-134-
De door het lid Hurkmans voorgestelde wijziging ten aanzien van de beveiliging
voor de voetgangers kan echter in de gesprekken met de spoorwegen worden ingebracht.
De bijdrage in de hogere exploitatielasten moet gezien worden als een tijdelijke
last, namelijk tot en met 1986.
Met betrekking tot de personeelsbezetting antwoordt hij, dat de eerste jaren
geen inkrimping zal plaatsvinden. Dit kan zich wel na 1987 voordoen, wanneer
het centraal geleidingssysteem wordt ingevoerd, aldus spreker.
Hij acht het niet bezwaarlijk om de tekening bij het raadsbesluit te voegen, zoals
door de heer Hurkmans is gevraagd.
Terzake de uitvoering der werkzaamheden, zegt hij, dat getracht zal worden het -
project voor 1982 gerealiseerd te krijgen.
Het lid HURKMANS merkt op, dat de wethouder enigszins voorbij is gegaan aan
het veiligheidsaspect. Hij wijst er op, dat voetgangers zowel links als rechts
van de spoorwegovergang kunnen oversteken.
Gezien het groot aantal kinderen, dat dagelijks de spoorwegovergang passeert acht
hij dubbele beveiliging zonder meer noodzakelijk. Hij wil duidelijk antwoord wat
het college daaraan wil doen.
Spreker zegt tevens geen antwoord te hebben gehad op zijn vraag of de boompjes
op het stationsemplacement eveneens worden geautomatiseerd.
Het lid DIJKERS ondersteunt de opmerkingen van de heer Hurkmans. Hij wil van
de gelegenheid gebruik maken om te informeren naar de stand van zaken aangaande
de spoorwegovergang bij de Markdijk. Spreker vraagt met de ruilverkavelingscommissie
in overleg te treden over de wegaanpassingen ter plaatse.
Het lid SCHIPPER zegt, dat ten aanzien van de beveiliging van de voetgangers
wellicht alternatieve maatregelen mogelijk zijn, zoals wegbewijzering of verplichte
looprichting e.d.
Wethouder TROMPERS zegt in eerste instantie wel te zijn ingegaan op de op
merkingen van het lid Hurkmans.
Over het door hem naar voren gebrachte systeem moet echter bij de spoorwegen nog
worden geïnformeerd. Het veiligheidsaspect voor de voetgangers zal dus nog bezien
kunnen worden.
Het lid HURKMANS vraagt bij interruptie of de wethouder bereid is de hele
zaak van dit veiligheidsaspect te laten afhangen.
Wethouder TROMPERS zegt het een goede zaak te vinden om maximale veiligheid na
te streven. Spreker wil echter de reeds lang slepende kwestie in deze vergadering
afronden, waarna met de spoorwegen overleg gepleegd kan worden over de eventuele
uitvoerbaarheid van het systeem van extra beveiliging van de voetgangers en de
daarmee samenhangende extra kosten.
Voor deze extra kosten kan dan eventueel te zijner tijd een aanvullend krediet aan
de raad gevraagd worden.
Het lid HURKMANS gaat akkoord met het voorstel mits de toezegging wordt
gedaan, dat aan de door hem genoemde veiligheid wordt tegemoet gekomen.
De VOORZITTER zegt, dat aan de Nederlandse Spoorwegen gevraagd zal worden of er
een systeem bestaat van dubbele beveiliging ten behoeve van voetgangers. Mocht
dit zo zijn, dan zal een offerte van de extra kosten worden gevraagd.
Wethouder TROMPERS merkt nog op, dat wanneer het technisch mogelijk is zo'n
systeem te realiseren en wanneer de Nederlandse Spoorwegen hiertoe bereid zijn
zonder meer hiertoe overgegaan zal worden.
Dit uiteraard middels een aanvullend voorstel aan de raad, aldus spreker.
Het lid HURKMANS gaat hiermee akkoord.
Ten aanzien van de overwegboompjes op het stationsemplacement zegt wethouder
TROMPERS, dat dit onderdeel niet aan de orde is geweest. In het overleg met de
Nederlandse Spoorwegen zal dit echter worden meegenomen.
Terzake de spoorwegovergang in de Markdijk deelt hij mede, dat deze werkzaam
heden oorspronkelijk waren opgenomen in de planning voor 1979. Dit is echter
niet haalbaar gebleken. Het lijkt hem dienstig contact op te nemen met de ruil—
verkavelingscommissie om van die zijde instemming te verkrijgen. De kosten van de
onderhavige werkzaamheden zijn blijkens eerdere gesprekken voor rekening van de
Nederlandse Spoorwegen, aldus spreker.