209 Wethouder TROMPERS merkt op, dat alle pogingen in het werk zijn ge steld om voor de door de raad gestelde datum de jeugdtandzorg rond te krijgen. Een definitieve toezegging kan jammer genoeg op dit moment niet gegeven worden. Zoals reeds werd gesteld, naar oplossingen op korte termijn wordt gezocht. Hij is het eens met de stelling, dat centralisatie kostenbesparend moet kunnen werken. Het is echter jammer genoeg zo, dat de waarde van de gulden niet gelijk blijft. Alles wordt al duurder zonder uitbreiding. Bij toename van het takenpakket snijdt het mes bovendien aan twee kanten. Hij doet een beroep op de raad, indien hij moeite heeft met de begro ting 1977, het voorstel van wethouder Kamp over te nemen. Dit voorkomt in ieder geval, dat er een gat valt. Ter informatie van de raad zegt hij de toezending van de recentelijk ingekomen brief van het stadsgewest toe. Hij kan het niet veranderen, dat het lid Makkink de gang van zaken rond de jeugdtandzorg niet snapt. Het kan wel een politieke beslissing zijn, maar bij de uitvoering ervan heeft men wel te maken met het materiaal, het aantrekken van de nodige deskundige mankracht en de kostenfactor. Het lid MAKKINK interrumpeert door te stellen, dat juist deze gegevens in dit debat ontbreken. De politieke beslissing is geweest om per 1 janua ri 1977 te starten met de jeugdtandzorg. Waarom deze beslissing nu niet geëffectueerd kan worden, is nog altijd niet duidelijk gemaakt. De raad dient hieromtrent geïnformeerd te worden, wil hij althans antwoord kunnen geven op de vraag of dit uitstel ook te rechtvaardigen is. Wethouder TROMPERS wijst op de verdeeldheid hierover binnen het stads gewest. Zevenbergen en enkele andere gemeenten zitten, wat de jeugdtandzorg betreft, moeilijk. Andere deelnemende gemeenten kennen geen enkel probleem. Wij zullen er op blijven aandringen om op zo kort mogelijke termijn deze materie afdoende geregeld te krijgen. Het lid MAKKINK proeft uit de woorden van de wethouder, dat binnen het stadsgewest plaatselijke belangen prevaleren. Binnen het gewest echter, dienen de deelnemende gemeenten de regionale belangen voor te staan. Wethouder TROMPERS ontkent, dat hij dit gezegd heeft. Het is niet zo, dat iedere gemeente spontaan moet reageren, wanneer het stadsgewest met een bepaalde voorziening komt. De gemeente dient vervolgens zijn belang af te wegen tegen het regionale belang. De VOORZITTER betreurt eveneens, dat per 1 januari 1977 de jeugdtand zorg voor onze gemeente nog niet geëffectueerd zal zijn. Alle mogelijke moeite zal aangewend worden om zo snel mogelijk dit onderdeel van de gezondheidszorg gerealiseerd te krijgen. In stemming wordt gebracht het door wethouder Kamp gedane voorstel om voorlopig uit te gaan van de gecorrigeerde globale kostenopzet 1976, wat betekent, dat op minimumbasis wordt ingestemd met de overgang naar de nieuwe regeling. De werkelijke kosten en het werkelijke takenpakket komen later mogelijk reeds in januari aan de orde. Het lid KRIJNEN vraagt wat het voorstel cijfermatig inhoudt. Het lid SCHIPPER geeft een opsomming van het minimum takenpakket met de daarachter vermelde bedragen per inwoner. Algemene gezondheidszorg 1,28; schoolartsendienst 5,43 en schoolpsychologie 2,72.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1976 | | pagina 209