69 Hierop is goedkeuring gekomen bij schrijven van 15 april 1975, dus zeer recentelijk. Daarnaast mag men blij zijn, dat het arbeidsbureau bereid is geweest voor deze functionaris de T.A.P.-regeling toe te passen, waardoor een half jaar geëxperimenteerd kan worden zonder dat het de gemeente geld kost; Het lid Huijssoon is van mening, dat die taakomschrijving door de praktijk moet ontstaan. Er zullen taken bijkomen en mogelijk ook weer vervallen. Het lid mevrouw Krijnen-Boot vraagt nog of bij ziekte van de direkteur van het industrieschap van één of twee weken deze functie door de voorzitter van dat schap zou zijn waargenomen en zo ja, zou hij daardoor niet in conflict komen met zijn andere functie van burgemeester? De voorzitter antwoordt, dat bij een normale afwezigheid van bijvoorbeeld 14 dagen de direkteursfunktie inderdaad door de voorzitter van het schap wordt waargenomen. Dat dit kan zonder enige schade voor enige andere funktie heeft de praktijk uitgewezen. Hierna constateert de voorzitter, dat zonder hoofdelijke stemming is besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 5. Voorstellen tot verkoop van grond, respec tievelijk bouwterreinen. Met betrekking tot de grondtransaktie met Sancta Maria vraagt het lid mevrouw Krijnen-Boot zich af waarom hier voorgesteld wordt te verkopen, aange zien het over erg kleine bedragen gaat, terwijl het grond betreft in een gebied, dat voor de toekomst erg belangrijk kan zijn. Haars inziens zou de huidige situatie beter gehandhaafd kunnen blijven. De voorzitter antwoordt, dat het verpleegtehuis zijn groen heeft en dat de gemeente bereid is dat groen tot in lengte van dagen te erkennen. Met het oog daarop wordt het juister geacht ter plaatse eens "schoon schip" te maken in de relatie gemeente - verpleegtehuis - kerkbestuur. Het betreft hier het rechttrekken van ongewenste eigendomssituaties. Eigenlijk wordt nu uitge voerd wat eerder met Sancta Maria overeengekomen is. Het lid Makkink zegt, dat dat rechttrekken meer betrekking heeft op het eeuwigdurende erfpachtsrecht, dat op sommige percelen rust, dan op de monde linge of schriftelijke afspraken, dat de grond in de toekomst aan Sancta Maria verkocht zou worden. Zevenbergen zit krap in de geldmiddelen. Hij vindt dan ook, dat alle mogelijkheden aangewend moeten worden om van het rijk geld te krijgen. Dat zou bereikt kunnen worden door in casu alle grond tegen marktprijs aan Sancta Maria te verkopen. Deze aankoop zal naar alle waarschijn lijkheid doorberekend worden in de verpleegkosten, die door nagenoeg niemand opgebracht kunnen worden. Dit geschiedt via de sociale wetgeving, die voor het overgrote deel betaald wordt uit 's rijks kas. Door een hogere grondprijs te vragen, vloeit indirect geld van het rijk bij de gemeente binnen. Globaal berekend zou dat neerkomen op een meerbedrag van 46.518,94. Met een derge lijk bedrag zou de raad zijns inziens wel weg weten. In die zin zou hij het voorstel dan ook willen amenderen. Wethouder Trompers antwoordt, dat men -wil men spreken van marktwaarde van gronden- dan te maken moet hebben met vrije grond. Hier betreft het grotendeels grond, waarop een eeuwigdurende erfpacht rust. Bovendien is het voorstel gebaseerd op een taxatie, die verricht is door een erkend taxateur. In die taxatie is juist duidelijk met de eeuwigdurende erfpachtsrecht rekening gehouden en is er voor die gronden een prijs van 1,per m2 uitgekomen. Voor de overige gronden is de vierkante meter prijs getaxeerd op 50, In het betwisten van die bedragen van de taxateur ziet spreker weinig heil.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1975 | | pagina 69