129 14v Voorstel met betrekking tot de gemeente reiniging. Het lid mevrouw Krijnen-Boot houdt een pleidooi voor het meer differen tiëren van de reinigingsrechten, waarbij bijvoorbeeld als grondslag zou kunnen dienen het minimum-loon. Daarnaast wordt ook de groep bejaarden en alleenstaanden haars inziens momenteel belast op een gebruik van diensten, die niet vergelijkbaar zijn met andere gebruikers. De voorzitter antwoordt, dat daardoor een heffingssysteem vereist word dat in de administratie zonder meer extra mankracht zal vragen. De administratie gebeurt nu per computer, maar dat zal dan weer per hand dienen te geschieden. Het lid Ooijen meent, dat op een andere wijze die differentiatie gere geld zou kunnen worden. Als nu per aangeslagene 100 zakken worden uitgereikt en een bepaalde groep heeft maar 50 zakken nodig, dan moet dat te regelen zijn zonder een ingewikkelde administratie. Wethouder Trompers antwoordt, dat uitgegaan moet worden van de totale lasten van de reinigingsdienst. Daarbij zou vermindering van een aantal zakken niet zoveel op die lasten gaan uitmaken. De praktijk heeft uitgewezen, dat een gemiddelde van 92 zakken per perceel voldoende zou zijn. Aangezien de personen, die in een container storten, echter ongelimiteerd kunnen storten, wordt nu voorgesteld, dat aantal als een soort compensatie te ver hogen tot 100 zakken. Deze verhoging wordt niet de bewoner in rekening gebracht, maar komt ten laste van de totale exploitatie. Spreker acht het ondoenlijk om met alle mogelijke tarieven van de gemeente rekening te houden met eventueel financieel zwakkere groepen. Daarmee hoort zijns inziens dan de regering bij loonmaatregelen rekening te houden. Bovendien is tweederde deel van de minimumloners aangesloten bij de containers. Dan zou daarmee ook weer rekening gehouden moeten worden. Be voorzitter vult aan met te zeggen, dat het de gemeente niet bekend is wie een minimumloon heeft. De categorie minimumloon-trekkenden kan men zo maar niet even uit de samenleving lichten om daarvoor een andere behande ling toe te passen. De zorg voor deze categorie ligt bij andere instanties dan bij de gemeente. Het lid Schipper zegt, dat zijn fractie in grote lijnen met het voor stel akkoord kan gaan. De adder, die er zijns inziens onder het gras zit, is de extra belastingverhoging van circa 35 h 40%. Gaat de raad daarachter staan? In de commissie voor algemeen financieel beheer is uitgesproken, dat het totale belastingenpakket bij de behandeling van de begroting 1976 in ogenschouw genomen zou worden. Helaas is dat in de commissie niet genotuleerd. Met het overige gedeelte van het voorstel heeft hij geen moeite. De nieuwe ™o^"eVen houden een hoêere dekking van de reinigingsdienst in (van 60 naar 107°). Deze verhoging is verkregen door een normale trendmatige aanpassing en vervolgens door een extra verhoging. De voorzitter antwoordt, dat het lid Schipper vanuit diezelfde commis sievergadering ook bekend zal zijn, dat als dekkingspercentage de ministeri ele norm is aangehouden. Bovendien zijn er in de omgeving al gemeenten, die bij deze tak de 100%-dekking al bereikt hebben, terwijl Zevenbergen de dek king nu naar 70% brengt. Ook Zevenbergen zal naar volledige zelfdekkendheid van de reinigingsdienst moeten streven, waarbij geen dekking meer via de algemene middelen nodig zal zijn-. In dat licht bezien kan men die verhoging dus gevoeglijk losmaken van de behandeling van de begroting 1976.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1975 | | pagina 129