n
133
Kan voor dat bedrag op die plaats wel een goede vangrail worden aangebracht?
Ter plaatse is haast geen berm aanwezig.
Wethouder TROMPERS antwoordt, dat de vangrail zonodig verankerd kan wor
den.
Het lid MEVRKRIJNEN-BOOT duidt erop, dat de prijs niet in die richting
wijst.
De DIREKTEUR GEMEENTEWERKEN merkt op, dat de berm niet breed behoeft te
zijn oei de verankering deugdelijk te doen plaatsvinden. Tevens wordt onder de
aandacht gebracht, dat de aan te brengen vangrail niet breed is. Dit laatste
is in de prijs terug te vinden.
Onder aanhaling van de 56e wijziging algemene dienst 1976 m.b.t. een tege
moetkoming in de onderhoudskosten van carillon en torenuurwerk van de Ned.
Hervormde Kerk merkt het lid MAKKINK op, dat hij hier geen moeite mee heeft.
Het wordt een goede zaak geacht. Toch is er in de commissie nijverig gediscus
sieerd over de historische gronden. Namens de commissie vraagt hij om een duide
lijke omschrijving van het begrip "historische gronden". Mogelijkerwijs ware
de nodige normeringen aan te geven. Voorkomen dient te worden, dat de commissie
gevoelsmatig het verzoek moet afwijzen, doch op grond van eerder genomen raads
besluiten toch moet adviseren om de gevraagde medewerking te verlenen.
Gevraagd wordt om een nota hieromtrent.
De voorzitter zegt deze nota toe.
Veivolgens wordt medegedeeld, d.at de kosten van het door Adviesbureau van
Roon ingestelde verkeersonderzoek hoger zijn uitgevallen dan in eerste instan
tie werd begroot. Het onderzoek moest intenser worden verricht dan in den be
ginne was te voorzien. De totale meerkosten incl. b.t.w. bedragen f 17.000,
Het college acht deze extra uitgave noodzakelijk en verantwoord. Voorgesteld
wordt in te stemmen met het extra-krediet ter grootte van f 17.000,
Het lid MEVR.KRIJNEN-BOOT meent, dat er weinig anders te besluiten valt
dan ermee in te stemmen. De kosten zijn immers reeds gemaakt.
De SECRETARIS merkt op, dat de raad nee kan zeggen. De gegevens worden
dan alleen niet verder uitgewerkt.
Het lid MAKKINK vraagt of na goedkeuring van dit krediet verwacht mag
worden, dat de eerder toegezegde verkeersnota bij de uitwerking zal worden
betrokken. Verder wordt gevraagd of de resultaten van het verkeersonderzoek
en de door de voorsitter toegezegde verkeorsnota tegelijkertijd kunnen worden
geproduceerd.
De DIREKTEUR GEMEENTEWERKEN antwoordt, dat over twee zaken wordt gespro
ken. De resultaten van het verkeersonderzoek mogen in september worden ver
wacht. De daaruit rollende gegevens dienen mede te worden benut bij het samen
stellen van de verkeersnota. Na bestudering van de door Adviesbureau van Roon
geproduceerde gegevens kan er verder gewerkt worden aan de verkeersnota.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform de voorstellen van
burgemeester en wethouders.
17. Afscheid van het raadslid de heer P.B.M.
van Oerle, wegens vertrek uit de gemeente.
De VOORZITTER dankt het lid van Oerle voor al het werkm dat hij in het
belang van de gemeente heeft verricht. Speciaal wordt hierbij gememoreerd aan
zijn bijdrage in de commissie ruimtelijke ordening. In deze commissie werd
blijk gegeven van een grote deskundigheid op dit gebied. De beste wensen verge
zellen u naar de nieuwe woonplaats.