yf< -;;:o v'
J "H 1 I?
jf >v%
- J
v.f. 4
I r 'F.;K*":
ïi!
9
Terugkomende op de opmerkingen van het lid van Engelen, dat het Infor
matiecentrum zou hebben aangedrongen op terugname van het plan, stelt de
heer Margry, dat dit niet meer is geweest dan een advies. Dit was zijns
inziens een onverstandig advies. De in gang gezette procedure kon moeilijk
teruggedraaid worden. In het veelvuldig contact met de onderwijsinspecties
kunnen wij de mogelijkheid om planwijziging -zo die er zijn- bij hen op
tafel leggen en daar door spreken, teneinde zo weinig mogelijk tijd verloren
te laten gaan. Het voorliggende plan voldoet zonder meer aan de eisen van
het bouwbesluit, misschien niet in alle opzichten aan de wensen van het
Informatiecentrum voor Scholenbouw. Dit centrum wil graag een optimale
school. Met de beperktheid van het huidige bouwbesluit kan vaak echter niet
aan al die wensen van het Informatiecentrum voor Scholenbouw tegemoet ge
komen worden. Het voorliggende plan heeft alle flexibiliteit, die gewenst
is bij het huidige onderwijs, in zich. Zoals gezegd is uitgegaan van een
onder- en een bovenbouw. De onderbouw houdt in twee kleuterlokalen en een
eerste en tweede lokaal, gebaseerd en gekoppeld aan een systeem van hallen
en toegangen, die er self-supporting zijn. De bovenbouw is eveneens self
supporting met een eigen toegang rond een centrale hal. De scheiding van
deze twee elementen bestaat uit een patio. Het voordeel van deze conceptie
rond de patio is, dat -als de lokalen daaraan vast zijn- de centrale ver
blijf sruimte vraagt naar vergroting. Dat kan dan op een eenvoudige wijze
geschieden door de patio dicht te bouwen, waardoor er in de gehele school
een centrale ruimte ontstaat, die geleedbaar is door vouwwanden en die
gedifferentieerde bestemmingen kan hebben. De geleedheid en de uitwissel
baarheid van deze school is zijns .inziens optimaal. Een aantal bouwmuren
zijn hoofddrager-muren, die op de moduul staan. Dat zijn de vaste gegeven
heden. Verder zijn alle binnenmuren of uitneembare separatiemuren of demon
tabele wanden of vouwwanden. Dat geheel geeft aan deze school een flexibili
teit, die wel degelijk in overeenstemming is met de huidige eisen van het
onderwijs, waar ook het Informatiecentrum voor Scholenbouw achterstaat.
Juist in verband met de opmerkingen van het Informatiecentrum voor
Scholenbouw heeft spreker een school te Berkel-Enschot bezocht, die ook
het Informatiecentrum voor Scholenbouw geadviseerd heeft. In deze school
zitten precies dezelfde elementen van flexibiliteit als in de voorliggende
school. Op de voorliggende school kan en zal de inspekteur zijns inziens
nauwelijks enige opmerkingen kunnen maken. Mocht het hoofd van de school
straks willen kiezen voor een andere vorm van onderwijs, dan is dat door
verschuiving van wanden simpel te realiseren, dit juist door de flexibili
teit van de school.
Tot slot wil de heer Margry nog een lans breken voor de moduulschool.
Dit is een school, die op de situatie moet worden ingepast. In dit geval
is de situatie in zoverre moeilijk, dat de noordzijde van de school wordt
begrensd door een belangrijke verkeersweg. De eisen van verkeers- en
geluidshinder spelen hier een belangrijke rol. Daarom is de school U-vormig
op het zuiden gesitueerd. De moduulschool is veel flexibeler dan bijvoor
beeld systeemscholen. Men zou dan nog wel kunnen kiezen voor een goedgekeurde
school, die elders al gebouwd is. Die school zou dan toch nog aangepast
moeten worden aan de plaatselijke situatie. Dat zou betekenen, dat de zaak
teruggedraaid zou moeten worden en dat opnieuw de procedure op gang gebracht
zou moeten worden.