131 Ook het veilig plaatsen van containers is een belangrijk iets. Hij neemt aan, dat de gemeente aansprakelijk is, als niet te achterha len derden met de containers zouden gaan rijden en daarbij schaden zouden veroorzaken. Ook zouden de kinderen deze containers kunnen gebruiken als opstap naar andere gelegenheden. Verder zou spreker het voorstel van het lid Gerla met betrekking tot het vrij geven van de zakken wel kunnen onderschrijven. Laat de mensen buiten de 100 zakken vrij om zakken met een KOMO-merk te gebruiken of stel een gedeelte van 100 gemeentezakken extra ter beschikking, indien daaraan behoefte mocht bestaan. Dat zou voor de gemeente slechts een kwestie van luttele centen betekenen. Het lid Krijnen zegt geen motieven te hebben kunnen vinden om teven het voorstel te stemmen. Verder meent hij, dat de technologie tegenwoordig wel zo ver is, dat de containerwagen door een man bemand kan worden. Kan dat niet, dan schaft men zijn inziens gewoon verkeerd materiaal aan. Tot slot vraagt hij of in de gedane raming de aanschaf van een tweede vuilnisophaalwagen is begrepen. Het lid Huijssoon merkt op, dat andere sprekers het hebben gehad over éen of twee man op een wagen. Als men alleen al uit veiligheidsoverwegingen twee mensen op die wagen moet zetten, dan gelooft hij, dat plastic zakken voordeliger zijn. Min of meer hangt een en ander zijns inziens dus af van éen man. Als er maar één man op die wagen zou hoeven, dan zouden één of meerdere werknemers van de vuilnisophaaldienst naar een andere dienst moeten, neemt hij aan. Dat kan op zich al een probleem worden. Verder gelooft hij niet, dat, als Zevenbergen straks vol met containers zal staan, dat erg sierlijk zal zijn. Daarenboven is de enquête alleen maar gehouden onder mensen, die momenteel van een container gebruik maken. Persoonlijk gelooft hij niet, dat de mensen in Krooswijk, die nu zakken gebruiken, over die methode ontevreden zijn. Zijns inziens had onder die groep dan ook een enquête gehouden moeten worden. Als nu besloten wordt om tot containers over te gaan, dan kan daar niet meer mee gestopt worden en dan zal dus op de duur heel Zevenbergen van containers voorzien moeten worden. Wethouder Trompers antwoordt op de opmerking van het lid Gerla, dat het college de voorkeur geeft aan de containerdienst, dat burgemeester en wet houders niet de containerdienst prefereren, maar het systeem, dat het voor deligst en het meest hygiënisch is. Wat de hygiëne betreft kan hij de raad geruststellen. Bij de aanschaf van de tweede wagen is een installatie inbe grepen, die continu de containers zuiver maakt. Bij extra warm weer zullen de containers vaker gezuiverd moeten worden. Als uit de enquête blijktdat de mensen vinden dat gerust met de containers verder gegaan kan worden, dan is dat zijns inziens een veilige gedachte. Het feit van spelende kinderen is ook in het college aan de orde geweest. Daaraan wordt zwaar getild. Ook het college heeft waardering voor de opstellers van het rapport en voor de wijze, waarop een en ander nagecheckt is. Ook in andere gemeenten (Breda en Tilburg) levert de containerdienst geen enkel probleem op. Wat de bezetting van de wagen betreft,zegt de wethouder dat de eerste drie maanden twee personen de route zullen maken om de vereiste veiligheid volledig in te bouwen. Daarnaast zullen extra veiligheidsvoorzieningen toegepast worden (extra spiegels aan de wagen en dergelijke). Als gesproken wordt van een ongelijkwaardige behandeling bij het storten in containers en via zakken, dan gelooft spreker dat dat niet juist is.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1975 | | pagina 131