iedereen aanvaardbare opstelling en uitvoering van de uitgangspunten te komen. In principe kan elk raadslid als wethouder dit uitgestippelde beleid volgen. Een derde aanleiding tot de kandidaatstelling vanuit onze partij was de onzekerheid vanuit de Hoekse fractie t.a.v. een kandidatuur vanuit deze partij. De mededeling van collega Schipper, in principe een kandidaat vanuit zijn fraktie te zullen leveren, zette de onzekerheid om in een paniekstemming bij partijen en gekozen leden uit de partijen. Eindelijk, mijnheer de voorzitter, na lang en moeizaam beraad spuwde de melkfabriek te Zevenbergschen Hoek op zaterdag 26 augustus om plus minus 11 uur de witte rook uit zijn schoorsteen. Een erg vreemde ontwikkeling in de wethouderskeuze. Het begrip afspiegelingscollege krijgt een verregaande verruiming. Wethouders uit één landelijke politieke partij, gesteund door één, gelijkgerichte plaatselijke partij, waarvan de persoonlijke politieke kleur verschillend is en men daardoor noodgedwongen tot tweemaal een keuze uit één partij komt is ook een afspiegelingscollegeIk heb er erg veel moeite mee, dit, in politiek opzicht, te begrijpen. En het wordt nog moeilijker. De voorwaarde, welke wordt gesteld tot de keuze van twee wethouders uit het C.D.A., wat politiek onaanvaardbaar was, vind zijn oorzaak in de afkeuring van het gevoerde beleid van collega Trompers als wethouder. Waar ligt de logica van een stemgedrag, als men stelt dat collega Trompers geen capaciteit heeft om een beleid naar behoren uit te voeren en hem daarom als wethouder zal kiezen? Tenslotte, mijnheer de voorzitter, het stemgedrag van de Onafhankelijke Partij. Een wethouder uit het C.D.A. en rekening houdend met de voorwaarde tot de eerste wethouder, vanuit de hoekse fraktie ingebracht, akkoord. Voor de tweede wethouderskeuze, ook al zal het moeilijk zijn om als onafhankelijke partij een meerderheid te krijgen, wil ik voor de fracties een opening houden tot een keuze, waarin een zekere afspiegeling mogelijk is, al is het dan een afspiege ling van landelijke en plaatselijke politieke partijen. Een alternatief, omdat de beoordeling van kwaliteit van de nieuwe raadsleden vanuit de V.V.D. en Partij van de Arbeid, zeer moeilijk is. In een college bestaande uit een C.D.A.-wethouder en een gelijkgerichte voorzitter past een onafhankelijke wethouder." Het lid Dijkers zegt namens de V.V.D.-fraktie het volgende: "Mijnheer de voorzitter, dames en heren, Een nieuwe lente en een nieuw geluid, deze eerste regel van het bekende gedicht van Herman Gorter zou van toepassing kunnen zijn op de geheel vernieuwde V.V.D.-fraktie in deze gemeenteraad. Alleen t.a.v. het nieuwe geluid gaat dit niet helemaal op. Mijn fraktiegenote en ik zijn n.l. vastbesloten om de liberale inbreng in het te voeren gemeentelijke beleid de komende vier jaar op dezelfde voet voort te zetten als onze voorgangers, die hiervoor de grondslagen hebben gelegd. Aanvankelijk enigszins verbaasd, maar uiteindelijk toch wel bijzonder ver heugd, hebben wij de achter ons liggende besprekingen tussen de frakties afgesloten. Verheugd, omdat wij hebben mogen constateren, dat het mogelijk bleek te zijn om politieke tegenstellingen ondergeschikt te maken aan het algemeen belang van de inwoners van onze gemeente. Een gezamenlijk beleidsprogramma en een door alle frakties onderschreven prioriteitenlijst waren hiervan het resultaat. Dit biedt goede perspektieven voor de komende zittingsperiode. En, zoals u zelf dit vier jaar geleden al uitdrukte: Onze goede gemeente Zevenbergen is dit waard. Alle frakties hebben hiermee, en hierover zijn wij uiteraard bijzonder verheugd, ingehaakt op onze verkiezingsfolder, die als titel droeg: Zevenbergen is er voor u, het algemeen belang van de inwoners komt op de eerste plaats. Politieke tegen stellingen werden ondergeschikt gemaakt, jawel, maar niet onder tafel geschoven, zoals duidelijk is gebleken tijdens de diskussies over de verdeling van de wet houderszetels. Ik kom direkt hierop terug. Het gezamenlijk beleidsprogramma, zoals dat hierna zal worden aangeboden, wordt ook door de V.V.D.-fraktie van harte ondersteund. Dit neemt niet weg, dat een aantal minderheidsstandpunten, die hierin volgens afspraak niet zijn opgenomen voor de komende vier jaar van de baan zullen zijn. In ieder geval beschouwen wij dit programma als een minimumprogramma. Mochten veranderde omstandigheden hiertoe aanleiding geven, moeten mutaties hierop, mits de gezamenlijke principe-uitspraken geen geweld wordt aangedaan, altijd mogelijk blijven. Tijdens de laatste bespre-

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1978 | | pagina 93