t t 126 Destijds werden er 6 kandidaten naar voren gebracht. Daarvan zijn er 4 gekozen. Zijn persoon werd toen kennelijk niet waardig geacht voor de functie van lid in de commissie, zodat hij nu van kandidaatstelling afziet. Rest dus alleen de kandidatuur van het lid Makkink. Aangezien er geen andere kandidaten naar voren worden gebracht, constateert de voorzitter hier te maken te hebben met een enkelvoudige kandidaatstelling. Hij vraagt daarom of de raad er mee kan instemmen, dat het lid Makkink bij acclamatie wordt gekozen. Zonder hoofdelijke stemming wordt hiertoe besloten. Desgevraagd zegt het lid Makkink deze benoeming aan te nemen. 13. Voorstel met betrekking tot een te bouwen sportzaal te Zevenbergschen Hoek (in vorige vergadering aangehouden in verband met aangenomen motie). De voorzitter zou namens het college de zaak als volgt aan de raad willen voorleggen. Voor deze zaal zal D.A.C.W.-subsidie worden aangevraagd. Hiervoor zal enige tijd worden uitgetrokken om te ontdekken of men die subsidie zal krijgen. Hij zou "de enige tijd" willen voorstellen op een half jaar. Het lid Makkink zegt, dat hij met dit voorstel akkoord zou kunnen gaan, zo de raad niet in 1974 had gesteld: prioriteit nummer 1 is de bouw van een sportvoorziening te Zevenbergschen Hoek en Langeweg. Zou de raad nu met dit voorstel akkoord gaan, dan betekent dat realisering van deze sportzaal in 1977. Indien binnen dat half jaar die subsidie namelijk niet afkomtdan zou pas in de begroting van 1977 daarvoor ruimte gezocht kunnen worden. Hij zou dan ook willen voorstellen om -als bij de behandeling van de begroting 1976 niet met zekerheid vast staat, dat die subsidie zal afkomen- dan als raad daarvoor ruimte te maken in de begroting 1976. De voorzitter antwoordt, dat hij niet kan garanderen, dat een termijn tot de behandeling van de begroting 1976 lang genoeg zal zijn om zekerheid te hebben in de kansen van een D.A.C.W.-subsidie voor dit project. Speker zegt, dat de raad niet uit het oog mag verliezen welke consequenties een te vroeg genomen besluit in deze kan hebben voor de komende jaren. Het lid Makkink repliceert met te stellen, dat dat een consequentie is, die de raad in 1974 aanvaard heeft. Wethouder Trompers brengt naar voren, dat deze voorziening inderdaad op de prioriteitenlijst nummer 1 staat. Als men weet, welke subsidiemogelijk heden er in deze zijn, dan moet het mogelijk zijn om in die prioriteiten lijst te kunnen bijsturen. Er ligt een goed plan, maar niettemin moet men sr in de exploitatielast rekening mee houden wat een dergelijk plan zonder subsidie zal gaan kosten. Bovendien kunnen burgemeester en wethouders -als binnen een half jaar de subsidie niet afkomt- op een zelfde wijze als door het lid Makkink wordt voorgesteld, trachten een oplossing voor de realise ring van het plan te vinden. In dat geval zal misschien naar een andere maat van de zaal omgezien moeten worden. Het verschil in exploitatielast met of zonder subsidie komt ruw geschat neer op 57.600,per jaar, daarbij uit gaande van 75$ van de subsidiabele kosten. Die exploitatie-last is bij een gewone gymzaal becijferd op 28.000, bij een zaal van 13 x 22 m 43.000,bij een zaal van 16 x 28 m 93.000,terwijl het college de voorkeur geeft aan een zaal van 16 x 32 m, die met subsidie een investerings- last geeft van 76.000,dus dan een veel geringere exploitatielast te zien zal geven.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1975 | | pagina 126