96 2. de derde daklaag in plaats van 2 daklagen; meerprijs f 14.000, 3. de lux-waarde is opgevoerd van 600 lux naar 650 lux: meerprijs voor de grote hal f 2.000, voor de kleine zaal f 4.500, Als deze bedragen bij elkaar worden opgeteld vormt dit al een bedrag van f 53.500,zijnde ongeveer het verschil in de totaalprijs tussen Pelikaan en Betonwerken. Bovendien komt hierbij nog het verschil in de prijs voor het vergroten van de hal tot 33 m, waarvoor Pelikaan f 61.000,vraagt en Betonwerken f 80.000,Op dit moment al, is in de calculatie van het lid van Engelen Pelikaan goedkoper dan Betonwerken. Overigens biedt spreker zijn verontschuldigingen aan, dat het Pelikaan als ander voorbeeld heeft genomen, doch dit was het enige bedrijf waarvan een ge specificeerde prijsopgave voorhanden was. Waanzin vindt spreker het om de esthetisch fraaie constructie van de Pelikaanhal op advies van de stedebouwkundige te vervangen door metselwerk, waardoor een neer- post ontstaat van f 11.500, Eveneens is het waanzin om te eisen dat de Holland-Betonvloerdelen door andere vloerdelen worden vervangen, omdat spreker zich er bij het Ministerie van heeft laten overtuigen, dat de Holland-Betonvloeren van uitstekende kwaliteit zijn. Dit is echter nog niet alles. Er is nog een belangrijke kostenfaktor die niet ver geten mag worden, n.l. het risico van de stijging van de bouwkosten. Bij Pelikaan is dit risico af te kopen voor f 80.000,bij Betonwerken is dit risico niet afkoopbaar. Dit bedrijf wil een integrale doorberekening van de stijging van mate rialen en lonen, waardoor niet te overzien wordt hoe hoog de kosten uiteindelijk zullen uitvallen. Er zijn voor spreker 2 redenen om het voorstel van het college ten aanzien van de keuze van de bouwer niet te volgen en dat zijn de onervarenheid van Betonwerken tegenover de ervarenheid van Pelikaan en vervolgens de onzekerheid ten aanzien van de uiteindelijke totale kosten tegenover de zekerheid, dat de kosten nu al hoger zijn dan de offerte van Pelikaan. Tenslotte gaat het lid van Engelen in op de financiële aspecten die aan dit voor stel zijn verbonden. Hij deelt mede, dat hij hedenmiddag een bezoek heeft gebracht aan de heer Jansen, ambtenaar sportzaken van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Waar aanleiding van dit bezoek heeft spreker de weinig prettige mededeling, dat de heer Jansen hem een brief liet zien van het Ministerie van Sociale Zaken, aan het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk met betrekking tot de voorlopige raming van de te verlenen subsidie. Blijkens deze brief zal de te verlenen subsidie niet f 1.696.500,bedragen, doch slechts f 1.462.500, Dit is een subsidie van 1J% in plaats van de toegezegde Ql%. Er is echter nog een uitwijkmogelijkheid om deze subsidie alsnog verhoogd te krijgen tot de toegezegde 81%. Indien namelijk de brief van het Ministerie bij de gemeente binnenkomt, zal hiertegen in beroep moeten worden gegaan. Doch dit beroep heeft alleen maar kans, als we zelf de grootste mate van soberheid betrachten. Spreker pleit daarom met grote drang voor versobering van het projekt. Het lid van Engelen komt tenslotte op de voorgestelde belastingverhoging. Om het geraamde exploitatietekort te kunnen dekken, stelde het college in eerste instan tie voor om de onroerendgoed-belasting te verhogen van f 8,naar f 10, Omdat daarna in de commissievergadering werd gesteld, dat deze verhoging voor de kerkdorpen een moeilijk verteerbare zaak was, komt het college vanavond met de mededeling, dat uit deze verhoging ook de verbetering van de voorzieningen te Zevenbergschen Hoek en Langeweg zullen worden betaald.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1974 | | pagina 98