-47- Wanneer ik zwart-wit uitspraken doe over Moerdijk, dan doe ik dat juist om dat ik burgemeester ben van Zevenbergen. Onze gemeente zal het in de toekomst juist van Moerdijk moeten hebben. Ik kan u zeggen, dat ik iedere dag instem ming ontvang uit Brabant, tegenover de kritiek uit eigen gemeenteraad. Ik lig van de instemming niet wakker. Ik lig ook van uw kritiek niet wakker. Als ik ooit wakker lig, is het om de toekomst van onze gemeente met zijn funktie in het streekplan, een funktie welke wij willen waarmaken, zonder al te veel gedwarsboomd te worden. De opmerkingen over het afgeven van hinderwetvergunningen, welke in de raad van Klundert gemaakt zijn en hier bij monde van het lid Makkink herhaald, bewegen zich buiten de werkelijkheid. Burgemeester en wethouders, niet de burgemeester, geven vergunningen aan bedrijven af. Het industrieschap staat hier helemaal buiten." Het lid Makkink stelt bij interruptie, dat hij heeft opgemerkt: "Dit alles onder leiding van een en dezelfde persoon". De burgemeester stelt, dat dit niet het geval is. Het industrieschap staat er helemaal buiten. Een vergunning ingevolge de hinderwet wordt aangevraagd bij het gemeentebestuur en bij het provinciaal bestuur. Het lid Makkink wijst de voorzitter er op, dat hij als voorzitter van het industrieschap poogt zoveel mogelijk bedrijven aan te trekken. Deze bedrij ven zullen alleen bij zo gunstig mogelijke voorwaarden zich hier willen ves tigen. Daarnaast bent u voorzitter van het college, dat de vergunningen in gevolge de hinderwet afgeeft. In beide gevallen, indüstrieschap en college van burgemeester en wethouders, wordt door een en dezelfde persoon leiding gegeven. Dit kan moeilijk samengaan. De belangen lopen te veel uiteen. De burgemeester vervolgt "Inspraak en het maken van bestemmingsplannen, meneer Makkink, kosten veel tijd. Wij willen niemand -in casu het bureau Wissing en de insprekers- ook maar ergens de schuld van geven, als wij met een plan aan de late kant blij ken te zijn. Wij zullen in de toekomst, in nauw overleg met onze commissie ruimtelijke ordening, voor een goede afstemming van werkzaamheden dienen te zorgen. Voor Hazeldonk is nog geen uitspraak gedaan over de vorming van een bouwteam en over de bewaking van de architectuur. Ook dit onderwerp wordt in de commis sie ruimtelijke ordening ter sprake gebracht. Verkeer en vervoer. De toezegging van een verkeersnota wordt ingepast in de totstandkoming van het struktuurplan. Het is duidelijk welke samenhang hier aanwezig is. Eerst in een volgende fase van het struktuurplan kunnen wij enigszins verantwoord het verkeer behandelen. De ontsluitingsweg van Krooswijk neemt een hoge prioriteit in. Overleg met de provinciale instanties is, zowel op planologisch- als op financieel terrein, gaande. Deze ontsluiting zou er naar onze mening eerder dit jaar dan vol gend jaar moeten komen. Met de gemeente Hoeven hebben wij contact. Wij zullen de besprekingen toe spitsen op de hier gemaakte opmerkingen inzake de verbinding over de Mark. Een voet-fiets-verbinding zal zeker onderwerp van gesprek worden. Alle nieuwe subsidie-mogelijkheden voor bijvoorbeeld rijwielpaden, zullen wij zeker bestuderen. Met betrekking tot het parkeren van vrachtwagens zal het college binnenkort u een voorstel doen toekomen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1976 | | pagina 47