i h:; •dv-.-r: r.f i •ci" .jIs: o.-so :u 25 Wat de status van het personeel betreft antwoordt wethouder Kamp, dat het de bedoeling is dat personeel in dienst van de gemeente te nemen. Voor het gemeentepersoneel bestaat een rechtspositieregeling. Aparte vastlegging van de rechtspositie in de beheersverordening acht hij daarom niet nodig. Met betrekking tot de verkiezing van de bewoners uit de wijk in de com missie zegt spreker, dat dat is geregeld in artikel 3, lid 1, sub g. Daarin staat, dat er 3 leden door de wijkstichting moeten worden aangewezen, mits de statuten van die stichting bepalen enzovoorts en die statuten overigens naar het oordeel van de raad voldoende waarborgen bevatten voor een democra tische controle door deze inwoners. Deze statuten zullen dus nog in de raad moeten komen om te beoordelen of dat het geval is. De meningen van de leden Gerla en van Engelen staan wat tegenover elkaar, als het ene lid de zaak wat ruimer wil zien dan voor Krooswijk alleen, ter wijl de andere opteert voor een wijkraad. Een en ander zal nog nader bekeken moeten worden, aldus de wethouder. Wat de opmerking van het lid van Engelen betreft inzake de houdingen van de ministeries van onderwijs en cultuur, recreatie en maatschappelijk werk zegt de wethouder, dat men nu eenmaal te maken heeft met wet telijke bepalingen. Het wijzigen van wettelijke bepalingen is een zaak van de Kamer. Voor wat de opmerking over de wijkraad betreft, zou de wethouder het woord willen teruggeven aan de voorzitter. De voorzitter zegt dan, dat de raad nog voorgelegd krijgt de statuten voor de wijkstichting Krooswijk. Men kan zich dan nog over de vorm uitspre ken. Volgens het rapport van de commissie ad hoe zou in Langeweg geëxperimen teerd gaan worden met een wijkraad. In afwijking daarvan zou zijns inziens een experiment in Krooswijk geen bezwaar zijn. Dit kan later dan bezien worden. Het lid van Engelen suggereert om in artikel 3, lid 1, sub g, na "aan te wijzen door de wijkstichting Krooswijk in oprichting" in te voegen "of een ander orgaan van de bewoners der wijk" of iets dergelijks, dit duidelijk met de intentie, dat men dit als raad heeft willen open houden. Hiermede wordt ingestemd. Het lid mevr.Krijnen-Boot zegt in tweede instantie, dat voor haar zelfs een federatieve ruimte, zoals het lid van Engelen het gebouw noemt, een goede stap vooruit is, als men kijkt naar alle afzonderlijke gebouwen van voorheen. Van de andere kant pleit er ook iets voor een voorzichtige stap om in deze het multifunctionele niet te ver door te voeren, getuige het Karregat in Eindhoven. Wat de oprichting van een wijkraad betreft zegt zij, dat het haar te ver gaat een wijkraad in het leven te roepen met de motivering, dat er een multifunctioneel gebouw is, dat gerund moet gaan worden. Het lid Makkink zegt geen antwoord gehad te hebben op zijn vragen over het in de openbaarheid vergaderen en de daarmede samenhangende aanpassing van de artikelen 18 en 20. Hij stelt voor in artikel 18, lid 1, na de woor den 'vergadert tenminste éénmaal per maand (oude tekst)" in te voegen "in het openbaar" en in artikel 20, lid 1(eerste zin) te lezen "Rechtsgeldige besluiten kunnen slechts genomen worden in een openbare vergadering." De voorzitter antwoordtdat de problematiek van de openbaarheid open is gelaten om in de beheerscommissie eerst aan de orde te stellen, zodat men zich in die commissie daarover eerst kan uitspreken. Het lid Makkink meent, dat men dan wel de hele verordening open had kunnen laten om die eerst voor te leggen aan de beheerscommissie.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1975 | | pagina 25