23
9. Voorstel tot wijziging van de tabel behorende bij
de legesverordening, o.a. verband houdende met af
gifte van vergunningen ingevolge de lozingsveror
dening riolering en het inwinnen van externe ad
viezen»
Het lid mevr. KRIJNEN-BOOT kan instemmen met het voorstel, uitgezonderd het be
paalde inzake het inwinnen van niet wettelijk voorgeschreven externe adviezen met
betrekking tot de hinderwet en de terzake genoemde verhaalsregeling.
Zij. verzoekt hierover eerst advies in te winnen bij de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten.
De VOORZITTER antwoordt dat de meeste gemeenten de verordening, zoals in het
voorstel genoemd, reeds hebben gewijzigd.
Als het namelijk wettelijk voorgeschreven adviezen betreft zijn ze reeds in de
legeskosten verwerkt. Indien het nog niet wettelijk voorgeschreven adviezen zijn
is het college van mening dat dit een punt van overleg moet zijn met het betrokken
bedrijf.
Het bedrijf heeft namelijk evengoed externe adviezen nodig om te weten of aan be
paalde milieu-eisen wordt voldaan. Dit zijn vrijwel dezelfde adviezen als de gemeen
te nodig heeft voor de beoordeling van een aanvraag om hinderwetvergunning.
De SECRETARIS licht het voorstel toe door op te merken dat deze kwestie ook op
privaatrechtelijke basis is te regelen doch dat dan de invordering een probleem kan
zijn en zal kunnen uitlopen op een civiele procedure.
Door opneming in de legesverordening kunnen de in de gemeentewet vastgelegde sancties
van parate executie en politiedwang worden toegepast hetgeen veel eenvoudiger en
kostenbesparend zal zijn.
Het lid WIJNE merkt op dat onlangs in goed onderling overleg met een bepaald
bedrijf een soortgelijke zaak is geregeld en is van mening dat de voorgestelde wij
ziging van de legesverordening overbodig is en dat zo'n bedrijf op deze wijze voors
hands vogelvrij wordt verklaard.
De SECRETARIS zegt dat het lid WIJNE doelt op een bepaald bedrijf dat volgens
een recente circulaire tot de bevoegdheid van de provincie gaat behoren. In het
onderhavige voorstel wordt echter niet gesproken over een bepaald bedrijf doch over
een algemene regeling.
Het lid WIJNE merkt op tegen het voorstel te zijn in afwachting van de door de
secretaris genoemde op handen zijnde wijziging van de wettelijke bepalingen.
De SECRETARIS zegt ter verduidelijking dat de nieuwe wettelijke bepalingen in
houden dat 10 bedrijven in Noord-Brabant tot de bevoegdheid van de provincie gaan
behoren. Hiertoe behoort ook de suikerfabriek. Alle andere bedrijven vallen onder
de gemeentelijke bevoegdheid, waarvoor de nu voorgestelde wijziging noodzakelijk is,
aldus spreker.
Het lid SCHIPPER zegt dat de contacten met het bedrijfsleven in Zevenbergen
dermate goed zijn dat dergelijke sanetiemaatregelen niet nodig zijn. In goed overleg
is zijns inziens een bepaalde inbreng van het bedrijfsleven mogelijk, hetgeen toch
ook voor de werkgelegenheid van belang is.
Zijn fractie is dan ook tegen het voorstel.
De SECRETARIS zegt dat dat inhoudt dat met alle bedrijven op privaatrechtelij
ke wijze moet worden onderhandeld, met alle consequenties vandien.
Het lid SCHIPPER is van mening dat niet in eerste instantie al moet worden uit
gegaan van kwade trouw van de bedrijven.
Het lid MAKKINK is er van overtuigd dat de Suikerunie alle medewerking zal ver
lenen en dat het voor dat bedrijf geen enkel probleem zal zijn de legeskosten te be
talen. Zijns inziens zal de direktie van de suikerfabriek geen bezwaar hebben tegen
deze regeling.
Het lid WIJNE merkt bij interruptie op dat dat niet klopt omdat hij van de
direktie van de Suikerunie de opdracht heeft meegekregen om zijn eerdergenoemd stand
punt te verdedigen.