23 9. Voorstel tot wijziging van de tabel behorende bij de legesverordening, o.a. verband houdende met af gifte van vergunningen ingevolge de lozingsveror dening riolering en het inwinnen van externe ad viezen» Het lid mevr. KRIJNEN-BOOT kan instemmen met het voorstel, uitgezonderd het be paalde inzake het inwinnen van niet wettelijk voorgeschreven externe adviezen met betrekking tot de hinderwet en de terzake genoemde verhaalsregeling. Zij. verzoekt hierover eerst advies in te winnen bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De VOORZITTER antwoordt dat de meeste gemeenten de verordening, zoals in het voorstel genoemd, reeds hebben gewijzigd. Als het namelijk wettelijk voorgeschreven adviezen betreft zijn ze reeds in de legeskosten verwerkt. Indien het nog niet wettelijk voorgeschreven adviezen zijn is het college van mening dat dit een punt van overleg moet zijn met het betrokken bedrijf. Het bedrijf heeft namelijk evengoed externe adviezen nodig om te weten of aan be paalde milieu-eisen wordt voldaan. Dit zijn vrijwel dezelfde adviezen als de gemeen te nodig heeft voor de beoordeling van een aanvraag om hinderwetvergunning. De SECRETARIS licht het voorstel toe door op te merken dat deze kwestie ook op privaatrechtelijke basis is te regelen doch dat dan de invordering een probleem kan zijn en zal kunnen uitlopen op een civiele procedure. Door opneming in de legesverordening kunnen de in de gemeentewet vastgelegde sancties van parate executie en politiedwang worden toegepast hetgeen veel eenvoudiger en kostenbesparend zal zijn. Het lid WIJNE merkt op dat onlangs in goed onderling overleg met een bepaald bedrijf een soortgelijke zaak is geregeld en is van mening dat de voorgestelde wij ziging van de legesverordening overbodig is en dat zo'n bedrijf op deze wijze voors hands vogelvrij wordt verklaard. De SECRETARIS zegt dat het lid WIJNE doelt op een bepaald bedrijf dat volgens een recente circulaire tot de bevoegdheid van de provincie gaat behoren. In het onderhavige voorstel wordt echter niet gesproken over een bepaald bedrijf doch over een algemene regeling. Het lid WIJNE merkt op tegen het voorstel te zijn in afwachting van de door de secretaris genoemde op handen zijnde wijziging van de wettelijke bepalingen. De SECRETARIS zegt ter verduidelijking dat de nieuwe wettelijke bepalingen in houden dat 10 bedrijven in Noord-Brabant tot de bevoegdheid van de provincie gaan behoren. Hiertoe behoort ook de suikerfabriek. Alle andere bedrijven vallen onder de gemeentelijke bevoegdheid, waarvoor de nu voorgestelde wijziging noodzakelijk is, aldus spreker. Het lid SCHIPPER zegt dat de contacten met het bedrijfsleven in Zevenbergen dermate goed zijn dat dergelijke sanetiemaatregelen niet nodig zijn. In goed overleg is zijns inziens een bepaalde inbreng van het bedrijfsleven mogelijk, hetgeen toch ook voor de werkgelegenheid van belang is. Zijn fractie is dan ook tegen het voorstel. De SECRETARIS zegt dat dat inhoudt dat met alle bedrijven op privaatrechtelij ke wijze moet worden onderhandeld, met alle consequenties vandien. Het lid SCHIPPER is van mening dat niet in eerste instantie al moet worden uit gegaan van kwade trouw van de bedrijven. Het lid MAKKINK is er van overtuigd dat de Suikerunie alle medewerking zal ver lenen en dat het voor dat bedrijf geen enkel probleem zal zijn de legeskosten te be talen. Zijns inziens zal de direktie van de suikerfabriek geen bezwaar hebben tegen deze regeling. Het lid WIJNE merkt bij interruptie op dat dat niet klopt omdat hij van de direktie van de Suikerunie de opdracht heeft meegekregen om zijn eerdergenoemd stand punt te verdedigen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1978 | | pagina 23