r#
1
-69-
De gemeente Zevenbergen heeft een eigen verantwoordelijkheid. Getoond
dient te worden, dat zij geheel zelfstandig een goed rampenplan kan opstel
len.
Wat de verantwoordelijkheid aangaat is de voorzitter het met spreker
volledig eens. In het opstellen van het plan en zeker in de ten uitvoer leg
ging daarvan zijn we echter van anderen afhankelijk. Iedere instantie en
iedere hulpverleningsorganisatie, die mogelijk daadwerkelijk moeten optreden,
dienen bij de voorbereiding van dit plan betrokken te worden.
De voorzitter dankt het lid Huijssoon voor zijn uitnodiging voor een
komende verjaardag-visite. Deze gelegenheid kan dan worden aangegrepen om
belangrijke nieuwjaarsgedachten uit te wisselen.
Aan het lid Makkink wordt de toezegging gedaan om het streekplan West-
Brabant in de commissie ruimtelijke ordening ter discussie te stellen.
Het is de voorzitter niet helemaal duidelijk dat, wanneer hij weigert
wakker te liggen, de portefeuilles anders verdeeld moeten worden. Op een
ander moment kan het lid Makkink dit mogelijk toelichten.
Komend op de verkeersnota wijst de voorzitter het lid Makkink op het
reeds in eerste instantie gegeven antwoord. Dit betekent niet dat teruggeko
men wordt op eerdere toezeggingen. De verkeersnota dient ingepast te
worden in het struktuurplan. De voorzitter meent, dat de inpassing dit jaar
dient te geschieden. Er is in deze van een duidelijke samenhang sprake.
Naar aanleiding van de gemaakte opmerkingen ten aanzien van een voet-
fiets- verbinding over de rivier de Mark, zullen de contacten met de gemeente
Hoeven op dit punt geïntensiveerd worden. Hierbij wordt ter nadere informalI.
gesteld, dat de gemeente Hoeven plannen heeft om de op haar grondgebied gele
gen april af te graven. Hiervoor heeft zij echter de toestemming van Zeven
bergen nodig. De twee opritten zijn namelijk eigendom van de beide gemeenten.
Met de gemeente Hoeven werd kort geleden een afspraak voor een onderhoud ge
maakt.
Niet verder wordt ingegaan op de route voor gevaarlijke stoffen. De
route zal uiteraard eveneens buiten de kom van beide kerkdorpen liggen.
De voorzitter oordeelt minder lichtvaardig dan anderen over het zijn
van artikel 12 gemeente. Hij heeft daar een heilige schrik voor. Een slag
vaardig beleid is dan niet meer mogelijk. Langdurig wachten op uitkeringen
is aan de orde van de dag.
Wat de motie, ingediend door het lid Makkink, aangaat wordt opgemerkt dat
het college met de inhoud daarvan kan instemmen. Niet vergeten moet hierbij
worden, dat het weer gaat over het grondgebied van de gemeente Terheijden.
Bij aanvaarding van de motie zal deze dan ook doorgeleid moeten worden naar
het gemeentebestuur van Terheijden.
Zich bewegend binnen de portefeuille van wethouder Kamp merkt de voor
zitter met betrekking tot de schooltandverzorging op, dat het met de tand
heelkundige verzorging binnen de gemeente bepaald niet rooskleurig gesteld is.
Op een aanvrage om vrijstelling van een ter plaatse gevestigde tandarts,
werd afwijzend beschikt. Het ministerie van defensie oordeelde de situatie
in onze gemeente niet ernstig genoeg. Volgens hetzelfde ministerie staan vele
andere gemeenten er nog veel slechter voor.
Enige faciliteiten werden gelukkig wel verleend. Vervolgens werden be
sprekingen geopend met de stichting jeugdtandverzorging West-Brabant, Tholen
en Sint Philipsland. Het onderhoud met het stichtingsbestuur deed een goede
afloop veronderstellen. Op het allerlaatste ogenblik, geheel tegen de ver
wachting, werd de medewerking geweigerd.