y i srj r;-?"f- :;i>:
30
Met het voorliggende voorstel vreest zij, dat men van de wal in de
sloot zal raken. De posities van die commissies zullen er niet duidelijker
op worden. Haar fractie geeft er de voorkeur aan aan die commissies maar
één functie te geven, namelijk in de beleidsvoorbereiding. Deze taken be
rusten voornamelijk bij het college. Het lijkt haar daarom logischer, dat
het voorzitterschap van die commissiesbij één van de leden van het college
blijft berusten, zoals dat nu ook is. Omdat beleidsvoorbereiding weinig te
maken heeft met de voorbereiding van raadsvergaderingen, zouden de vergade
ringen van de vaste commissies losgekoppeld moeten worden van de maande
lijkse raadsvergaderingen. Bij wijze van experiment zouden de vergaderingen
openbaar kunnen zijn. Over het kostenaspect nog het volgende.
Als de belangrijkheid van de zaken uit het rapport geplaatst wordt
tegenover de geraamde kosten, dan vindt haar fractie het verantwoorde uit
gaven. Wat de kosten van het rapport zelf betreft, vindt zij het bevreemdend,
dat de huisdrukkerij van een gesubsidieerde instelling oneigenlijk gebruikt
wordt voor het drukken van het rapport van de commissie ad hoe.
Bij het rapport heeft spreekster enkele proeven voor wijziging van het
reglement van orde voor de raadsvergaderingen, met name van de zijde van de
administratie, van de V.V.D.van de Onafhankelijke Partij en een zeer uit
gebreid rapport van de Partij van de Arbeid. De opvatting van haar fractie
was, dat het redactioneel omzetten van de inhoud van het rapport en van het
reglement van orde meer een taak is, die bij de administratie berust en dat
voorstellen tot wijziging van het reglement van orde beter in de volgende
vergadering behandeld kunnen worden. Iedere wijziging, die vandaag in het rap
port wordt aangebracht, kan dan nog meegenomen worden.
Tot slot spreekt zij haar waardering uit aan allen, die aan de totstand
koming van het rapport meegewerkt hebben, doch speciaal aan het adres van de
heer van Engelen.
Ook het lid Huijssoon spreekt zijn waardering uit voor de inzet van de
commissie ad hoe. Zijn fractie is niet voor uitvoering van alle onderdelen
van het rapport. Dit sluit echter niet uit, dat discussies over het hoe en
waarom van de positie als gemeenteraadslid zeker vruchtbaar kunnen zijn.
Bij de samenstelling van het rapport is zijns inziens uitgegaan van de meest
vergaande wijzigingsvorm, die juridisch misschien wel juist zal zijn, maar
of deze praktisch uitvoerbaar is, is voor hem een nog niet beantwoorde vraag.
Ook zijn fractie heeft steeds gepleit voor een grotere betrokkenheid van de
burger bij het bestuur. Daarbij is echter nooit uitgegaan van een extreme
vorm. Een ideale situatie dient wel te worden nagestreefd, maar wat is' ia
deze tijd een ideale situatie? Een goede democratische samenleving waarbij
ieder zijn inbreng kan leveren en waarbij ook een grote dosis vertrouwen aan
wezig is, kan leiden tot vruchtbare resultaten. Op bladzijde 2 van het rap
port wordt gesteld, dat de invloed van de kiezer zich grotendeels beperkt
tot het uitbrengen van zijn stem bij verkiezingen. Spreker kan dit niet
onderschrijven. In deze gemeente vinden regelmatig discussies plaats tussen
fracties en kiezers. Dat niet alle kiezers bereikbaar zijn, mag niet alleen
worden verweten aan de gekozenen.
Op bladzijde 2 van het rapport staat, dat het merkwaardige feit zich
voordoet, dat een stem, uitgebracht door traditionele groepsbinding, minder
een politieke keuze is. Dit merkwaardige ziet spreker niet. Er is toch niets
merkwaardigs aan, dat een bepaald aantal inwoners iemand het vertrouwen
schenkt, hetzij omdat men iemand goed kent, hetzij omdat men een bepaalde
relatie met hem heeft. Dat er een bepaald gevoel van onbehagen in een gekoze
ne ontstaat na de verkiezingen is best mogelijk. Dit zal ook bij een nieuwe
werkwijze wel zo blijven.