O J'X -:*c:
..nn'e
r, .1 v:
i'.
bil
'.'ü- Oi<
i ;r
orj on.; i j j'
si-
- r.
v s-.i h ;r-
26
Wethouder Kamp zeg^mgt die openbaarheid geen moeite te hebben, mits
bepaalde, bijvoorbeeld/personeelsaangelegenheden in besloten vergaderingen
behandeld kunnen worden.
Op een vraag van het lid Makkink of de wethouder bereid is de verorde
ning in die zin te veranderen, antwoordt deze bevestigend.
Hierna concludeert de voorzitter, dat de beheersverordening conform het
voorstel van het college is vastgesteld, zij het dat er nog enige wijzigingen
in aangebracht zullen worden.
Het lid van Engelen stelt nog, dat van zijn fractie uit het lid Makkink
kandidaat wordt gesteld als vertegenwoordiger van de raad in de beheerscom
missie.
De voorzitter constateert, dat dus de leden Makkink en Wijne daarvoor
kandidaat zijn gesteld.
Hierna volgt schriftelijke stemming (eerste vrije stemming).
Uitgebracht worden 14 stemmen. De uitslag is als volgt:
het lid Wijne 9 stemmen
het lid Makkink: 3 stemmen
blanko 2 stemmen.
De voorzitter constateert, dat de heer Wijne met volstrekte meerderheid
van stemmen is gekozen. Zijn vraag of hij die aanwijzing accepteert, wordt
door het lid Wijne bevestigd.
13. Behandeling van de concept-structuur
schets voor de bestuurlijke indeling.
Het lid van Engelen stelt, dat de stukken, die de raad van de zijde van
het college heeft gekregen, zijns inziens een redelijk inzicht geven in de
gebreken van de schets, zoals die van regeringszijde is toegezonden. In die
gebreken moet ook de terughoudendheid van de reactie van de raad liggen. Met
name is hij het eens met wat de secretaris heeft gezegd in de commissie ruim
telijke ordening, namelijk dat er te weinig duidelijkheid is gekomen met be
trekking tot het totale concept van de bestuurlijke herverkaveling en dat dan
niet zo zeer in territoriale zin, maar in inhoudelijke zin. Met name is
onvoldoende uit de verf gekomen wat de verhoudingen zouden moeten zijn tussen
de diverse bestuurslagen. Met andere woorden, of er nu vier dan wel vijf
bestuurslagen moeten komen. Het hete hangijzer van bestuurlijke herverkave
ling kan men zijns inziens niet aan, als niet enige duidelijkheid is gescha
pen omtrent de positie van de provinciale besturen met name.
Het kabinet heeft ons trachten te verleiden om ons vast te bijten in de
territoriale herindeling, aldus spreker. Zelf is hij de mening toegedaan, dat
men een reactie op de schets kan overlaten aan het stadsgewest. Hij meent,
dat men het over deze zaak tamelijk goed eens is. Dit is zeker het geval, als
het gaat om het streven om te komen tot één gewest West-Brabant.
Het lid Gerla zegt, dat zijn fractie een nieuw bestuurlijk kader nood
zakelijk acht, maar dat daarbij de plaats, die de gemeenten thans in het
staatsbestel innemen, onverkort gehandhaafd dient te blijven, zij het mis
schien met een gewijzigde taakstelling. Hij vindt, dat het gewest niet naast
de gemeente moet staan en derhalve geen lichaam van lokaal bestuur moet zijn,
maar dat het boven de gemeente moet staan. Zijns inziens moet een krachtig
gewest ontworpen worden, dat een goed dienstenverlenend apparaat kan opbouwen.
Als zodanig is zijn fractie voorstander van één groot gewest West-Brabant.
Verder ziet hij graag een duidelijke uiteenzetting van de takenpaketten van
provincie en gewest, als die er zijn, en of er wel of niet een vierde
bestuurslaag komt.