I) •m -89- Gezien de sombere financiële vooruitzichten vraagt hij zich af of de plannen haal baar zullen zijn. Hij dringt aan op goedkeuring van de voorliggende prioriteiten waarna de voorstellen voor realisering, met name voor- 1979» spoedig kunnen volgen. Het schuiven in de prioriteiten acht spreker niet wenselijk omdat dit wederom uit stel zal betekenen. Hij gaat er tenslotte mee akkoord om de dekkingsmiddelen voor de komende jaren aan te wijzen bij de behandeling van de begroting over dat betref fende jaar. Het lid KRIJNEN is van mening dat de vele "p.m.posten" het geheel niet duide lijker maken. Het zou zijns inziens absurd zijn om enkel op politieke basis een beleid vast te leggen. De realisatie van een combibad, hetgeen de aanleiding is ge weest voor dit overzicht, acht spreker zonder meer onverantwoord. Het zou wellicht dienstig zijn in dit verband alternatieven te zoeken die meer zijn afgestemd op het inwonertal van 20.000 en de daarmee samenhangende financiële draag kracht. Het lid SCHIPPER wil een compliment maken voor de verstrekte informatie over de investeringen voor de komende jaren. Hij vindt het daarentegen jammer dat er geen gegevens zijn over de te verwachten inkomsten voor de jaren 1980 e.v. en de exploitatielasten van de opgevoerde posten. Spreker merkt op dat het stuk enkel beoordeeld kan worden op het lopende dienstjaar. Hij stelt voor om de verbouwing van de brandweergarage met woning (b 2) en de reconstructie Kerkstraat-Merodestraat (e 2) te verschuiven naar 1980. Hij acht het verder belangrijk dat de prioriteitenstelling bij iedere begrotingsbehandeling aan gevuld, c.q. gecorrigeerd kan worden. Het uitgangspunt van zijn fraktie ten aanzien van de eerder door de raad opgestelde prioriteitenlijst blijft onverkort van kracht. Ten aanzien van het overdekt zwembad merkt hij op dat dit een relatief grote inves tering vraagt voor een beperkte groep inwoners. Gelet ook op de beperkte financiële ruimte en de uit de investering voortvloeiende verhoging van de onroerend-goedbe- lasting staat spreker afwijzend tegenover het naar voren halen van de voorberei— dingskosten voor het combibad. Hij wil volgend jaar bezien of de financiële ruimte dan zodanig is dat deze priori teit in voorbereiding kan worden genomen. Zijn standpunt is hierbij tevens gebaseerd op de omstandigheid dat de groeimogelijk heden van de gemeente minder rooskleurig zijn.. Spreker stelt tenslotte dat instem ming met het onderhavige voorstel voor hem niet betekent dat zonder meer met de genoemde bedragen wordt akkoord gegaan, doch dat hiermede een beleidslijn voor de komende jaren wordt aangegeven. Het lid DIJKERS zegt niet akkoord te kunnen gaan met het voorstel. Instemming met het voorstel betekent zijns inziens namelijk, akkoord gaan met het feit dat de genoemde projecten ooit gerealiseerd gaan worden. Het is onredelijk om aan de raad te vragen de prioriteitenstelling 1979—1981 goed te keuren voor totaal f 14.000.000,terwijl daartegenover slechts f 6.000.000,aanwijsbare dekkings middelen staan. Daarbij komt nog, aldus spreker, dat de grootste bron van inkomsten over de afgelopen jaren, de winst op grondverkopen, sterk terugloopt. De gemeente kan zich daarom geen enkele investering, welke niet beslist noodzakelijk is, ver oorloven. Spreker wijst daarbij op het in de gewestraad zo genoemde "Zevenbergen-effect", het geen inhoudt dat, uitgegaan van het streekplan West-Brabant, grote uitgaven zijn gedaan voor gemeenschapsvoorzieningen, terwijl bij de herziening van het Streekplan, Zevenbergen de groeifunktie weer kwijtraakt. Hierdoor blijft de ge meente met te hoge financiële lasten zitten. Zijns inziens moet het beleid hierop gericht worden zodat men nog meer hoge lasten moet vermijden. Ook in dit verband karakteriseert hij de realisatie van een overdekt zwembad louter om politieke rede nen,als "bestuurlijk onverantwoord". Hierdoor zouden teveel noodzakelijke investe—

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1979 | | pagina 89