r# 1 -69- De gemeente Zevenbergen heeft een eigen verantwoordelijkheid. Getoond dient te worden, dat zij geheel zelfstandig een goed rampenplan kan opstel len. Wat de verantwoordelijkheid aangaat is de voorzitter het met spreker volledig eens. In het opstellen van het plan en zeker in de ten uitvoer leg ging daarvan zijn we echter van anderen afhankelijk. Iedere instantie en iedere hulpverleningsorganisatie, die mogelijk daadwerkelijk moeten optreden, dienen bij de voorbereiding van dit plan betrokken te worden. De voorzitter dankt het lid Huijssoon voor zijn uitnodiging voor een komende verjaardag-visite. Deze gelegenheid kan dan worden aangegrepen om belangrijke nieuwjaarsgedachten uit te wisselen. Aan het lid Makkink wordt de toezegging gedaan om het streekplan West- Brabant in de commissie ruimtelijke ordening ter discussie te stellen. Het is de voorzitter niet helemaal duidelijk dat, wanneer hij weigert wakker te liggen, de portefeuilles anders verdeeld moeten worden. Op een ander moment kan het lid Makkink dit mogelijk toelichten. Komend op de verkeersnota wijst de voorzitter het lid Makkink op het reeds in eerste instantie gegeven antwoord. Dit betekent niet dat teruggeko men wordt op eerdere toezeggingen. De verkeersnota dient ingepast te worden in het struktuurplan. De voorzitter meent, dat de inpassing dit jaar dient te geschieden. Er is in deze van een duidelijke samenhang sprake. Naar aanleiding van de gemaakte opmerkingen ten aanzien van een voet- fiets- verbinding over de rivier de Mark, zullen de contacten met de gemeente Hoeven op dit punt geïntensiveerd worden. Hierbij wordt ter nadere informalI. gesteld, dat de gemeente Hoeven plannen heeft om de op haar grondgebied gele gen april af te graven. Hiervoor heeft zij echter de toestemming van Zeven bergen nodig. De twee opritten zijn namelijk eigendom van de beide gemeenten. Met de gemeente Hoeven werd kort geleden een afspraak voor een onderhoud ge maakt. Niet verder wordt ingegaan op de route voor gevaarlijke stoffen. De route zal uiteraard eveneens buiten de kom van beide kerkdorpen liggen. De voorzitter oordeelt minder lichtvaardig dan anderen over het zijn van artikel 12 gemeente. Hij heeft daar een heilige schrik voor. Een slag vaardig beleid is dan niet meer mogelijk. Langdurig wachten op uitkeringen is aan de orde van de dag. Wat de motie, ingediend door het lid Makkink, aangaat wordt opgemerkt dat het college met de inhoud daarvan kan instemmen. Niet vergeten moet hierbij worden, dat het weer gaat over het grondgebied van de gemeente Terheijden. Bij aanvaarding van de motie zal deze dan ook doorgeleid moeten worden naar het gemeentebestuur van Terheijden. Zich bewegend binnen de portefeuille van wethouder Kamp merkt de voor zitter met betrekking tot de schooltandverzorging op, dat het met de tand heelkundige verzorging binnen de gemeente bepaald niet rooskleurig gesteld is. Op een aanvrage om vrijstelling van een ter plaatse gevestigde tandarts, werd afwijzend beschikt. Het ministerie van defensie oordeelde de situatie in onze gemeente niet ernstig genoeg. Volgens hetzelfde ministerie staan vele andere gemeenten er nog veel slechter voor. Enige faciliteiten werden gelukkig wel verleend. Vervolgens werden be sprekingen geopend met de stichting jeugdtandverzorging West-Brabant, Tholen en Sint Philipsland. Het onderhoud met het stichtingsbestuur deed een goede afloop veronderstellen. Op het allerlaatste ogenblik, geheel tegen de ver wachting, werd de medewerking geweigerd.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1976 | | pagina 69