10
Uit het commentaar van de heer Borst blijkt duidelijk, dat de invloed van de
bewoners in die zin onvoldoende is geregeld. Men gaat zijns inziens dan ook
in de fout, als vanavond beslist wordt over een zaak, waarin in het voorover
leg onvoldoende recht is gedaan aan de bewoners en aan de deskundige projekt-
leider, die door de gemeente zelf is aangetrokken. Een tweede fout wordt ge
maakt door een gebouw, dat multifunctioneel heet te zijn, op te hangen aan de
toevallige instemming en luimen van de hoofden van de scholen.
Bij de totstandkoming van dit gebouw heeft zijns inziens bij de participanten
niet voorgezeten de werkelijke intentie om een multifunctioneel jgebouw te maken.
Er is meer gekeken naar het binnen halen van geld en wat daarvoor *gedaan moest
worden. Vanuit die visie wordt in het ontwerp van deze commissie, zoals dat nu
voorligt, wel gehonoreerd de interventie van de inspekteur van het lager
onderwijs, die gezegd heeft, dat -of die multifunktionele gedeelten zoals een
I gemeenschappelijke ruimte in gebruik mogen komen buiten het onderwijs om-
Seidlokaal dat een zaa^ moe't; ziJn> wordt voorbehouden aan hot oordeel van de hoofden
der scholen. Spreker weigert er aan mee te doen het oude sleutelsyndroom van
de schoolmeester weer te doen honoreren. Voor vanavond zou het te ver voeren
om het voorliggende voorstel op deze merites te beoordelen.
Hij vraagt daarom aan het college om de brief van de werkgroep gebruiksvoorbe-
reiding wijkcentrum Krooswijk en de brief van de heer Borst samen met het
concept van het college opnieuw in de plenaire werkgroep ter discussie te
stellen, daarbij het advies van de werkgroep Fakkert c.q. de mensen van het
departement te laten meewegen, om daarna met een nieuw voorstel aan de raad
te komen.
Het lid Makkink is van mening, dat het antwoord, dat het college het lid
van Engelen zal geven, erg bepalend zal zijn voor de verdere discussie.
Hij vraagt het college daarom of het bereid is eerst het lid van Engelen te
antwoorden.
De voorzitter antwoordt, dat het college in principe geen bezwaar heeft
tegen het voorgestelde uitstel. Men ziet daaruit echter wel problemen voort
vloeien. Voor een verder meer gedetailleerd antwoord geeft hij het woord aan
de gemeentesecretaris.
De secretaris stelt, dat een erg groot probleem in deze hele materie is,
dat de wettelijke bevoegdheden ex de Lager-onderwijswet zo zwaar liggen en
dat het daarom een bijzondere moeilijke zaak is om formeel bepaalde lijnen,
die door adviseurs van de werkgroep en door de wijkstichting naar voren zijn
gebracht, volledig tebonoreren. De commissie heeft lang geworsteld om daar
voor een compromis te vinden, zonder te beweren, dat dit het mooiste compro
mis is, wat gevonden kon worden. Het terugbrengen van de hele zaak in de
plenaire werkgroep zou de secretaris willen ontraden, omdat hij niet verwacht -
gezien ook de gesprekken, die nog na de laatste werkgroepvergadering hebben
plaats gehad, waarbij hem gesteld is, dat in de redaktie de coördinator van
het provinciaal opbouworgaan en de samenstellers in oorsprong van de concept
regeling tot elkaar waren gekomen- dat men er in een gesprek met de werkgroep
volledig zou uitkomen. Persoonlijk zou spreker willen adviseren om met alle
belegstukken, die gevraagd worden, b.v. de commissie welzijnszorg, die zo
onbeladen mogelijk in de materie zou kunnen duiken, in eerste instantie hier
over te laten adviseren om het concept daarna in de volgende raadsvergadering
te behandelen.
Wethouder Kamp vraagt zich af wat het woord "representatief" voor een nog
niet eens half afgebouwde wijk wil zeggen. Bovendien zouden zowel b.v. de
schoolbesturen als de kruisverenigingen een vertegenwoordiger vanuit die wijk
kunnen aanwijzen in de beheerscommissie.