e
t
-62-
Het lid HUIJSSOON onderschrijft de woorden van dank en is van mening dat een
goed stuk werk is geleverd waarhij de lokale bestuurlijke organisatie is doorge
licht en waarbij eventuele onvolkomenheden naar voren zijn gekomen.
Ten aanzien van de sportraad merkt hij op dat de tijd zal moeten leren of deze
beter zal funktioneren dan de sportadviescommissie
Met betrekking tot de financiële consequenties vraagt hij of dit eenmalige kosten
zijn of telkens terugkerende bedragen.
Spreker noopt dat het rapport met voortvarendheid zal worden uitgewerkt.
Het lid HÏÏRKMANS sluit zich eveneens aan bij de waardering die reeds door de
andere leden is uitgesproken. Toch wil hij vanuit zijn politieke verantwoordelijk
heid erkrele opmerkingen maken. Aan de betrokkenheid van aadsleden bij het beleid
is maximale aandacht geschonken.
Aan het aspect van de betrokkenheid van de burgers is zijn3 inziens veel minder
aandacht, besteed. Met name doelt hij op het gedeelte van de commissievergaderingen
iat in beslotenheid zal plaatsvinnen.
Alhoewel de grondgedachte van het rapport goed is, mist hij de vertaling hiervan naar
concrete uitgangspunten.
Hij benadrukt nat de P.v.d.A.-fraktie in principe openbaarheid van axle commissies
voorstaat. He j gevaar bestaat zijns inziens dat de oesluitvorming reeds plaatsvindt
in de besxotenheid van de beieidsvoorbereidende commissies, waardoor een gedeelte
van de politieke democratie verloren kan gaan.
Terzake de door burgemeester en wethouders gemaakte opmerking over de ambtelijke
adviezen, zegt hij dat dit een te enge weergave is van wat volgens het rapport en de
onderliggende notulen bedoeld is. Hij stelt voor om ambtelijke adviezen die betrek
king heboen op technische informatie, vooraf openbaar te maken.
Spreker is hèt tevens niet eens met de stelling dat funkiionele oommissies besloten
moeten kunnen vergaderen. De enige reden voor beslotenheid is, indien over perso
nen gesproken wordt. Hij verzoekt om overname van dit standpunt.
Het in het rapport gestelde over inspraakbegeleidingscommissies is duidelijk in
tegenstelling tot de beleidsuitgangspunten van de raad waarin wordt uitgegaan van
één inspraairbegeleidingscommissie.
Het is hem volslagen onduidelijk waarom de commissie ad hoe dit standpunt heeft
verlaten en heeft gekozen voor aparte commissies voor iedere inspraakprocedure.
Spreker stelt voor om alsnog uit te gaan van de beleidsuitgangspunten en te kiezen
voor één inspraakbegeleidingscommissie.
Het lid MAKKINK merkt op dat over de genoemde onderwerpen in de commissie vrij
uitvoerig is gediscussieerd. Hij verzoekt de notulen van de vergaderingen te be
schouwen als een soort memorie van toelichting op het rapport, waar altijd op terug
gegrepen kan worden.
De VOORZITTER deelt mede dat het rapport zo goed mogelijk in uitvoering zal
worden genomen. Het eollege heeft er geen behoefte aan om in discussie te gaan over
de in het rapport gegeven standpunten.
De SECRETARIS zegt dat de financië'le paragraaf slaat op jaarlijks terugkerende
kosten, behoudens de verbetering van de publieke tribune.
Het verstrekken van ambtelijke stukken die technische informatie inhouden, ont
moet geen bezwaar, aldus spreker.
Ten aanzien van de inspraakbegeleidingscommissieSdeelt hij mede dat men al dis
cussiërende in de commissie ad hoe heeft geconcludeerd, dat het praktisch onmogelijk
is om één inspraakbegeleidingscommissie alle inspraakprocedures zowel inhoudelijk
als procedureel te laten begeleiden.
Daarom is gekozen voor een meer flexibele oplossing zoals die in het rapport naar
voren komt.