rkTffeUr daar n0gal tot i r t *1 130 Het lid Gerla zegt sterk het gevoel te hebben, dat het rapport geschre ven is vanuit een voorkeur voor de containersHij vraagt zich af of men gelukkig moet zijn met de uitkomsten, zoals die in dit rapport gepresenteerd zijn. Met name geldt dat voor de inachtneming van de benodigde hygiëne e angrijk daarbij is de vraag of direct wordt overgegaan tot de aanschaf b^lfïn dfkotSPUit; f ni6t h6t g6Val' dan kr^gt men een vertekend beeld m de kostenexploitatie en wordt bovendien niet voldaan aan de hygiëni- hoo?deLSen' V8 Mide COntain-°Pzet «iJne inziens nog iets over hef ofd gezien. Er wordt daarbij uitgegaan van één chauffeur. Dat is bezwaar lijk, zeker m de wijken, waar de spelende kinderen nogal groot in aantal SI! ;oï kostpnjsopzet heeft spreker ook niets kunnen vinden met betrek kin tot de manier van inspraak, die men bij de bewoners wil gaan plegen ten aanzien van de plaatsing van die containers. Zijn fractie is met het voorstel Gn Z0U liefste ^genstemmen. Uit de woorden tot nu toe meent hij te kunnen opmaken, dat daarvoor geen meerderheid is te halen Dat Sj! SS11' dnat.,hlJ and6re voorstellen op tafel zou willen leggen. Hij Iffwf m°eilljk acceptabel, dat het college geen gelijkwaardige behande- ïng wil geven aan alle inwoners, aannemende dat het college gaat staan bITZ h!t,aantal ^akken' dat Jaarlijks beschikbaar gesteld zal gaan worden. Sn «SïT ttTS T ongelimitee^ storten, terwijl een andere groep een aantal zakken krijgt, waarmee men het dan maar moet doen. Als het col- hefuSÏ T d® gepr0duceerde ci^s durft te gaan staan, dan moet men ook het aantal zakken vrij geven. Als men hiertoe wil overgaan, dan kan hij instemmen met het overige van het voorstel van het college Het lid Makkink zou -ondanks de kritiek tot nu toe op'het rapport- zijn waardering willen uitspreken voor de samenstellers van het rapport? dat een Itesfliftt ge6f^ dat 8611 verantwoorde beslissing genomen kan worden. Desalniettemin heeft ook hij enige kritische kanttekeningen. Zo vraagt hij onder andere, waar de bedrijven en winkels in het centrum hun containers laten. Die komen toch niet op de trottoirs te staan, want dat mogen de ni6t" !°k Zit met dB Vraag inzake de bygiëne. De containers bij scholen en openbare gebouwen en dergelijke, zouden op slot moeten kunnen, zodat met iedereen daar op kan gaan lozen. Als in het rapport staat, dat er geen beperkingen zijn m de afvoer van huisvuil naar de containers, dan twijfelt hij daar enigszins aan. Men is daarbij afhankelijk van de frequentie van ledigen van de containers en de aard van aanvoer van zijn eigen huisvuil. Uit het rapport komt niet de relatie van de containers met de verpakking van het vuil tot uitdrukking. Hij pleit dan ook voor handhaving van de emmer, ook in de gebieden waar containers zijn geplaatst, of voor het verstrekken van hangers (ten behoeve van zakken), eventueel tegen een vergoeding. Verder zegt spreker, dat de manier van tariefberekening hem wel aan spreekt. Als men uitgaat van een gemiddeld tarief, dan snijdt het mes van twee kanten. Daarbij komt het voor, dat er mensen goedkoper zullen uit zijn, terwijl de extra kostenfactor van meer mankracht wordt voorkomen. Evenals het lid Gerla heeft ook hij enige problemen met de plaatsing van de containers. Dat zal altijd enigszins problematisch zijn voor die mensen, die een dergelijke container vlak bij hun perceel hebben staan. Een wat genuanceerdere uitwerking van de plaatsing zou zijns inziens dan ook op zijn plaats zijn. Naast stankklachten zou hij zich kunnen voorstellen, dat men ook met visuele klachten te maken kan krijgen (bijvoorbeeld als een container altijd in het oog staat).. Ook moet men zijns inziens zo veel moge lijk trachten te voorkomen, dat de containers op parkeerplaatsen komen te staan.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1975 | | pagina 130