214 De beheerscommissie is in mei 1976 met haar werkzaamheden begonnen. In eerste aanleg hield de beheerscommissie zich bezig met de exploitatie van de bar, de inrichting van de centrale accommodatie en de benoeming van het personeel. In de augustus-vergadering is ook gesproken over de inrich ting van het handenarbeidlokaal en de keuken. De beheerscommissie had hier voor een krediet van 44.900,Op dat moment lag het nog altijd in de bedoeling om het gebouw in oktober officieel in gebruik te nemen. De in richting diende, gezien de toen nog voor ogen staande openingsdatum, op vrij korte termijn te geschieden. Al spoedig bleek, dat het gevoteerde bedrag ontoereikend was. Bovendien zat op dat moment de beheerscommissie met de voor sommige artikelen vrij lange levertijden. In de raadsvergadering van september werd voorgesteld om een extra krediet ten behoeve van het multifunctioneel gebouw uit te trekken. In dit bedrag zat tevens opgesloten de geschatte meerkosten voor de inrichting. Er werd op dat moment nog immer gewerkt met offertes. Gezien de steeds naderbij komende openingsdatum moest er iets gebeuren. Het is eigenlijk een tweeledige zaak geworden. De commis sie zou in eerste instantie enkel belast worden met het beheer. Maar om praktisch te kunnen werken, is zij ook belast &eworden met het beoordelen van de offertes. Inderdaad zijn de kosten tamelijk hoog uitgevallen. Het wordt een tekortkoming van de architect gevonden, dat hij de inrichting van het handenarbeidlokaal en het aanbrengen van de geluidsinstallatie niet in de kostenraming heeft opgenomen. Iets anders ligt het met de schoonmaak- machines. Ook daar is een fiks bedrag voor uitgetrokken. Deze machines worden eveneens gebruikt bij het reinigen van de scholen. Middels de exploitatie-vergoedingen aan de scholen, drukt deze post slechts ten dele op de totale kosten. Om de administratieve contróle vanaf de openingsdatum goed te kunnen opzetten, is er op verzoek van het verificatiebureau een kasregister aangeschaft. Extra kosten hiervoor 4.950, De beheerscommissie heeft de inrichting van het gebouw nimmer goed financieel kunnen opzetten. De tijdsfactor was in haar nadeel. Herhaald wordt, dat het college de verwachte verhoging van onder meer de inrichtingskosten in september aan de raad heeft voorgelegd. Dat wil echter nog niet zeggen, dat de uitgaven dan ook zonder meer gedaan mogen worden. De beheerscommissie heeft alle offertes kritisch bekeken. Er zijn enkel aankopen gedaan, die voor dit gebouw, wil het goed functioneren binnen de wijk, noodzakelijk zijn. Wethouder TROMPERS is verheugd, dat de zienswijze van de Hoekse fractie zo ver reikt, dat zij blij is met de totstandkoming van het multi-functio- neel gebouw en behoudens enkele opmerkingen, ook begrip toont voor de cijfers. Zich tot het lid Gerla richtend zegt hij, dat het altijd goed doet, wanneer gesteld wordt, dat een begroting met maar liefst 720.000,wordt overschreden. In procenten uitgedrukt valt de overschrijding echter weer veel mee, namelijk 11,05%. Dit getal ligt nog altijd beneden de landelijke norm van 1137%. Het lid Santbergen heeft gesteld, dat de opdracht niet zorgvuldig genoeg verstrekt is. Het bestek had groter moeten zijn. Geconstateerd wordt, dat het bestek een bijzonder uitvoerig stuk is. Hij voelt thans de behoefte om allen, die hieraan hebben meegewerkt, zijn erkentelijkheid te betuigen. Bestreden wordt, dat het bestek groter had moeten zijn. Bij interruptie merkt het lid SANTBERGEN op, dat hij enkel gesproken heeft over de opdracht, die onzorgvuldig is verstrekt. Hij heeft niet ge sproken over het bestek. Daar kan hij ook niet over oordelen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1976 | | pagina 214