-32-
Nu komt vanuit een niewbouwwijk een vrijblijvend, groepje dames die zelf iets
willen ondernemen, daardoor de onwil om te integreren in de bestaande zevenbergse
samenleving, onderstrepend, aldus spreker.
Hij zet tevens een vraagteken bij de honorering van de cursusleidsters, omdat deze
beloning van particulier initiatief hem te ver gaat. Spreker heeft danook veel
moeite met dit voorstel, omdat het persoonlijk initiatief betekent over de rug
van de gemeenschap door een nauwelijks te controleren organisatie. Desondanks
wil hij het voorstel toch steunen, mits een goede controlemogelijkheid gegaran
deerd wordt. Spreker ziet een en ander overigens als een klap in het gezicht van
de overige bestaande en goed funktionerende vrouwenorganisaties.
Het lid SCHIPPER verwacht, dat het onderhavige voorstel tot precedenten zal leiden
omdat bestaande vrouwenorganisaties die ook op hetzelfde terrein werkzaam zijn,
nu ook subsidie zullen vragen. Spreker is van mening, dat het voorstel van burge
meester en wethouders ver genoeg gaat.
Het lid mevr.KRIJNEN-BOOT vraagt wat verstaan wordt onder het begrip "kans
armen" en welke criteria hiervoor gelden. Zij vraagt tevens of het college wil
bevorderen, dat de werkgroep V.O.V. gedragen wordt door de basis, zoals het in dit
schema is gesteld. Tenslotte vraagt spreekster om eventuele problemen, die kunnen
ontstaan bij de V.O.S.-cursussen, bespreekbaar te houden.
Wethouder KAMP merkt op, dat de werkgroep die de subsidie aanvraagt is geba
seerd op diverse organisaties, waardoor ze ook door de organisatie ter verantwoor
ding geroepen kan worden. Omdat men bij subsidieverlening zijns inziens terug
moet kunnen vallen op een juridisch kader is deze zaak tijdelijk ondergebracht
bij het V.J.V. Naderhand kan bekeken worden of een juridisch kader gevormd kan
worden, waarin deze werkgroep kan opereren, dit met de nodige zekerheden ten aan
zien van de werkwijze, verantwoording, begeleiding e.d.
Spreker merkt hierbij nog op, dat reeds eerder met een V.O.S.-cursus is gestart,
onder auspiciën van het S.K.W. om subsidie-technische redenen is hiermee echter
gestopt. Ten aanzien van de criteria bij "kansarmen" stelt hij, dat bij de "open
school" wordt uitgegaan van 5 jaar basisonderwijs en naar boven van 2 jaar voort
gezet onderwijs. In antwoord op vragen van het lid van'de Wetering zegt spreker,
dat 1 leidster zijns inziens voldoende is, omdat eventueel ook terug gevallen kan
worden op vrijwilligers.
Het lid VAN DE WETERING is van mening, dat de werkgroep is voortgekomen
uit bestaande organisaties in Zevenbergen, zodat het verwijt, dat het een aparte
groep zou zijn, niet opgaat. Hij blijft bij zijn standpunt, dat een 2e leidster
zeker voor de eerste cursus noodzakelijk is. Bij een evaluatie kan dit naderhand
dan bekeken worden.
Wethouder KAMP antwoordt, dat de werkgroep inderdaad uit bestaande organisa
ties is gevormd. Voor de cursisten staat dit echter niet vast.
Het lid VAN DE WETERING vraagt stemming over het voorstel, uiteraard niet omdat
hij het gehele voorstel af wijst, doch enkel vanwege de afwijzing door het college
van de 2e leidster. De uitslag van de stemming is als volgt:
voor stemmen de leden: Hurkmans, Kokke, Dijkers, Schipper, Trompers, Wijne, Kamp,
Makkink, Schrauwen-SchouwenaarsKrijnen, Krijnen-Boot en van de Donk.
Tegen stemt het lid van de Wetering, zodat het voorstel is aangenomen.
Het lid MAKKINK merkt op voor te hebben gëstemd om het werk toch te kunnen
laten doorgaan. Hij wenst, mede namens het lid Hurkmans, wel aantekening voor de
door het lid van de Wetering genoemde 2e leidster te zijn.
29. Voorstel tot het voteren van een krediet ten
behoeve van de aankoop van een perceel grond in
het ontwerpplan Hazeldonk van mevrouw H.T.A.
Wijne-Wijtvliet
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.