t -133- Het lid HOHKMANS^zegt ten aanzien van het onderhavige onderwerp een duide lijk onderscheid te willen maken tussen verkeerstechnische en veiligheidstechnische aspecten enerzijds en financiële aspecten anderzijds. Spreker zegt de bij het project behorende tekening te hebben bekeken. De hoogste prioriteit moet zijns inziens gegeven worden aan het veiligheidsaspect. Met name ten behoeve van de fietsers en de voetgangers. Voor een maximale veiligheid is het zijns inziens noodzakelijk, dat aan beide zijden de voetgangersoversteekplaats wordt beveiligd. Mj de nu voorliggende tekening is hier niet in voorzien. Hij voorziet een levens gevaarlijke situatie met name voor schoolkinderen, indien de voetgangersbeveiligine niet wordt verdubbeld. K Hierbij speelt dan eveneens mee de geplande uitbreiding rondom het St.Jozef plein welke uitbreiding middels een bestemmingsplan zo spoedig mogelijk in de raad behandeld móet worden. Ten aanzien van de financiële aspecten is hij van mening, dat al het mogelijke is gedaan, gelet op de bijdragen van de provincie en de Nederlandse Spoorwegen. Bij/hogere exploitatielasten is het voor hem onduidelijk of de gemeente de totale lasten moet gaan betalen of enkel een bijdrage moet leveren in de hogere lasten. Spreker vraagt eveneens of de 24-uurs bezetting op het station gehandhaafd bliift. Hij vraagt zich vervolgens af of de handbediende overweghoompjes op het stations- emplacement eveneens geautomatiseerd worden. De tekening, die bij het onderhavige voorstel behoort zag hij graag opgenomen als onderdeel van het besluit. Tenslotte vraagt hij wanneer de aanvang van de werkzaamheden gepland is. Het lid DIJKERS zegt, dat het in feite gaat om de keuze van nu een AHOB- mstallatie vcor 270.000,— of op zijn vroegst in 1987 een AHOB voor rekening van de Spoorwegen. s Hij is van mening, dat geen 5 jaren meer gewacht kan worden. Er zit naar zijn mening niets anders op dan akkoord te gaan met het voorstel van de Nederlandse Spoorwegen. Spreker zegt, dat in het verleden reeds gesproken is over verdubbeling van de beveiliging voor de voetgangers. Toen is gesteld, dat "dubbele AHOB's" niet nodig bieken te zijn. Overleg met de spoorwegen hierover acht spreker echter wel wense- lijk. Het lid SCHIPPER is verheugd.met het onderhavige voorstel. Met de heer Hurk- mans is hij van mening, dat de veiligheidsaspecten terdege bekeken moeten worden. Meo betrekking tot de financiële kant van de zaak heeft hij de indruk, dat de gemeente gemanipuleerd wordt door de Ned.Spoorwegen, gezien de, in het verloop van de onderhandelingen, gewijzigde bijdragen. Zou namelijk op het eerste voorstel zijn ingegaan, dan zouden aanmerkelijk hogere bedragen betaald moeten worden. In zijn algemeenheid acht hij dit niet de elegantste manier om te komen tot een maximale bijdrage van het gemeentebestuur. Het lid KRIJNEN heeft geen moeite met het voorstel. Ook hij onderstreept het veiligheidsaspect in deze. Het lid VAN DE DONK merkt op, dat waarschijnlijk nu een eind komt aan een reeds lang slepende kwestie. Ten aanzien van de bijdrage in de exploitatielasten zegt hij, dat deze in het voorstel anders naar voren komt dan in de brief van de Ned.Spoorwegen. In de commissie is steeds gesproken over betaling van deze bijdrage tot 1987, terwijl dit nu niet uit de stukken blijkt. Hierover had hij graag opheldering. Spreker stelt voor om er bij de spoorwegen op aan te dringen om vóór 1982 met de werkzaamheden gereed te zijn. Tenslotte wil hij het college en de ambtenaren complimenteren met het uiteindelijk bereikte resultaat. Wethouder TROMPERS merkt op, dat het voorliggende voorstel het resultaat is van langdurig cijferen en onderhandelen. Evenals het lid Hurkmans stelt hij de veiligheid voorop. Uit de besprekingen met de spoorwegen is gebleken, dat de voorgestelde installatie in de meeste plaatsen wordt toegepast. Het is zijns inziens de vraag of wijziging in het systeem reali seerbaar is.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1979 | | pagina 133