I)
•m
-89-
Gezien de sombere financiële vooruitzichten vraagt hij zich af of de plannen haal
baar zullen zijn.
Hij dringt aan op goedkeuring van de voorliggende prioriteiten waarna de voorstellen
voor realisering, met name voor- 1979» spoedig kunnen volgen.
Het schuiven in de prioriteiten acht spreker niet wenselijk omdat dit wederom uit
stel zal betekenen. Hij gaat er tenslotte mee akkoord om de dekkingsmiddelen voor
de komende jaren aan te wijzen bij de behandeling van de begroting over dat betref
fende jaar.
Het lid KRIJNEN is van mening dat de vele "p.m.posten" het geheel niet duide
lijker maken. Het zou zijns inziens absurd zijn om enkel op politieke basis een
beleid vast te leggen. De realisatie van een combibad, hetgeen de aanleiding is ge
weest voor dit overzicht, acht spreker zonder meer onverantwoord.
Het zou wellicht dienstig zijn in dit verband alternatieven te zoeken die meer zijn
afgestemd op het inwonertal van 20.000 en de daarmee samenhangende financiële draag
kracht.
Het lid SCHIPPER wil een compliment maken voor de verstrekte informatie over
de investeringen voor de komende jaren.
Hij vindt het daarentegen jammer dat er geen gegevens zijn over de te verwachten
inkomsten voor de jaren 1980 e.v. en de exploitatielasten van de opgevoerde posten.
Spreker merkt op dat het stuk enkel beoordeeld kan worden op het lopende dienstjaar.
Hij stelt voor om de verbouwing van de brandweergarage met woning (b 2) en de
reconstructie Kerkstraat-Merodestraat (e 2) te verschuiven naar 1980. Hij acht het
verder belangrijk dat de prioriteitenstelling bij iedere begrotingsbehandeling aan
gevuld, c.q. gecorrigeerd kan worden. Het uitgangspunt van zijn fraktie ten aanzien
van de eerder door de raad opgestelde prioriteitenlijst blijft onverkort van kracht.
Ten aanzien van het overdekt zwembad merkt hij op dat dit een relatief grote inves
tering vraagt voor een beperkte groep inwoners. Gelet ook op de beperkte financiële
ruimte en de uit de investering voortvloeiende verhoging van de onroerend-goedbe-
lasting staat spreker afwijzend tegenover het naar voren halen van de voorberei—
dingskosten voor het combibad.
Hij wil volgend jaar bezien of de financiële ruimte dan zodanig is dat deze priori
teit in voorbereiding kan worden genomen.
Zijn standpunt is hierbij tevens gebaseerd op de omstandigheid dat de groeimogelijk
heden van de gemeente minder rooskleurig zijn.. Spreker stelt tenslotte dat instem
ming met het onderhavige voorstel voor hem niet betekent dat zonder meer met de
genoemde bedragen wordt akkoord gegaan, doch dat hiermede een beleidslijn voor de
komende jaren wordt aangegeven.
Het lid DIJKERS zegt niet akkoord te kunnen gaan met het voorstel.
Instemming met het voorstel betekent zijns inziens namelijk, akkoord gaan met het
feit dat de genoemde projecten ooit gerealiseerd gaan worden. Het is onredelijk om
aan de raad te vragen de prioriteitenstelling 1979—1981 goed te keuren voor totaal
f 14.000.000,terwijl daartegenover slechts f 6.000.000,aanwijsbare dekkings
middelen staan. Daarbij komt nog, aldus spreker, dat de grootste bron van inkomsten
over de afgelopen jaren, de winst op grondverkopen, sterk terugloopt. De gemeente
kan zich daarom geen enkele investering, welke niet beslist noodzakelijk is, ver
oorloven.
Spreker wijst daarbij op het in de gewestraad zo genoemde "Zevenbergen-effect", het
geen inhoudt dat, uitgegaan van het streekplan West-Brabant, grote uitgaven zijn
gedaan voor gemeenschapsvoorzieningen, terwijl bij de herziening van het Streekplan,
Zevenbergen de groeifunktie weer kwijtraakt. Hierdoor blijft de ge
meente met te hoge financiële lasten zitten. Zijns inziens moet het beleid hierop
gericht worden zodat men nog meer hoge lasten moet vermijden. Ook in dit verband
karakteriseert hij de realisatie van een overdekt zwembad louter om politieke rede
nen,als "bestuurlijk onverantwoord". Hierdoor zouden teveel noodzakelijke investe—