-219- voor de grondpolitiek. De opmerking dat het rapport bestaat uit bijeen geschraapte feiten kan op geen enkele wijze worden gestaafd. Ook in de reactie van het college wordt hierover met geen woord gerept. Het rapport is met zorg samengesteld en is gebaseerd op zorgvuldig bestu deerde dossiers Hij herinnert eraan dat in 1975 volop met de provincie werd gediscussieerd over de keuze van plan Hazeldonk. Begin 1976 was het voorlopig standpunt van de P.P.C. bekend. Voor het eerst is dit in oktober 1976 aan de commissie ruimtelijke ordening doorgegeven. De opmerking van de wethouder dat de commissie volledig was geïnformeerd is hiermee duidelijk weerlegd, aldus spreker. De discussie omtrent de keuze Hazeldonk-Lindohk, die in 1975-1976 gevoerd had moeten worden is een jaar later, nadat de grondaankoop een feit was, aan de orde gesteld. Dit is zijns inziens de essentie van de evaluatie. Op grond hiervan is de stelling dat de raad niet voldoende was geïnformeerd, gerechtvaardigd Er moet alles aan gedaan worden om de verliezen zo beperkt mogelijk te hou den. Op dit punt zijn overigens tevens grote problemen te verwachten met plan Lindonk en het Centrumplan. Wethouder TROMPERS antwoordt dat de nota grondbeleid conform de op merkingen en vragen van de heer Schipper zal worden aangepast Terzake de opmerkingen over de magere reactie op het evaluatierapport stelt hij dat aan meerdere zaken met een bepaald aantal werkkrachten gewerkt wordt Wanneer de P.v.d.A.-fractie dikwijls met dergelijke nota's komt hoopt hij dat zijn opvolger hiervan bespaard zal blijven omdat men op deze wijze niet naar de ambtenaren door kan blijven gaan. Er zijn meerdere zaken welke de nodige aandacht vragen, aldus spreker. Het lid VAN DE WETERING vindt het ongepast dat de wethouder zich tracht te verschuilen achter de ambtenaren, wanneer hij 9 maanden niets heeft ge daan aan b.v. de reconstructie van sportpark de Knip, de grondnota en de evaluatie van de containerproef in plan Krooswijk. Wethouder TROMPERS kan zich indenken dat de heer van de Wetering ont stemd is wanneer de spijker op de kop wordt geslagen. Het lid MAEKINK merkt op dat de heer van de Wetering op controleerbare feiten wijst en dat niet toegestaan mag worden dat de wethouder op een dergelijke manier reageert. Wanneer er fouten zijn gemaakt moet dit gezegd kunnen worden, zodat hier voor de toekomst lering uitgetrokken kan worden. Wethouder TROMPERS wil nog stellen dat eerst in 1979 een definitieve uitspraak van de provincie is gekomen waarbij Hazeldonk werd afgewezen. Tot dat moment was er alles aan gedaan om te komen tot realisering van plan Hazeldonk. De VOORZITTER stelt ter afronding dat iedere reactie op de evaluatie een terugblik inhoudt. Het is goed dat deze zaak eens goed wordt doorge sproken, niet om eventuele specifieke fouten aan te geven, doch om hier voor de toekomst lering uit te trekken. Het heeft geen zin de schuldvraag aan de orde te stellen, aangezien het een samenloop van omstandigheden is geweest die tot de eindbeslissing heeft geleid. Uit de stukken heeft hij begrepen dat in 1976 niet expliciet is gesteld dat afgezien moest worden van plan Hazeldonk. Wel is aangedrongen op een goede argumentatie. Resumerend merkt hij op dat deze problematiek niet zwart-wit gezien moet worden. In de toekomst zal op dergelijke zaken alert moet worden ingespeeld. -220- De mogelijkheid tot overleg met de provincie zal nog intern worden bezien. Het lid VAN DE WETERING wijst op het overleg dat in 1975 e.v. jaren intensief met de provincie is gevoerd. Gedeputeerde Siepman heeft toen reeds ernstige bezwaren geuit tegen plan Hazeldonk. Een en ander had toen kunnen leiden tot een herziening van het beleid. Hij herhaalt dat dergelijke infor matie tijdig aan de raad verstrekt had moeten worden. De VOORZITTER stelt tenslotte voer de reactie voor kennisgeving aan te nemen Aldus wordt besloten. 17. Voorstel tot het voteren van een kre diet voor de uitvoering van herstel en aanpassingswerkzaamheden aan de entree van de openbare begraafplaats. Het lid VAN DE WETERING onderschrijft de noodzaak tot verbetering van de entree. Hij vraagt zich wel af of dit f 24.000,moet kosten en verzoekt een goed koper plan te ontwikkelen. Wethouder TROMPERS is van mening dat de voorgestelde oplossing de meest passende is voor deze gelegenheid. Getracht is een goedkopere oplossing te vinden doch dit is, mede vanwege het niet accepteren van de werkzaamheden als W.S.W.-object niet gelukt. Wanneer blijkt dat bezuiniging mogelijk is door het handhaven van een van de natuurstenen kolommen zal dit alsnog bezien worden. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 18. Voorstel tot het voteren van een krediet ten behoeve van het bouwrijpmaken van de 1e uitwerking van het bestemmingsplan Lindonk Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 19. Voorstel tot het voteren van een kre diet voor de afbouw var plan "De Molen II". Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 20. Voorstel met betrekking tot een nieuw huurcontract met tennisclub De Lobbelaer. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 21Voorstel tot vestiging van een recht van opstal ten behoeve van de uitbreiding van een verenigingsgebouw op het sport park aan de Pastoor van Kessellaan door tennisclub De Lobbelaer. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders Vervolgens vindt behandeling van agendapunt 8 plaats.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1981 | | pagina 116