-32- Nu komt vanuit een niewbouwwijk een vrijblijvend, groepje dames die zelf iets willen ondernemen, daardoor de onwil om te integreren in de bestaande zevenbergse samenleving, onderstrepend, aldus spreker. Hij zet tevens een vraagteken bij de honorering van de cursusleidsters, omdat deze beloning van particulier initiatief hem te ver gaat. Spreker heeft danook veel moeite met dit voorstel, omdat het persoonlijk initiatief betekent over de rug van de gemeenschap door een nauwelijks te controleren organisatie. Desondanks wil hij het voorstel toch steunen, mits een goede controlemogelijkheid gegaran deerd wordt. Spreker ziet een en ander overigens als een klap in het gezicht van de overige bestaande en goed funktionerende vrouwenorganisaties. Het lid SCHIPPER verwacht, dat het onderhavige voorstel tot precedenten zal leiden omdat bestaande vrouwenorganisaties die ook op hetzelfde terrein werkzaam zijn, nu ook subsidie zullen vragen. Spreker is van mening, dat het voorstel van burge meester en wethouders ver genoeg gaat. Het lid mevr.KRIJNEN-BOOT vraagt wat verstaan wordt onder het begrip "kans armen" en welke criteria hiervoor gelden. Zij vraagt tevens of het college wil bevorderen, dat de werkgroep V.O.V. gedragen wordt door de basis, zoals het in dit schema is gesteld. Tenslotte vraagt spreekster om eventuele problemen, die kunnen ontstaan bij de V.O.S.-cursussen, bespreekbaar te houden. Wethouder KAMP merkt op, dat de werkgroep die de subsidie aanvraagt is geba seerd op diverse organisaties, waardoor ze ook door de organisatie ter verantwoor ding geroepen kan worden. Omdat men bij subsidieverlening zijns inziens terug moet kunnen vallen op een juridisch kader is deze zaak tijdelijk ondergebracht bij het V.J.V. Naderhand kan bekeken worden of een juridisch kader gevormd kan worden, waarin deze werkgroep kan opereren, dit met de nodige zekerheden ten aan zien van de werkwijze, verantwoording, begeleiding e.d. Spreker merkt hierbij nog op, dat reeds eerder met een V.O.S.-cursus is gestart, onder auspiciën van het S.K.W. om subsidie-technische redenen is hiermee echter gestopt. Ten aanzien van de criteria bij "kansarmen" stelt hij, dat bij de "open school" wordt uitgegaan van 5 jaar basisonderwijs en naar boven van 2 jaar voort gezet onderwijs. In antwoord op vragen van het lid van'de Wetering zegt spreker, dat 1 leidster zijns inziens voldoende is, omdat eventueel ook terug gevallen kan worden op vrijwilligers. Het lid VAN DE WETERING is van mening, dat de werkgroep is voortgekomen uit bestaande organisaties in Zevenbergen, zodat het verwijt, dat het een aparte groep zou zijn, niet opgaat. Hij blijft bij zijn standpunt, dat een 2e leidster zeker voor de eerste cursus noodzakelijk is. Bij een evaluatie kan dit naderhand dan bekeken worden. Wethouder KAMP antwoordt, dat de werkgroep inderdaad uit bestaande organisa ties is gevormd. Voor de cursisten staat dit echter niet vast. Het lid VAN DE WETERING vraagt stemming over het voorstel, uiteraard niet omdat hij het gehele voorstel af wijst, doch enkel vanwege de afwijzing door het college van de 2e leidster. De uitslag van de stemming is als volgt: voor stemmen de leden: Hurkmans, Kokke, Dijkers, Schipper, Trompers, Wijne, Kamp, Makkink, Schrauwen-SchouwenaarsKrijnen, Krijnen-Boot en van de Donk. Tegen stemt het lid van de Wetering, zodat het voorstel is aangenomen. Het lid MAKKINK merkt op voor te hebben gëstemd om het werk toch te kunnen laten doorgaan. Hij wenst, mede namens het lid Hurkmans, wel aantekening voor de door het lid van de Wetering genoemde 2e leidster te zijn. 29. Voorstel tot het voteren van een krediet ten behoeve van de aankoop van een perceel grond in het ontwerpplan Hazeldonk van mevrouw H.T.A. Wijne-Wijtvliet Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1979 | | pagina 32