LCn-
;.cj
-v';, t"
n-7 -vi';''.
j.' jf%! ,i'
«jfej i
it#:
Of> Je ,aBn I i:.ó
■a.'i:9fV.-; v:*'J "S"' -'1:-'U'usit
7; I 1
- i;v TO
;V: it - Lu vf
;7' .if L
W
"10 5vr -\i rii<r
7 To OJ.
9T 91 1 .136, I.,:
nf -vac
I f
-•■-Tgrr'
f!"
V'- *7
.1-
y V
f-
-0"v j*y;-f
~\f[ 'S',
35
'001
:>i dé'J
:,q/: :.u-\
'■-> 'fr.iW.ffJ
a
32
Daarin toch beoordeelt de commissie die eigen situatie als zeer oosi-
tief. Hierbij meent spreker dan meteen terug te zijn bij het lid mevr*.
Krijnen-Bootals die vraagt, wat de commissie verstaat onder politieke
democratie en of zij geen geleide democratie wil. Spreker zou bijna willen
zeggen: het tegenovergestelde. Hierbij is men aangeland bij de centrale
vraag over de persoonlijke binding of de politieke binding, waarover het
lid Huijssoon het heeft gehad. Als de commissie, overigens teruggrijpende
op het rapport Merkx en dat van de Wiardi-Beckmanstichting, zegteen keuze
op een persoon of traditionele groep levert een kater op, want men kiest
dan iemand op basis van een vertrouwensrelatie en niet op basis van een
politieke kleur, en zo iemands stemgedrag kan alle kanten op, omdat hij niet
door politieke kleur en lijn gebonden is. Vandaar de meerderheidsuitspraak
van de commissie, dat er politieke groeperingen op gemeentelijk niveau
moeten opereren, die politiek herkenbaar zijn. Dat betekent, dat er ook op
het lokale vlak landelijke politieke lijsten bij de verkiezingen zouden
moeten uitkomen.
Wat betreft de vraag met betrekking tot de vaste raadscommissies of
men daarbij niet van de wal in de sloot zal geraken en de suggestie van het
lid mevr.Krijnen-Boot om, met het oog op die beleidsvorming, in plaats van
vaste raadscommissies.vaste commissies van advies en bijstand aan burge
meester en wethouders/makenmeent het lid van Engelen nadrukkelijk te moeten
stellen, dat hij zijn eer als gekozen raadslid te na is om in die dienstbaar
heidsverhouding ten opzichte van het college te komen. Vandaar ook zijn
mening, dat een vaste raadscommissie voor de beleidsvorming te verkiezen is.
Hij geeft graag toe, dat het rapport op dit stuk duidelijk veel verder gaat
dan waar ook in het land. Het kan alleen maar sieren om ook dat experiment
aan te durven. Als men dat aangaat, kan geen enkel raadslid er om heen. Het
lid Huijssoon heeft zijns inziens terecht gesteld, dat men er dan vele
dagen en uren zal moeten instoppen.
Met betrekking tot het minderheidsstandpunt, dat het lid Makkink zo
juist nog geïllustreerd heeft, inzake de openbaarheid, meent spreker, dat
het niet helemaal juist is om te zeggen het vanavond genomen besluit betref
fende de openbaarheid van de vergaderingen van de beheerscommissie door te
trekken naar de andere functionele commissies. Dat lid heeft straks zelf
gezegd, dat de beheerscommissie een functionele commissie met bestuurlijke
bevoegdheden is. Op grond daarvan claimt hij terecht openbaarheid. De andere
functionele commissies hebben geen bestuurlijke bevoegdheden, doch zijn
alleen maar beleidsadviserende commissies. In die zin heeft spreker veel
minder behoefte aan openbaarheid voor deze commissies dan voor de beheers
commissie multifunctioneel gebouw Krooswijk, aldus het lid van Engelen.
Het lid mevr.Krijnen-Boot zegt, dat het niet haar bedoeling is geweest
aan de aanwezigheid van publiek negatieve uitleg te geven. Verder meent zij,
dat -als men de uitleg van het lid van Engelen over georganiseerd wantrouwen
hoort- er wat haar betreft best georganiseerd wantrouwen mag zijn. Wel
blijft zij er bij, dat de terminologie "politieke democratie" overdreven is.
Voldoende was geweest als men gesproken had van democratie. Weer wel is zij
het met het lid van Engelen eens, als deze stelt, dat politieke kleur beken
nen een goede zaak is. In de praktijk is het vaak zo, dat het gaat om zake
lijke aangelegenheden. Om daarbij dan politiek te bedrijven omwille van de
politiek, is niet het uitgangspunt van haar fractie.
Spreekster zegt verder, dat bij het lid van Engelen een misverstand
bestaat met betrekking tot de werking van de beleidsvoorbereidende commissie.