t
-133-
Het lid HOHKMANS^zegt ten aanzien van het onderhavige onderwerp een duide
lijk onderscheid te willen maken tussen verkeerstechnische en veiligheidstechnische
aspecten enerzijds en financiële aspecten anderzijds.
Spreker zegt de bij het project behorende tekening te hebben bekeken.
De hoogste prioriteit moet zijns inziens gegeven worden aan het veiligheidsaspect.
Met name ten behoeve van de fietsers en de voetgangers.
Voor een maximale veiligheid is het zijns inziens noodzakelijk, dat aan beide
zijden de voetgangersoversteekplaats wordt beveiligd.
Mj de nu voorliggende tekening is hier niet in voorzien. Hij voorziet een levens
gevaarlijke situatie met name voor schoolkinderen, indien de voetgangersbeveiligine
niet wordt verdubbeld. K
Hierbij speelt dan eveneens mee de geplande uitbreiding rondom het St.Jozef
plein welke uitbreiding middels een bestemmingsplan zo spoedig mogelijk in de
raad behandeld móet worden.
Ten aanzien van de financiële aspecten is hij van mening, dat al het mogelijke
is gedaan, gelet op de bijdragen van de provincie en de Nederlandse Spoorwegen.
Bij/hogere exploitatielasten is het voor hem onduidelijk of de gemeente de totale
lasten moet gaan betalen of enkel een bijdrage moet leveren in de hogere lasten.
Spreker vraagt eveneens of de 24-uurs bezetting op het station gehandhaafd bliift.
Hij vraagt zich vervolgens af of de handbediende overweghoompjes op het stations-
emplacement eveneens geautomatiseerd worden.
De tekening, die bij het onderhavige voorstel behoort zag hij graag opgenomen
als onderdeel van het besluit.
Tenslotte vraagt hij wanneer de aanvang van de werkzaamheden gepland is.
Het lid DIJKERS zegt, dat het in feite gaat om de keuze van nu een AHOB-
mstallatie vcor 270.000,— of op zijn vroegst in 1987 een AHOB voor rekening
van de Spoorwegen. s
Hij is van mening, dat geen 5 jaren meer gewacht kan worden. Er zit naar zijn
mening niets anders op dan akkoord te gaan met het voorstel van de Nederlandse
Spoorwegen.
Spreker zegt, dat in het verleden reeds gesproken is over verdubbeling van de
beveiliging voor de voetgangers. Toen is gesteld, dat "dubbele AHOB's" niet nodig
bieken te zijn. Overleg met de spoorwegen hierover acht spreker echter wel wense-
lijk.
Het lid SCHIPPER is verheugd.met het onderhavige voorstel. Met de heer Hurk-
mans is hij van mening, dat de veiligheidsaspecten terdege bekeken moeten worden.
Meo betrekking tot de financiële kant van de zaak heeft hij de indruk, dat de
gemeente gemanipuleerd wordt door de Ned.Spoorwegen, gezien de, in het verloop
van de onderhandelingen, gewijzigde bijdragen.
Zou namelijk op het eerste voorstel zijn ingegaan, dan zouden aanmerkelijk hogere
bedragen betaald moeten worden.
In zijn algemeenheid acht hij dit niet de elegantste manier om te komen tot een
maximale bijdrage van het gemeentebestuur.
Het lid KRIJNEN heeft geen moeite met het voorstel. Ook hij onderstreept
het veiligheidsaspect in deze.
Het lid VAN DE DONK merkt op, dat waarschijnlijk nu een eind komt aan een
reeds lang slepende kwestie.
Ten aanzien van de bijdrage in de exploitatielasten zegt hij, dat deze in het
voorstel anders naar voren komt dan in de brief van de Ned.Spoorwegen. In de
commissie is steeds gesproken over betaling van deze bijdrage tot 1987, terwijl
dit nu niet uit de stukken blijkt. Hierover had hij graag opheldering.
Spreker stelt voor om er bij de spoorwegen op aan te dringen om vóór 1982 met de
werkzaamheden gereed te zijn.
Tenslotte wil hij het college en de ambtenaren complimenteren met het uiteindelijk
bereikte resultaat.
Wethouder TROMPERS merkt op, dat het voorliggende voorstel het resultaat is
van langdurig cijferen en onderhandelen.
Evenals het lid Hurkmans stelt hij de veiligheid voorop. Uit de besprekingen met
de spoorwegen is gebleken, dat de voorgestelde installatie in de meeste plaatsen
wordt toegepast. Het is zijns inziens de vraag of wijziging in het systeem reali
seerbaar is.