■b-'.OV, .Wij.-.
- S I' O r
torn..'
j. v,: i
■h' a..can :,f
-txot s
'i- '-:j. vtsft v-'.-
>,nc
V^j :v- :j r
:r jo.! f.
•9e -
3-
1 Kt
jo'
i.-: J IXC.
•9-. X"> V9.'-1
'ii'TyV
't&SW j"
..O&j-Xv
■;s-A 'r
V jo'
■'"i.ès
:r
-3i' n.r I
r:-j.
- sj;v
i.I ;Nv:.
:\r.C.tK i.f-J
j "J f j
j.ü.'. V L'j
x V: or-,'
!_i.o 3/
>tr, r
'.wo... o:o'.
i.-. ..:.S. iC"
jjV' f"
v: hé J
29
De voorzitter antwoordt, dat de raad zich te zijner tijd wel zal moeten
buigen over de ontwerp-gewestwet. De voorzitter wijst er nog op, dat onlangs
over deze zaak een congres van het "Contact Randgemeenten" werd gehouden.
Daar waren meer dan 600 afgevaardigden van gemeentebesturen uit het hele land
aanwezig. In zijn algemeenheid werden over deze schets geen vleiende woorden
gebezigd. De voorzitter van dat congres vroeg zich zelfs af of de nota wel
verdiende, dat er nog woorden aan besteed zouden worden.
Al met al een moeilijke zaak, meent de voorzitter. Hij zou het voorlopig
willen houden op de kwalificatie "een nog onvoldragen aangelegenheid".
14. Bespreking van het rapport van de commis
sie ad hoe, belast met het onderzoek naar
de werkwijze van het gemeentebestuur.
De voorzitter dankt op de eerste plaats allen, die aan de totstandkoming
van dit rapport hebben bijgedragen, in het bijzonder het lid van Engelen, die
een extra bijdrage aan het rapport heeft geleverd (redaktie, uitvoering,
presentatie en dergelijke). Er ligt hier een goed stuk werk. De daarin neer
gelegde nieuwe, vooruitstrevende aanpak moet zijns inziens een volle kans
hebben. De commissie ad hoe meent hiermede aan de raad een werkstuk te kunnen
voorleggen, dat het belang van de gemeente en in het bijzonder dat van de
inwoners een belangrijke mate vooruit zal kunnen helpen.
Het lid mevrKrijnen-Boot zegt, dat het streven van ieder weldenkend
mens naar zo ideaal mogelijke situaties, ook de samenstellers van het rapport
niet vreemd geweest is, in dit geval het streven naar een zo goed mogelijk
functionerend gemeentebestuur, dat zich gesteund weet door de bewuste en be
langstellende burger. Is een burger bewust, als hij alle raadsvergaderingen
bijwoont en is hij dat niet, als hij altijd mankeert? Of is het een kwestie
van georganiseerd wantrouwen of van gedelegeerd vertrouwen, waar de voorzit
ter de vorige vergadering over sprak? Daarop zal wel niemand zonder meer een
antwoord kunnen geven. Wel komt het haar op z'n minst voorbarig voor te
stellen, dat mensen, die met meer vertrouwen hun stem uitbrengen, met een
groter onbehagen komen te zitten. Politieke bewustwording zal niet zonder
meer door een goedwillende gemeenteraad bereikt kunnen worden. Hier ligt
vooral een taak voor onderwijs en vormingswerk. Wel kan de raad belangstel
ling trachten te wekken door de bevolking zoveel mogelijk bij de besluitvor
ming te betrekken. Of dit zal lukken, blijft de vraag, maar het moet in
ieder geval geprobeerd worden. Zo wil haar fractie de voorstellen in het
rapport ook interpreteren als een experiment om enerzijds een beter functio
neren van het gemeentebestuur te verkrijgen en anderzijds de bevolking meer
te betrekken bij het bestuur. Dit kan/inderdaad leiden tot verbetering van de
gemeentelijke democratie. Wat de samenstellers bedoelen met "politieke demo
cratie", is haar niet helemaal duidelijk. Het wekt associaties op met de
term "geleide democratie"Dat zal toch hopelijk niet de bedoeling zijn ge
weest van de leden van de commissie? In het algemeen kan haar fractie meegaan
met de aanbevelingen, zoals die in het rapport worden gedaan. Zij realiseert
zich daarbij echter wel, dat een aantal zaken voorlopig nog als experimenteel
beschouwd moeten worden. Met name geldt dit voor de instelling van de wijk
raad te Langeweg. Hierin wil zij vooralsnog niet meer zien als een overleg
orgaan voor burgemeester en wethouders. Verder heeft haar fractie moeite met
het voorstel met betrekking tot de vaste raadscommissies (bladzijde 9)Be
langrijke redenen om te gaan sleutelen aan de werkwijze van het gemeentebe
stuur was ook de onbevredigende werking van de vaste commissies van advies en
bijstand aan burgemeester en wethouders.