5 In de begroting 1975 treft spreker aan post van f 96.500,—. Het verschil is dus f 27.000,Hierover gaat de motie. Met stelligheid werd beweerd, dat voor het totale bedrag door de raad kredieten waren verstrekt. De motie werd aangehouden om het college de gelegenheid te geven de twijfels over het ver schil tussen f 96.500,en f 69.500,weg te halen, Wat doet het college nu met die motie? Deze wordt nu aan de raad teruggegeven met de mededeling, dat alles klopt op die f 27.000,— ma. Maar daar gaat het nu juist om. Hij handhaaft daarom zijn motie. In de laatste zin van de motie zou spreker het woord "kapitaalslast" graag vervangen zien door "kapitaalsinvestering". Hij spreekt tot slot zijn teleurstelling uit over de opvatting en de handel wijze van de wethouder van gemeentewerken, die hij aansprakelijk stelt voor deze gang van zaken. Hij hoopt, dat vele raadsleden deze mening zullen delen en dit hier dan ook zullen uitspreken. De voorzitter antwoordt, dat het experiment alleen betreft het ophalen van huisvuil bij woningen. Als het lid Makkink het heeft over f 96.500, dan betreft dat de gedane aanschaf van containers voor het ophalen van vuil bij bedrijven. Dit raakt in het geheel het experiment niet. Met een defini tieve regeling voor het ophalen van huisvuil bij woningen zal inderdaad nog bij de raad teruggekomen moeten worden. Bovendien kan formeel in de motie geen wijziging worden aangebracht, aangezien het een motie van 17 december 1974 is. Het lid Gerla kan zich nog wel herinneren, dat tijdens het debat over het bedrag van f 49.500,door hem er op aangedrongen is, dit bedrag pas beschikbaar te stellen, als er een discussie plaats heeft gehad over het totale huisvuilbeleid. De wethouder zou toen hebben geantwoord, dat de aan te kopen containers toch altijd gebruikt zouden kunnen worden voor de bedrijven. Ze zouden dus niet overkompleet worden. Als iedere keer maar weer gesproken wordt over containers voor bedrijven, dan vraagt hij zich af of het niet gewenst is een overzicht te verstrekken hoeveel containers men uiteindelijk nodig denkt te hebben voor de bedrijven en wat de onkosten en de revenuen daarvan zijn. Dat zou b.v. kunnen geschieden in de commissie financiën. Wethouder Trompers bevestigt dat de afname van de aangeschafte containers gewaarborgd wordt door de belangstelling daarvoor van de zijde van de bedrij ven. De containers zijn geen verliesgevende zaak. Wanneer gevraagd wordt om een financieel overzicht, dan zou z.i. daarop beter in een volgende vergade ring teruggekomen kunnen worden. Daarop kan hij nu geen exact antwoord geven. Het lid van Engelen vindt, dat het college wat dat laatste betreft ruim schoots de gelegenheid heeft gehad. Daarvoor is de laatste vergadering juist die motie aangehouden. Voor hem is niet centraal de vraag wel of geen containers, maar de vraag of het college een juiste voorstelling van zaken heeft gegeven. Dat raakt dan weer de centrale vraag wanneer de raad een krediet heeft gevoteerd voor een kapitaalsuitgave van f 27.000,zodat aan een totaal van f 96.500, wordt gekomen. De voorzitter zegt, dat het college volledig inzicht in de cijfers zal geven. Zeker is, dat de uit het bewuste bedrag aangekochte containers alle maal bestemd zijn voor de bedrijven. Het lid Makkink vraagt, waar dan de containers, die in Krooswijk staan, vandaan komen. Waar het om gaat is de vraag of er inderdaad voor die f 27.000, containers zijn gekocht, terwijl de raad voor dat bedrag geen goedkeuring heeft verleend. Als de voorzitter zegt, dat hij in de motie geen wijziging meer kan aanbrengen, dan is dat formeel correct. Inhoudelijk wordt er ook niets veranderd. Het is meer een technische correctie.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1975 | | pagina 5