iedereen aanvaardbare opstelling en uitvoering van de uitgangspunten te komen.
In principe kan elk raadslid als wethouder dit uitgestippelde beleid volgen.
Een derde aanleiding tot de kandidaatstelling vanuit onze partij was de
onzekerheid vanuit de Hoekse fractie t.a.v. een kandidatuur vanuit deze partij.
De mededeling van collega Schipper, in principe een kandidaat vanuit zijn fraktie
te zullen leveren, zette de onzekerheid om in een paniekstemming bij partijen en
gekozen leden uit de partijen. Eindelijk, mijnheer de voorzitter, na lang en
moeizaam beraad spuwde de melkfabriek te Zevenbergschen Hoek op zaterdag 26
augustus om plus minus 11 uur de witte rook uit zijn schoorsteen. Een erg vreemde
ontwikkeling in de wethouderskeuze. Het begrip afspiegelingscollege krijgt een
verregaande verruiming. Wethouders uit één landelijke politieke partij, gesteund
door één, gelijkgerichte plaatselijke partij, waarvan de persoonlijke politieke
kleur verschillend is en men daardoor noodgedwongen tot tweemaal een keuze uit
één partij komt is ook een afspiegelingscollegeIk heb er erg veel moeite mee,
dit, in politiek opzicht, te begrijpen. En het wordt nog moeilijker.
De voorwaarde, welke wordt gesteld tot de keuze van twee wethouders uit het
C.D.A., wat politiek onaanvaardbaar was, vind zijn oorzaak in de afkeuring van het
gevoerde beleid van collega Trompers als wethouder. Waar ligt de logica van een
stemgedrag, als men stelt dat collega Trompers geen capaciteit heeft om een
beleid naar behoren uit te voeren en hem daarom als wethouder zal kiezen?
Tenslotte, mijnheer de voorzitter, het stemgedrag van de Onafhankelijke Partij.
Een wethouder uit het C.D.A. en rekening houdend met de voorwaarde tot de eerste
wethouder, vanuit de hoekse fraktie ingebracht, akkoord.
Voor de tweede wethouderskeuze, ook al zal het moeilijk zijn om als onafhankelijke
partij een meerderheid te krijgen, wil ik voor de fracties een opening houden tot
een keuze, waarin een zekere afspiegeling mogelijk is, al is het dan een afspiege
ling van landelijke en plaatselijke politieke partijen. Een alternatief, omdat de
beoordeling van kwaliteit van de nieuwe raadsleden vanuit de V.V.D. en Partij van
de Arbeid, zeer moeilijk is. In een college bestaande uit een C.D.A.-wethouder
en een gelijkgerichte voorzitter past een onafhankelijke wethouder."
Het lid Dijkers zegt namens de V.V.D.-fraktie het volgende:
"Mijnheer de voorzitter, dames en heren,
Een nieuwe lente en een nieuw geluid, deze eerste regel van het bekende
gedicht van Herman Gorter zou van toepassing kunnen zijn op de geheel vernieuwde
V.V.D.-fraktie in deze gemeenteraad. Alleen t.a.v. het nieuwe geluid gaat dit
niet helemaal op. Mijn fraktiegenote en ik zijn n.l. vastbesloten om de liberale
inbreng in het te voeren gemeentelijke beleid de komende vier jaar op dezelfde
voet voort te zetten als onze voorgangers, die hiervoor de grondslagen hebben
gelegd. Aanvankelijk enigszins verbaasd, maar uiteindelijk toch wel bijzonder ver
heugd, hebben wij de achter ons liggende besprekingen tussen de frakties afgesloten.
Verheugd, omdat wij hebben mogen constateren, dat het mogelijk bleek te zijn om
politieke tegenstellingen ondergeschikt te maken aan het algemeen belang van de
inwoners van onze gemeente. Een gezamenlijk beleidsprogramma en een door alle
frakties onderschreven prioriteitenlijst waren hiervan het resultaat. Dit biedt
goede perspektieven voor de komende zittingsperiode. En, zoals u zelf dit vier
jaar geleden al uitdrukte: Onze goede gemeente Zevenbergen is dit waard.
Alle frakties hebben hiermee, en hierover zijn wij uiteraard bijzonder verheugd,
ingehaakt op onze verkiezingsfolder, die als titel droeg: Zevenbergen is er voor
u, het algemeen belang van de inwoners komt op de eerste plaats. Politieke tegen
stellingen werden ondergeschikt gemaakt, jawel, maar niet onder tafel geschoven,
zoals duidelijk is gebleken tijdens de diskussies over de verdeling van de wet
houderszetels. Ik kom direkt hierop terug.
Het gezamenlijk beleidsprogramma, zoals dat hierna zal worden aangeboden,
wordt ook door de V.V.D.-fraktie van harte ondersteund. Dit neemt niet weg, dat
een aantal minderheidsstandpunten, die hierin volgens afspraak niet zijn opgenomen
voor de komende vier jaar van de baan zullen zijn. In ieder geval beschouwen wij
dit programma als een minimumprogramma. Mochten veranderde omstandigheden hiertoe
aanleiding geven, moeten mutaties hierop, mits de gezamenlijke principe-uitspraken
geen geweld wordt aangedaan, altijd mogelijk blijven. Tijdens de laatste bespre-