i h:; •dv-.-r: r.f i
•ci" .jIs: o.-so :u
25
Wat de status van het personeel betreft antwoordt wethouder Kamp, dat
het de bedoeling is dat personeel in dienst van de gemeente te nemen. Voor
het gemeentepersoneel bestaat een rechtspositieregeling. Aparte vastlegging
van de rechtspositie in de beheersverordening acht hij daarom niet nodig.
Met betrekking tot de verkiezing van de bewoners uit de wijk in de com
missie zegt spreker, dat dat is geregeld in artikel 3, lid 1, sub g. Daarin
staat, dat er 3 leden door de wijkstichting moeten worden aangewezen, mits
de statuten van die stichting bepalen enzovoorts en die statuten overigens
naar het oordeel van de raad voldoende waarborgen bevatten voor een democra
tische controle door deze inwoners. Deze statuten zullen dus nog in de raad
moeten komen om te beoordelen of dat het geval is.
De meningen van de leden Gerla en van Engelen staan wat tegenover elkaar,
als het ene lid de zaak wat ruimer wil zien dan voor Krooswijk alleen, ter
wijl de andere opteert voor een wijkraad. Een en ander zal nog nader bekeken
moeten worden, aldus de wethouder.
Wat de opmerking van het lid van Engelen betreft inzake de houdingen
van de ministeries van onderwijs en cultuur, recreatie en maatschappelijk
werk zegt de wethouder, dat men nu eenmaal te maken heeft met wet
telijke bepalingen. Het wijzigen van wettelijke bepalingen is een zaak van de
Kamer. Voor wat de opmerking over de wijkraad betreft, zou de wethouder het
woord willen teruggeven aan de voorzitter.
De voorzitter zegt dan, dat de raad nog voorgelegd krijgt de statuten
voor de wijkstichting Krooswijk. Men kan zich dan nog over de vorm uitspre
ken. Volgens het rapport van de commissie ad hoe zou in Langeweg geëxperimen
teerd gaan worden met een wijkraad. In afwijking daarvan zou zijns inziens
een experiment in Krooswijk geen bezwaar zijn. Dit kan later dan bezien
worden.
Het lid van Engelen suggereert om in artikel 3, lid 1, sub g, na "aan
te wijzen door de wijkstichting Krooswijk in oprichting" in te voegen "of
een ander orgaan van de bewoners der wijk" of iets dergelijks, dit duidelijk
met de intentie, dat men dit als raad heeft willen open houden.
Hiermede wordt ingestemd.
Het lid mevr.Krijnen-Boot zegt in tweede instantie, dat voor haar zelfs
een federatieve ruimte, zoals het lid van Engelen het gebouw noemt, een goede
stap vooruit is, als men kijkt naar alle afzonderlijke gebouwen van voorheen.
Van de andere kant pleit er ook iets voor een voorzichtige stap om in deze
het multifunctionele niet te ver door te voeren, getuige het Karregat in
Eindhoven.
Wat de oprichting van een wijkraad betreft zegt zij, dat het haar te
ver gaat een wijkraad in het leven te roepen met de motivering, dat er een
multifunctioneel gebouw is, dat gerund moet gaan worden.
Het lid Makkink zegt geen antwoord gehad te hebben op zijn vragen over
het in de openbaarheid vergaderen en de daarmede samenhangende aanpassing
van de artikelen 18 en 20. Hij stelt voor in artikel 18, lid 1, na de woor
den 'vergadert tenminste éénmaal per maand (oude tekst)" in te voegen "in
het openbaar" en in artikel 20, lid 1(eerste zin) te lezen "Rechtsgeldige
besluiten kunnen slechts genomen worden in een openbare vergadering."
De voorzitter antwoordtdat de problematiek van de openbaarheid open
is gelaten om in de beheerscommissie eerst aan de orde te stellen, zodat men
zich in die commissie daarover eerst kan uitspreken.
Het lid Makkink meent, dat men dan wel de hele verordening open had
kunnen laten om die eerst voor te leggen aan de beheerscommissie.