LCn- ;.cj -v';, t" n-7 -vi';''. j.' jf%! ,i' «jfej i it#: Of> Je ,aBn I i:.ó ■a.'i:9fV.-; v:*'J "S"' -'1:-'U'usit 7; I 1 - i;v TO ;V: it - Lu vf ;7' .if L W "10 5vr -\i rii<r 7 To OJ. 9T 91 1 .136, I.,: nf -vac I f -•■-Tgrr' f!" V'- *7 .1- y V f- -0"v j*y;-f ~\f[ 'S', 35 '001 :>i dé'J :,q/: :.u-\ '■-> 'fr.iW.ffJ a 32 Daarin toch beoordeelt de commissie die eigen situatie als zeer oosi- tief. Hierbij meent spreker dan meteen terug te zijn bij het lid mevr*. Krijnen-Bootals die vraagt, wat de commissie verstaat onder politieke democratie en of zij geen geleide democratie wil. Spreker zou bijna willen zeggen: het tegenovergestelde. Hierbij is men aangeland bij de centrale vraag over de persoonlijke binding of de politieke binding, waarover het lid Huijssoon het heeft gehad. Als de commissie, overigens teruggrijpende op het rapport Merkx en dat van de Wiardi-Beckmanstichting, zegteen keuze op een persoon of traditionele groep levert een kater op, want men kiest dan iemand op basis van een vertrouwensrelatie en niet op basis van een politieke kleur, en zo iemands stemgedrag kan alle kanten op, omdat hij niet door politieke kleur en lijn gebonden is. Vandaar de meerderheidsuitspraak van de commissie, dat er politieke groeperingen op gemeentelijk niveau moeten opereren, die politiek herkenbaar zijn. Dat betekent, dat er ook op het lokale vlak landelijke politieke lijsten bij de verkiezingen zouden moeten uitkomen. Wat betreft de vraag met betrekking tot de vaste raadscommissies of men daarbij niet van de wal in de sloot zal geraken en de suggestie van het lid mevr.Krijnen-Boot om, met het oog op die beleidsvorming, in plaats van vaste raadscommissies.vaste commissies van advies en bijstand aan burge meester en wethouders/makenmeent het lid van Engelen nadrukkelijk te moeten stellen, dat hij zijn eer als gekozen raadslid te na is om in die dienstbaar heidsverhouding ten opzichte van het college te komen. Vandaar ook zijn mening, dat een vaste raadscommissie voor de beleidsvorming te verkiezen is. Hij geeft graag toe, dat het rapport op dit stuk duidelijk veel verder gaat dan waar ook in het land. Het kan alleen maar sieren om ook dat experiment aan te durven. Als men dat aangaat, kan geen enkel raadslid er om heen. Het lid Huijssoon heeft zijns inziens terecht gesteld, dat men er dan vele dagen en uren zal moeten instoppen. Met betrekking tot het minderheidsstandpunt, dat het lid Makkink zo juist nog geïllustreerd heeft, inzake de openbaarheid, meent spreker, dat het niet helemaal juist is om te zeggen het vanavond genomen besluit betref fende de openbaarheid van de vergaderingen van de beheerscommissie door te trekken naar de andere functionele commissies. Dat lid heeft straks zelf gezegd, dat de beheerscommissie een functionele commissie met bestuurlijke bevoegdheden is. Op grond daarvan claimt hij terecht openbaarheid. De andere functionele commissies hebben geen bestuurlijke bevoegdheden, doch zijn alleen maar beleidsadviserende commissies. In die zin heeft spreker veel minder behoefte aan openbaarheid voor deze commissies dan voor de beheers commissie multifunctioneel gebouw Krooswijk, aldus het lid van Engelen. Het lid mevr.Krijnen-Boot zegt, dat het niet haar bedoeling is geweest aan de aanwezigheid van publiek negatieve uitleg te geven. Verder meent zij, dat -als men de uitleg van het lid van Engelen over georganiseerd wantrouwen hoort- er wat haar betreft best georganiseerd wantrouwen mag zijn. Wel blijft zij er bij, dat de terminologie "politieke democratie" overdreven is. Voldoende was geweest als men gesproken had van democratie. Weer wel is zij het met het lid van Engelen eens, als deze stelt, dat politieke kleur beken nen een goede zaak is. In de praktijk is het vaak zo, dat het gaat om zake lijke aangelegenheden. Om daarbij dan politiek te bedrijven omwille van de politiek, is niet het uitgangspunt van haar fractie. Spreekster zegt verder, dat bij het lid van Engelen een misverstand bestaat met betrekking tot de werking van de beleidsvoorbereidende commissie.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1975 | | pagina 32