-123-
Waar verder niet over gesproken wordt, of wat buiten beschouwing wordt gelaten is
een onderzoek naar maatregelen ter beperking van het ontstaan en ter benutting
van afvalstoffen, grondgedachten over afvalinzameling en afvaltransportde ver
wachte ontwikkeling van de hoeveelheid huishoudelijk afval in de toekomst en de
taakomschrijving van de beheerscommissie.
Spreker stelt voor dit voorstel in te trekken en in samenwerking met het Stadsge
west te werken aan de verschillende onderzoeken zoals door hem zijn genoemd.
Wethouder TROMPERS merkt op dat de afvalverwerking een probleem is dat reeds
jaren speelt en waarvoor een oplossing gevonden moet worden. Het Stadsgewest is
2 jaar geleden hieraan begonnen te werken en heeft een werkgroep in het leven ge
roepen waarvan de direkteur gemeentebedrijven deel uitmaakt. Over dit onderwerp
zijn diverse rapporten gemaakt en onderzoeken ingesteld. Het is geen zaak van
Zevenbergen alleen doch een regionale kwestie. Spreker zegt dat het moeilijk is
om de raad vanuit de gezamenlijke aanpak vooraf te informeren, vooruitlopend op
een definitief rapport. In antwoord op vragen van diverse leden over de alterna
tieven voor vuilverwerking zegt hij dat deze alle zijn onderzocht. Zo is gebleken
dat verbranding 4 maal zo duur is dan gecontroleerd storten, terwijl men nog 25$
van het vuilaanbod overhoudt. Voor compostering komt maar 30$ in aanmerking.
Recycling vraagt een zeer hoge investering waarbij de resultaten nog niet volledig
bekend zijn. Dit alles in ogenschouw nemend is gekozen voor gecontroleerd storten,
waarbij de mogelijkheid is opengelaten om in een later stadium over te schakelen
op een andere wijze van vuilverwerking.
Spreker deelt vervolgens mede dat, indien de regeling doorgaat, alle andere stort
plaatsen worden afgebouwd en dat 2 grote vuilstortplaatsen overblijven, waaronder
Zevenbergen. Het is hierbij duidelijk dat bij vermindering van het aantal stort
plaatsen de transportkosten oplopen. Men heeft voorlopig voor Zevenbergen gekozen,
waarmee burgemeester en wethouders, vooralsnog kunnen instemmen omdat dit de
transport -kosten voor Zevenbergen drukt en omdat hier te zijner tijd een recrea
tiegebied gerealiseerd kan worden. De lokatie achter de Dikkendijk is goed geko
zen aldus spreker, omdat dit de realisering van de groengordel versnelt.
Aangaande de opmerkingen over de bestuursvorm deelt hij mede, dat het nu enkel
gaat om principe-uitspraken waarna het Stadsgewest de zaak verder kan onderzoeken
en uitwerken. Ter verduidelijking van de genoemde transportkosten stelt hij dat
de eerste 10 km. voor rekening van de eigen gemeente komen, terwijl de overige
kosten gezamenlijk gedragen worden^
Aangaande vraag van het lid Schipper naar meer duidelijkheid over de technische
kant vsn de zaak verwijst hij naar het rapport dat aan de raadsleden is nagezon
den. Technische gegevens over de verwerking op zich kan hij nu niet geven omdat
dit pas mogelijk is als het Stadsgewest hieraan verder gaat werken.
Contacten met het Industrieschap zullen gelegd moeten worden door het Stadsgewest
en is dus geen zaak voor de gemeente, aldus spreker. De opmerking als zouden de -ge
meente Breda en Nieuw-Ginneken niet meedoen, kan hij niet onderschrijven, omdat
hem hiervan niets bekend is. Terzake de huisvuilophaaldienst merkt hij op, dat
hierin geen veranderingen zullen komen, aangezien dit door de-eigen dienst gedaan
kan blijven worden. Met betrekking tot de bestuursvorm deelt.hij mede, dat een
commissie gevormd gaat worden, waarin o.a. de gemeente Zevenbergen vertegenwoordigd
zal zijn, die adviezen gaat geven aan het Stadsgewest.
Aangaande de opmerking van het lid Dijkers inzake de in punt c genoemde boerderij-
bouw zegt hij dat in het kader van de ruilverkaveling deze mogelijkheid aanwezig
moet zijn.
Omdat op 30 november a.s. de stemming over de ruilverkaveling plaatsvindt is het
belangrijk dat op dit punt vooraf een beslissing wordt genomen.
Terzake de opmerkingen van het lid van de Wetering deelt hij mede dat in de afge
lopen 2 jaar diverse mededelingen over dit onderwerp zijn gedaan.