-56- De VOORZITTER beaamt dit. Het lid SCHIPPER is van mening, dat het financiële hoofdstuk belangrijk zal zijn bij de uiteindelijke besluitvorming. De suggestie om voorzieningen te treffen voor het zwemmen in Klundert, middels het inzetten van bussen, acht hij een gewaagd experiment. Het lid GERLA wijst erop dat bij de bouw van de sporthal destijds een keuze is gedaan voor deze relatief duurdere hal omdat de bouw van een zwembad daar later aan gekoppeld zou kunnen worden. Nu dit niet zo blijkt te zijn vindt hij het jammer dat toen niet is gekozen voor een goedkoper model. Hij zou van het col lege gaarne vernemen het bedrag dat meer is uitgegeven. Vervolgens merkt hij op een financiële vergelijking te missen tussen de verschillen de alternatieven. Ten aanzien van de bezoekersaantallen van het zwembad is spreker van mening dat deze hoger hadden kunnen zijn indien was ingegaan op de door zijn fraktie gedane suggestie om het water van het buitenbad te verwarmen. Met betrekking tot de in het rapport genoemde modellen gaat zijn voorkeur uit naar het combi-bad, vooral ook omdat de bouw in fasen mogelijk is. Het lid MAKKINK zegt dat het lid Huijssoon het doet voorkomen alsof de raad altijd heeft geijverd voor een overdekt zwembad. Niets is minder waar, aldus spreker, omdat dit punt zelfs enkele jaren geleden van de prioriteitenlijst is af gevoerd. Met betrekking tot het aan de orde zijnde voorstel zegt hij zijn reserves te hebben omdat een duur zwembad tevens een hoge toegangsprijs inhoudt en tevens omdat een globaal kostenoverzicht hierbij onontbeerlijk is. Omdat reeds enkele jaren over deze kwestie wordt gesproken vindt spreker het onbe grijpelijk dat geen nadere financiële gegevens bekend zijn. Indien het college een eigen identiteit in zijn beleid had zou er zijns inziens 'een goed uitgewerkt voor stel mogelijk geweest zijn. Hij hoopt dat wanneer voor een bepaald model wordt gekozen, dit tevens inhoudt dat de financiële offers daarvoor worden opgebracht. Omdat het hier om erg hoge bedragen gaat stelt hij voor om tot het moment van realisering een fonds in te stellen waar jaarlijks een bedrag in wordt gestort. Het lid KRIJNEN merkt op dat het voorstel van burgemeester en wethouders helemaal past in de beleidslijn zoals die door zijn fraktie wordt voorgestaan. Hij vindt het bijbehorend rapport zeer goed, van waaruit waarschijnlijk de nieuwe raad een verantwoorde definitieve keuze kan maken. De VOORZITTER deelt mede dat het college er nog geen kans toe heeft gezien om een financiële paragraaf op te stellen. Zo spoedig mogelijkzull'en echter de financiële en technische gegevens van zowel het combi-bad -als het overdekt zwem bad worden uitgewerkt en aan de raad worden aangeboden. Spreker is van mening dat de voorbereidende werkzaamheden door de eigen dienst kunnen worden verricht. Het onderhavige voorstel moet gezien worden als een studie die kan worden afgerond met een principe-besluit. Het meewerken aan en bevorderen van het zwemmen in Klundert ziet hij niet als een precedent doch als een gezonde overbrugging tot de tijd dat Zevenbergen over een eigen bad beschikt. De suggestie van het lid Makkink inzake de fondsvorming zal worden meegenomen bij de uitwerking en indiening van de alternatieve modellen. Ten aanzien van de opmerking van het lid Gerla aangaande de sporthal zegt spreker dat de nu gebouwde sporthal de goedkoopste is geweest, aan de hand van het toen opgestelde eisenpakket. Het lid mevr. KRIJNEN-BOOT merkt op dat bij het idee van fondsvorming ook moeten worden betrokken de kosten van het laten rijden van bussen naar Klundert.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1978 | | pagina 56