209
Wethouder TROMPERS merkt op, dat alle pogingen in het werk zijn ge
steld om voor de door de raad gestelde datum de jeugdtandzorg rond te
krijgen. Een definitieve toezegging kan jammer genoeg op dit moment niet
gegeven worden. Zoals reeds werd gesteld, naar oplossingen op korte termijn
wordt gezocht.
Hij is het eens met de stelling, dat centralisatie kostenbesparend
moet kunnen werken. Het is echter jammer genoeg zo, dat de waarde van de
gulden niet gelijk blijft. Alles wordt al duurder zonder uitbreiding. Bij
toename van het takenpakket snijdt het mes bovendien aan twee kanten.
Hij doet een beroep op de raad, indien hij moeite heeft met de begro
ting 1977, het voorstel van wethouder Kamp over te nemen. Dit voorkomt
in ieder geval, dat er een gat valt.
Ter informatie van de raad zegt hij de toezending van de recentelijk
ingekomen brief van het stadsgewest toe.
Hij kan het niet veranderen, dat het lid Makkink de gang van zaken
rond de jeugdtandzorg niet snapt.
Het kan wel een politieke beslissing zijn, maar bij de uitvoering
ervan heeft men wel te maken met het materiaal, het aantrekken van de nodige
deskundige mankracht en de kostenfactor.
Het lid MAKKINK interrumpeert door te stellen, dat juist deze gegevens
in dit debat ontbreken. De politieke beslissing is geweest om per 1 janua
ri 1977 te starten met de jeugdtandzorg. Waarom deze beslissing nu niet
geëffectueerd kan worden, is nog altijd niet duidelijk gemaakt. De raad
dient hieromtrent geïnformeerd te worden, wil hij althans antwoord kunnen
geven op de vraag of dit uitstel ook te rechtvaardigen is.
Wethouder TROMPERS wijst op de verdeeldheid hierover binnen het stads
gewest. Zevenbergen en enkele andere gemeenten zitten, wat de jeugdtandzorg
betreft, moeilijk. Andere deelnemende gemeenten kennen geen enkel probleem.
Wij zullen er op blijven aandringen om op zo kort mogelijke termijn deze
materie afdoende geregeld te krijgen.
Het lid MAKKINK proeft uit de woorden van de wethouder, dat binnen
het stadsgewest plaatselijke belangen prevaleren. Binnen het gewest echter,
dienen de deelnemende gemeenten de regionale belangen voor te staan.
Wethouder TROMPERS ontkent, dat hij dit gezegd heeft. Het is niet
zo, dat iedere gemeente spontaan moet reageren, wanneer het stadsgewest
met een bepaalde voorziening komt. De gemeente dient vervolgens zijn belang
af te wegen tegen het regionale belang.
De VOORZITTER betreurt eveneens, dat per 1 januari 1977 de jeugdtand
zorg voor onze gemeente nog niet geëffectueerd zal zijn. Alle mogelijke
moeite zal aangewend worden om zo snel mogelijk dit onderdeel van de
gezondheidszorg gerealiseerd te krijgen.
In stemming wordt gebracht het door wethouder Kamp gedane voorstel om
voorlopig uit te gaan van de gecorrigeerde globale kostenopzet 1976, wat
betekent, dat op minimumbasis wordt ingestemd met de overgang naar de
nieuwe regeling. De werkelijke kosten en het werkelijke takenpakket komen
later mogelijk reeds in januari aan de orde.
Het lid KRIJNEN vraagt wat het voorstel cijfermatig inhoudt.
Het lid SCHIPPER geeft een opsomming van het minimum takenpakket met de
daarachter vermelde bedragen per inwoner. Algemene gezondheidszorg 1,28;
schoolartsendienst 5,43 en schoolpsychologie 2,72.