-219-
voor de grondpolitiek.
De opmerking dat het rapport bestaat uit bijeen geschraapte feiten kan op
geen enkele wijze worden gestaafd. Ook in de reactie van het college wordt
hierover met geen woord gerept.
Het rapport is met zorg samengesteld en is gebaseerd op zorgvuldig bestu
deerde dossiers
Hij herinnert eraan dat in 1975 volop met de provincie werd gediscussieerd
over de keuze van plan Hazeldonk.
Begin 1976 was het voorlopig standpunt van de P.P.C. bekend. Voor het eerst
is dit in oktober 1976 aan de commissie ruimtelijke ordening doorgegeven.
De opmerking van de wethouder dat de commissie volledig was geïnformeerd is
hiermee duidelijk weerlegd, aldus spreker.
De discussie omtrent de keuze Hazeldonk-Lindohk, die in 1975-1976 gevoerd
had moeten worden is een jaar later, nadat de grondaankoop een feit was,
aan de orde gesteld. Dit is zijns inziens de essentie van de evaluatie.
Op grond hiervan is de stelling dat de raad niet voldoende was geïnformeerd,
gerechtvaardigd
Er moet alles aan gedaan worden om de verliezen zo beperkt mogelijk te hou
den. Op dit punt zijn overigens tevens grote problemen te verwachten met
plan Lindonk en het Centrumplan.
Wethouder TROMPERS antwoordt dat de nota grondbeleid conform de op
merkingen en vragen van de heer Schipper zal worden aangepast
Terzake de opmerkingen over de magere reactie op het evaluatierapport stelt
hij dat aan meerdere zaken met een bepaald aantal werkkrachten gewerkt
wordt
Wanneer de P.v.d.A.-fractie dikwijls met dergelijke nota's komt hoopt hij
dat zijn opvolger hiervan bespaard zal blijven omdat men op deze wijze niet
naar de ambtenaren door kan blijven gaan. Er zijn meerdere zaken welke de
nodige aandacht vragen, aldus spreker.
Het lid VAN DE WETERING vindt het ongepast dat de wethouder zich tracht
te verschuilen achter de ambtenaren, wanneer hij 9 maanden niets heeft ge
daan aan b.v. de reconstructie van sportpark de Knip, de grondnota en de
evaluatie van de containerproef in plan Krooswijk.
Wethouder TROMPERS kan zich indenken dat de heer van de Wetering ont
stemd is wanneer de spijker op de kop wordt geslagen.
Het lid MAEKINK merkt op dat de heer van de Wetering op controleerbare
feiten wijst en dat niet toegestaan mag worden dat de wethouder op een
dergelijke manier reageert. Wanneer er fouten zijn gemaakt moet dit gezegd
kunnen worden, zodat hier voor de toekomst lering uitgetrokken kan worden.
Wethouder TROMPERS wil nog stellen dat eerst in 1979 een definitieve
uitspraak van de provincie is gekomen waarbij Hazeldonk werd afgewezen.
Tot dat moment was er alles aan gedaan om te komen tot realisering van plan
Hazeldonk.
De VOORZITTER stelt ter afronding dat iedere reactie op de evaluatie
een terugblik inhoudt. Het is goed dat deze zaak eens goed wordt doorge
sproken, niet om eventuele specifieke fouten aan te geven, doch om hier
voor de toekomst lering uit te trekken.
Het heeft geen zin de schuldvraag aan de orde te stellen, aangezien het
een samenloop van omstandigheden is geweest die tot de eindbeslissing
heeft geleid.
Uit de stukken heeft hij begrepen dat in 1976 niet expliciet is gesteld
dat afgezien moest worden van plan Hazeldonk. Wel is aangedrongen op een
goede argumentatie.
Resumerend merkt hij op dat deze problematiek niet zwart-wit gezien moet
worden.
In de toekomst zal op dergelijke zaken alert moet worden ingespeeld.
-220-
De mogelijkheid tot overleg met de provincie zal nog intern worden bezien.
Het lid VAN DE WETERING wijst op het overleg dat in 1975 e.v. jaren
intensief met de provincie is gevoerd. Gedeputeerde Siepman heeft toen reeds
ernstige bezwaren geuit tegen plan Hazeldonk. Een en ander had toen kunnen
leiden tot een herziening van het beleid. Hij herhaalt dat dergelijke infor
matie tijdig aan de raad verstrekt had moeten worden.
De VOORZITTER stelt tenslotte voer de reactie voor kennisgeving aan te
nemen
Aldus wordt besloten.
17. Voorstel tot het voteren van een kre
diet voor de uitvoering van herstel
en aanpassingswerkzaamheden aan de
entree van de openbare begraafplaats.
Het lid VAN DE WETERING onderschrijft de noodzaak tot verbetering van
de entree.
Hij vraagt zich wel af of dit f 24.000,moet kosten en verzoekt een goed
koper plan te ontwikkelen.
Wethouder TROMPERS is van mening dat de voorgestelde oplossing de meest
passende is voor deze gelegenheid. Getracht is een goedkopere oplossing
te vinden doch dit is, mede vanwege het niet accepteren van de werkzaamheden
als W.S.W.-object niet gelukt.
Wanneer blijkt dat bezuiniging mogelijk is door het handhaven van een van de
natuurstenen kolommen zal dit alsnog bezien worden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
18. Voorstel tot het voteren van een krediet
ten behoeve van het bouwrijpmaken van de
1e uitwerking van het bestemmingsplan
Lindonk
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
19. Voorstel tot het voteren van een kre
diet voor de afbouw var plan "De Molen
II".
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
20. Voorstel met betrekking tot een nieuw
huurcontract met tennisclub De Lobbelaer.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
21Voorstel tot vestiging van een recht van
opstal ten behoeve van de uitbreiding
van een verenigingsgebouw op het sport
park aan de Pastoor van Kessellaan door
tennisclub De Lobbelaer.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders
Vervolgens vindt behandeling van agendapunt 8 plaats.