y i srj r;-?"f- :;i>: 30 Met het voorliggende voorstel vreest zij, dat men van de wal in de sloot zal raken. De posities van die commissies zullen er niet duidelijker op worden. Haar fractie geeft er de voorkeur aan aan die commissies maar één functie te geven, namelijk in de beleidsvoorbereiding. Deze taken be rusten voornamelijk bij het college. Het lijkt haar daarom logischer, dat het voorzitterschap van die commissiesbij één van de leden van het college blijft berusten, zoals dat nu ook is. Omdat beleidsvoorbereiding weinig te maken heeft met de voorbereiding van raadsvergaderingen, zouden de vergade ringen van de vaste commissies losgekoppeld moeten worden van de maande lijkse raadsvergaderingen. Bij wijze van experiment zouden de vergaderingen openbaar kunnen zijn. Over het kostenaspect nog het volgende. Als de belangrijkheid van de zaken uit het rapport geplaatst wordt tegenover de geraamde kosten, dan vindt haar fractie het verantwoorde uit gaven. Wat de kosten van het rapport zelf betreft, vindt zij het bevreemdend, dat de huisdrukkerij van een gesubsidieerde instelling oneigenlijk gebruikt wordt voor het drukken van het rapport van de commissie ad hoe. Bij het rapport heeft spreekster enkele proeven voor wijziging van het reglement van orde voor de raadsvergaderingen, met name van de zijde van de administratie, van de V.V.D.van de Onafhankelijke Partij en een zeer uit gebreid rapport van de Partij van de Arbeid. De opvatting van haar fractie was, dat het redactioneel omzetten van de inhoud van het rapport en van het reglement van orde meer een taak is, die bij de administratie berust en dat voorstellen tot wijziging van het reglement van orde beter in de volgende vergadering behandeld kunnen worden. Iedere wijziging, die vandaag in het rap port wordt aangebracht, kan dan nog meegenomen worden. Tot slot spreekt zij haar waardering uit aan allen, die aan de totstand koming van het rapport meegewerkt hebben, doch speciaal aan het adres van de heer van Engelen. Ook het lid Huijssoon spreekt zijn waardering uit voor de inzet van de commissie ad hoe. Zijn fractie is niet voor uitvoering van alle onderdelen van het rapport. Dit sluit echter niet uit, dat discussies over het hoe en waarom van de positie als gemeenteraadslid zeker vruchtbaar kunnen zijn. Bij de samenstelling van het rapport is zijns inziens uitgegaan van de meest vergaande wijzigingsvorm, die juridisch misschien wel juist zal zijn, maar of deze praktisch uitvoerbaar is, is voor hem een nog niet beantwoorde vraag. Ook zijn fractie heeft steeds gepleit voor een grotere betrokkenheid van de burger bij het bestuur. Daarbij is echter nooit uitgegaan van een extreme vorm. Een ideale situatie dient wel te worden nagestreefd, maar wat is' ia deze tijd een ideale situatie? Een goede democratische samenleving waarbij ieder zijn inbreng kan leveren en waarbij ook een grote dosis vertrouwen aan wezig is, kan leiden tot vruchtbare resultaten. Op bladzijde 2 van het rap port wordt gesteld, dat de invloed van de kiezer zich grotendeels beperkt tot het uitbrengen van zijn stem bij verkiezingen. Spreker kan dit niet onderschrijven. In deze gemeente vinden regelmatig discussies plaats tussen fracties en kiezers. Dat niet alle kiezers bereikbaar zijn, mag niet alleen worden verweten aan de gekozenen. Op bladzijde 2 van het rapport staat, dat het merkwaardige feit zich voordoet, dat een stem, uitgebracht door traditionele groepsbinding, minder een politieke keuze is. Dit merkwaardige ziet spreker niet. Er is toch niets merkwaardigs aan, dat een bepaald aantal inwoners iemand het vertrouwen schenkt, hetzij omdat men iemand goed kent, hetzij omdat men een bepaalde relatie met hem heeft. Dat er een bepaald gevoel van onbehagen in een gekoze ne ontstaat na de verkiezingen is best mogelijk. Dit zal ook bij een nieuwe werkwijze wel zo blijven.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1975 | | pagina 30