129
14v Voorstel met betrekking tot de gemeente
reiniging.
Het lid mevrouw Krijnen-Boot houdt een pleidooi voor het meer differen
tiëren van de reinigingsrechten, waarbij bijvoorbeeld als grondslag zou
kunnen dienen het minimum-loon. Daarnaast wordt ook de groep bejaarden en
alleenstaanden haars inziens momenteel belast op een gebruik van diensten,
die niet vergelijkbaar zijn met andere gebruikers.
De voorzitter antwoordt, dat daardoor een heffingssysteem vereist
word dat in de administratie zonder meer extra mankracht zal vragen. De
administratie gebeurt nu per computer, maar dat zal dan weer per hand
dienen te geschieden.
Het lid Ooijen meent, dat op een andere wijze die differentiatie gere
geld zou kunnen worden. Als nu per aangeslagene 100 zakken worden uitgereikt
en een bepaalde groep heeft maar 50 zakken nodig, dan moet dat te regelen
zijn zonder een ingewikkelde administratie.
Wethouder Trompers antwoordt, dat uitgegaan moet worden van de totale
lasten van de reinigingsdienst. Daarbij zou vermindering van een aantal
zakken niet zoveel op die lasten gaan uitmaken. De praktijk heeft uitgewezen,
dat een gemiddelde van 92 zakken per perceel voldoende zou zijn. Aangezien
de personen, die in een container storten, echter ongelimiteerd kunnen
storten, wordt nu voorgesteld, dat aantal als een soort compensatie te ver
hogen tot 100 zakken. Deze verhoging wordt niet de bewoner in rekening
gebracht, maar komt ten laste van de totale exploitatie. Spreker acht het
ondoenlijk om met alle mogelijke tarieven van de gemeente rekening te houden
met eventueel financieel zwakkere groepen. Daarmee hoort zijns inziens dan
de regering bij loonmaatregelen rekening te houden. Bovendien is tweederde
deel van de minimumloners aangesloten bij de containers. Dan zou daarmee
ook weer rekening gehouden moeten worden.
Be voorzitter vult aan met te zeggen, dat het de gemeente niet bekend
is wie een minimumloon heeft. De categorie minimumloon-trekkenden kan men
zo maar niet even uit de samenleving lichten om daarvoor een andere behande
ling toe te passen. De zorg voor deze categorie ligt bij andere instanties
dan bij de gemeente.
Het lid Schipper zegt, dat zijn fractie in grote lijnen met het voor
stel akkoord kan gaan. De adder, die er zijns inziens onder het gras zit, is
de extra belastingverhoging van circa 35 h 40%. Gaat de raad daarachter
staan? In de commissie voor algemeen financieel beheer is uitgesproken, dat
het totale belastingenpakket bij de behandeling van de begroting 1976 in
ogenschouw genomen zou worden. Helaas is dat in de commissie niet genotuleerd.
Met het overige gedeelte van het voorstel heeft hij geen moeite. De nieuwe
™o^"eVen houden een hoêere dekking van de reinigingsdienst in (van 60 naar
107°). Deze verhoging is verkregen door een normale trendmatige aanpassing
en vervolgens door een extra verhoging.
De voorzitter antwoordt, dat het lid Schipper vanuit diezelfde commis
sievergadering ook bekend zal zijn, dat als dekkingspercentage de ministeri
ele norm is aangehouden. Bovendien zijn er in de omgeving al gemeenten, die
bij deze tak de 100%-dekking al bereikt hebben, terwijl Zevenbergen de dek
king nu naar 70% brengt. Ook Zevenbergen zal naar volledige zelfdekkendheid
van de reinigingsdienst moeten streven, waarbij geen dekking meer via de
algemene middelen nodig zal zijn-. In dat licht bezien kan men die verhoging
dus gevoeglijk losmaken van de behandeling van de begroting 1976.