74 Vraag 1Is het college van burgemeester en wethouders op de hoogte van het feit, dat in het toekomstige bestemmingsplan Hazeldonk door bouw ondernemingen, c.q. projectontwikkelingsmaatschappijen gepoogd wordt gronden aan te kopen tegen aanzienlijk hogere prijzen dan tot dus verre door de gemeente zijn betaald bij aankopen ten behoeve van best emmings plannen Antwoord: Deze vraag kan bevestigend worden beantwoord. Wij wezen op deze pogingen tijdens de besloten zitting, na afloop der raadsvergadering van 13 mei 1975 - Aan enige eigenaren en/of pachters werden dezer zijds aanbiedingen gedaan. Wat de verkoopwaarden betreft gingen onze aanbiedingen uit van de laatst betaal.de prijzen in plan Bosselaar. Voor eigenaar tevens gebruiker lag deze prijs op 2,75 0,25 goodwill (tegemoetkoming ter voorkoming van onteigening). Boven deze verkoopwaarde ontvangt de eigenaar/tevens gebruiker, nog een vergoeding wegens inkomstenderving, gebaseerd op do netto op brengst met betrekking tot het aangekochte. Voor een eigenaar (niet tevens gebruiker van de grond) lag de prijs op 2,40 0,25 goodwill. De vergoeding voor de pachter was afhankelijk van de netto opbrengst. Indien sprake zou zijn van belastingschade, wegens uitkering van een bedrag ineens, wat zonder aankoop/pachtontbinding over een serie jaren zou worden ontvangen, zou deze schade, te berekenen door de inspekteur der belastingen, nog apart worden vergoed, (de term be lastingschade is wel een apart begrip. Vraag 2. Is het college van burgemeester en wethouders niet van mening, dat deze ontwikkeling in strijd is met het beleid met betrekking tot de ruimtelijke ordening, zoals vastgelegd in de beleidsuitgangspunten voor de huidige zittingsperiode van de raad? AntwoordOok deze vraag moeten wij bevestigend beantwoorden. Toen wij deze gang van zaken gewaar werden, hebben wij u hiervan in kennis gesteld na afloop der vorige raadsvergadering. Uw vergadering kent ons stre ven van de zogenaamde actieve grondpolitiek (hiertegenover staat de passieve grondpolitiek). Deze politiek rmdea wij tot nog toe voeren. Alle grond benodigd voor woningbouw etcetera werd door de gemeente aangekocht en na bouwrijpmaking enzovoorts wederom uitgegeven. Echter door hearings, informatie-avonden en dergelijke, worden toe komstige ontwikkelingen ook bij anderen (denk aan projekt-ontwikke- laars) bekend en trachten zij warme grond aan te kopen. Een middel om deze aankopen tegen te gaan bezit de gemeente niet. Dit rechtsverkeer is vrij en kan uiteraard eerder vastgelegde beleidsuitgangspunten doorkruisen. Vraag 5. Indien vraag 2 bevestigend wordt beantwoord, wat denkt het college van burgemeester en wethouders dan te ondernemen om deze ontwikke ling een halt toe te roepen? AntwoordOpgemerkt moet worden dat tegen de projectontwikkelaar die eigendom van grond heeft verworven, geen middelen van onteigening gehanteerd zullen kunnen worden, indien deze projectontwikkelaar overeenkomstig de voorschriften van het bestemmingsplan bereid is te bouwen. In het geval Hazeldonk hebben wij te maken met een nog niet goedge keurd bestemmingsplan. De projectontwikkelaar(s) lopen dus grote risico's. Hij is aangewezen op een nauwe samenwerking met de gemeen te en hij zal bovendien aan de gemeente alle kosten moeten betalen, welke op basis van de bouwgrond-exploitatieverordening hem in reke ning worden gebracht. Het is duidelijk dat de gemeente grote zorgen heeft met de sociale woningbouw omdat de belangen van deze bouw veilig gesteld zullen moeten worden.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1975 | | pagina 74