot vestiging van een recht van opstal ten behoeve van de bouw van een tribune op het sportpark De Meeren door de voetbalvereniging Virtus. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 23- Voorstel tot het ruilen, pachtvrij maken en verkopen van landbouwgrond. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 24. Voorstel tot het aanvragen en aanvaarden van een rijkslening ter financiering van de terugkoop van een woningwetwoning*. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 25. Voorstel tot verkoop van een perceeltje grond naast de woning Willem-Alexander- laan 56 aan de heer-J.M.van Dijk ten be hoeve van het oprichten van een aanbouw. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 26. Behandeling van eventuele vragen, die vóór of op de dag der vergadering zijn ingekomen eventuele rondvraag (ingevolge artikel 37 van het reglement van orde). Van de P.v.d.A.-fractie zijn de volgende vragen ingekomen. "Haar het zich laat aanzien is het renovatieproject van de 120 gemeentewo ningen nu in een kritieke fase gekomen. Indien immers niet minstens 70$o van de bewoners instemt met de renovatie, gaat het renovatieproject niet door en zullen d.m.v. het verrichten van achterstallig onderhoud noodzake- -222- lijke verbeteringen worden aangebracht. Ons bereiken berichten, dat het niet zeker is dat 70$ van de bewoners met dit plan gaat instemmen. Het zijn veelal de oudere bewoners, die het niet zien zitten om in een korte tijd twee maal te verhuizen om gedurende een korte periode hun woning te verlaten, zodat die kan worden gerenoveerd. Wij kunnen ons dit best voorstellen. Een wezenlijk element in dit proces is dan ook de begeleiding. Wat de bewoners zich wellicht niet realiseren zijn de gevolgen (indien de bewoners door het afwijzen van het renovatieplan min of meer automatisch hebben gekozen voor het laten verrichten van achterstallig onderhoud) in termen van hinder en ongemak die die onderhoudsactiviteiten veroorzaken. Het zou daarom gewenst zijn, indien de bewoners de gevolgen van beide op lossingen voorgelegd krijgen. Daarbij dienen de verschillen duidelijk ge maakt te worden in begrijpelijke termen. Te denken valt aan: - hoeveelheid verbeteringen - huurverhoging - aard en kwaliteit van de huisvesting gedurende de renovatie/onderhoud aan de woning - tijdsduur nodig voor het aanbrengen van verbeteringen. Een tweede aspect dat o.i. aandacht behoeft is de zgn. begeleiding. In een eerdere beschouwing is toegezegd, dat bij renovatie een opbouwwerker (ster) zal worden ingeschakeld. Tot op heden hebben wij echter van een dergelijke activiteit nog niets gemerkt. Bovenstaande leidt tot een enkele vraag ex art. 37 lid 1 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad. 1. Is het College van B. en W. voornemens, voordat vastgesteld wordt of 70$ van de bewoners instemt met het betreffende renovatieplan, in een heldere uiteenzetting aan de bewoners duidelijk te maken wat de gevolgen zijn bij acceptatie van die plannen en wat de consequenties zijn bij uitvoering van achterstallig onderhoud? Zo neen, waarom niet? 2. Is uw college van plan een opbouwwerker(ster) in te schakelen, al bij het voorleggen van de plannen, opdat in een zo vroeg mogelijk stadium de vertrouwensrelatie tussen de bewoners en die functionaris tot stand kan komen? Zo neen, waarom niet en wanneer dan wel? Namens het college antwoordt de voorzitter als volgt: "vraag 1 Zodra overeenstemming is bereikt met het Ministerie van Volkshuisvesting over de aannemingssom en over de omvang van het renovatieplan van de 1e fase, zullen we de bewoners opnieuw benaderen. We zullen hierbij een zo helder mogelijke uiteenzetting geven over gevolgen van de renovatie en wat de consequenties zijn als minder dan 70$ van de bewoners met de renovatieplannen instemmen. Speciale aandacht zal worden besteed aan het buitengewoon onderhoudsplan dat bij afwijzing van het renovatieplan uitgevoerd kan worden en het op trekken van de achtergebleven huurverhogingen hierbij. Wij zijn voornemens om de bewoners tijdens een bewonersvergadering te vragen naar hun bereidheid tot deelname. Daarna zullen we elke bewoner afzonder lijk benaderen. Bij deze persoonlijke gesprekken kunnen de individuele problemen van elke bewoner apart worden besproken.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1981 | | pagina 117