yf< -;;:o v' J "H 1 I? jf >v% - J v.f. 4 I r 'F.;K*": ïi! 9 Terugkomende op de opmerkingen van het lid van Engelen, dat het Infor matiecentrum zou hebben aangedrongen op terugname van het plan, stelt de heer Margry, dat dit niet meer is geweest dan een advies. Dit was zijns inziens een onverstandig advies. De in gang gezette procedure kon moeilijk teruggedraaid worden. In het veelvuldig contact met de onderwijsinspecties kunnen wij de mogelijkheid om planwijziging -zo die er zijn- bij hen op tafel leggen en daar door spreken, teneinde zo weinig mogelijk tijd verloren te laten gaan. Het voorliggende plan voldoet zonder meer aan de eisen van het bouwbesluit, misschien niet in alle opzichten aan de wensen van het Informatiecentrum voor Scholenbouw. Dit centrum wil graag een optimale school. Met de beperktheid van het huidige bouwbesluit kan vaak echter niet aan al die wensen van het Informatiecentrum voor Scholenbouw tegemoet ge komen worden. Het voorliggende plan heeft alle flexibiliteit, die gewenst is bij het huidige onderwijs, in zich. Zoals gezegd is uitgegaan van een onder- en een bovenbouw. De onderbouw houdt in twee kleuterlokalen en een eerste en tweede lokaal, gebaseerd en gekoppeld aan een systeem van hallen en toegangen, die er self-supporting zijn. De bovenbouw is eveneens self supporting met een eigen toegang rond een centrale hal. De scheiding van deze twee elementen bestaat uit een patio. Het voordeel van deze conceptie rond de patio is, dat -als de lokalen daaraan vast zijn- de centrale ver blijf sruimte vraagt naar vergroting. Dat kan dan op een eenvoudige wijze geschieden door de patio dicht te bouwen, waardoor er in de gehele school een centrale ruimte ontstaat, die geleedbaar is door vouwwanden en die gedifferentieerde bestemmingen kan hebben. De geleedheid en de uitwissel baarheid van deze school is zijns .inziens optimaal. Een aantal bouwmuren zijn hoofddrager-muren, die op de moduul staan. Dat zijn de vaste gegeven heden. Verder zijn alle binnenmuren of uitneembare separatiemuren of demon tabele wanden of vouwwanden. Dat geheel geeft aan deze school een flexibili teit, die wel degelijk in overeenstemming is met de huidige eisen van het onderwijs, waar ook het Informatiecentrum voor Scholenbouw achterstaat. Juist in verband met de opmerkingen van het Informatiecentrum voor Scholenbouw heeft spreker een school te Berkel-Enschot bezocht, die ook het Informatiecentrum voor Scholenbouw geadviseerd heeft. In deze school zitten precies dezelfde elementen van flexibiliteit als in de voorliggende school. Op de voorliggende school kan en zal de inspekteur zijns inziens nauwelijks enige opmerkingen kunnen maken. Mocht het hoofd van de school straks willen kiezen voor een andere vorm van onderwijs, dan is dat door verschuiving van wanden simpel te realiseren, dit juist door de flexibili teit van de school. Tot slot wil de heer Margry nog een lans breken voor de moduulschool. Dit is een school, die op de situatie moet worden ingepast. In dit geval is de situatie in zoverre moeilijk, dat de noordzijde van de school wordt begrensd door een belangrijke verkeersweg. De eisen van verkeers- en geluidshinder spelen hier een belangrijke rol. Daarom is de school U-vormig op het zuiden gesitueerd. De moduulschool is veel flexibeler dan bijvoor beeld systeemscholen. Men zou dan nog wel kunnen kiezen voor een goedgekeurde school, die elders al gebouwd is. Die school zou dan toch nog aangepast moeten worden aan de plaatselijke situatie. Dat zou betekenen, dat de zaak teruggedraaid zou moeten worden en dat opnieuw de procedure op gang gebracht zou moeten worden.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1974 | | pagina 9