e t -62- Het lid HUIJSSOON onderschrijft de woorden van dank en is van mening dat een goed stuk werk is geleverd waarhij de lokale bestuurlijke organisatie is doorge licht en waarbij eventuele onvolkomenheden naar voren zijn gekomen. Ten aanzien van de sportraad merkt hij op dat de tijd zal moeten leren of deze beter zal funktioneren dan de sportadviescommissie Met betrekking tot de financiële consequenties vraagt hij of dit eenmalige kosten zijn of telkens terugkerende bedragen. Spreker noopt dat het rapport met voortvarendheid zal worden uitgewerkt. Het lid HÏÏRKMANS sluit zich eveneens aan bij de waardering die reeds door de andere leden is uitgesproken. Toch wil hij vanuit zijn politieke verantwoordelijk heid erkrele opmerkingen maken. Aan de betrokkenheid van aadsleden bij het beleid is maximale aandacht geschonken. Aan het aspect van de betrokkenheid van de burgers is zijn3 inziens veel minder aandacht, besteed. Met name doelt hij op het gedeelte van de commissievergaderingen iat in beslotenheid zal plaatsvinnen. Alhoewel de grondgedachte van het rapport goed is, mist hij de vertaling hiervan naar concrete uitgangspunten. Hij benadrukt nat de P.v.d.A.-fraktie in principe openbaarheid van axle commissies voorstaat. He j gevaar bestaat zijns inziens dat de oesluitvorming reeds plaatsvindt in de besxotenheid van de beieidsvoorbereidende commissies, waardoor een gedeelte van de politieke democratie verloren kan gaan. Terzake de door burgemeester en wethouders gemaakte opmerking over de ambtelijke adviezen, zegt hij dat dit een te enge weergave is van wat volgens het rapport en de onderliggende notulen bedoeld is. Hij stelt voor om ambtelijke adviezen die betrek king heboen op technische informatie, vooraf openbaar te maken. Spreker is hèt tevens niet eens met de stelling dat funkiionele oommissies besloten moeten kunnen vergaderen. De enige reden voor beslotenheid is, indien over perso nen gesproken wordt. Hij verzoekt om overname van dit standpunt. Het in het rapport gestelde over inspraakbegeleidingscommissies is duidelijk in tegenstelling tot de beleidsuitgangspunten van de raad waarin wordt uitgegaan van één inspraairbegeleidingscommissie. Het is hem volslagen onduidelijk waarom de commissie ad hoe dit standpunt heeft verlaten en heeft gekozen voor aparte commissies voor iedere inspraakprocedure. Spreker stelt voor om alsnog uit te gaan van de beleidsuitgangspunten en te kiezen voor één inspraakbegeleidingscommissie. Het lid MAKKINK merkt op dat over de genoemde onderwerpen in de commissie vrij uitvoerig is gediscussieerd. Hij verzoekt de notulen van de vergaderingen te be schouwen als een soort memorie van toelichting op het rapport, waar altijd op terug gegrepen kan worden. De VOORZITTER deelt mede dat het rapport zo goed mogelijk in uitvoering zal worden genomen. Het eollege heeft er geen behoefte aan om in discussie te gaan over de in het rapport gegeven standpunten. De SECRETARIS zegt dat de financië'le paragraaf slaat op jaarlijks terugkerende kosten, behoudens de verbetering van de publieke tribune. Het verstrekken van ambtelijke stukken die technische informatie inhouden, ont moet geen bezwaar, aldus spreker. Ten aanzien van de inspraakbegeleidingscommissieSdeelt hij mede dat men al dis cussiërende in de commissie ad hoe heeft geconcludeerd, dat het praktisch onmogelijk is om één inspraakbegeleidingscommissie alle inspraakprocedures zowel inhoudelijk als procedureel te laten begeleiden. Daarom is gekozen voor een meer flexibele oplossing zoals die in het rapport naar voren komt.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1979 | | pagina 62