r •:,Tr-=ltïÖT«V sh ;.,t; Hi i§v; rojrf s&é ;t'fw f: #t>rt i.h T!'H j- -i ~>Jf> -.uia i "nil- i..; >h "J 5. ■:Lcr iS i'.'ii" ,T\. Vi i"V r AC-' owe i-.-ruWr- j. n :c9@ li ,3'M.U1 -;t .'.jLÏVt ■- (s;>C ,'i i ii fxe.if. jt-£ r'i!o--v.5f. UW/h--.'. V. pj; .W :j 'Ti.»: :''-:YSs' i o ,;i tfo* >k: ...yc. .|0 - 4 nv. Hi-v 'if -.•...i. vw,;.:.d .heir". r.v-vi. 1 i(:;\ -fa* iofii.fr- i H if..; i'.-y -ri,i -re 8 Dit is geschied. Wederom werden enkele bemerkingen gemaakt, die door de heer Margry andermaal zijn verwerkt in het voorliggende plan. Dit plan nu is bij het Informatiecentrum voor Scholenbouw nog niet bekend. Aangezien er alle bemerkingen van het Informatiecentrum voor Scholenbouw in zijn ver werkt, ziet hij helemaal niet wat voor een verkeerde procedure aan de gang is. Wat de opmerking over het klassikale onderwijs betreft, antwoordt hij, dat het zuiver op advies van de inspekteur is, dat we nu dit plan hebben. Dat wil niet zeggen, dat in deze school daarom geen ander onderwijs mogelijk is. De wanden zijn inschuifbaar of inklapbaar. Hierna nodigt de voorzitter de heer Margry uit op een aantal technische aspecten nader in te gaan. De heer Margry vraagt of het is toegestaan om even op de geschiedenis in te gaan. De Voorzitter acht iedere poging om misverstanden weg te nemen oppor tuun. De heer Margry stelt, dat de opdracht aan zijn bureau om deze school te maken, duidelijk de eisen inhield, waaraan deze school moest voldoen. Dat waren eisen in de zin van tijd en flexibiliteit. De tijd was een van de zwaarste eisen. Juist omdat de tijd zo kort was en geëist was, dat de school in overleg met het Informatiecentrum voor Scholenbouw ontwikkeld moest worden, is ogenblikkelijk na de opdracht met het Informatiecentrum voor Scholenbouw contact opgenomen. Het Informatie centrum voor Scholenbouw hanteert een procedure, waarbij de hele ideologie van een school in een doelstellingennota wordt vastgelegd. Hiervoor had het Informatiecentrum voor Scholenbouw ongeveer een tijd van drie maanden nodig. Dat was voor dit geval veel te lang. Bovendien is gesteld, dat ons bureau voldoende vertrouwd was met de problematiek van scholen in zijn algemeenheid. Daarom is gevraagd om in een eenmalig contact met het Informatiecentrum voor Scholenbouw een programma van de school, dat niet geformuleerd was, op te stellen. Een oppervlakteanalyse is in nauw overleg met het Informatie centrum voor Scholenbouw opgesteld. Deze is basis geweest voor het eerste ontwerp. Dit ontwerp is na gereedkoming aan alle betrokken instanties toege zonden, dus ook al aan de inspekteurs van het kleuter- en basisonderwijs, aangezien het een school met onder- en bovenbouw is. Deze inspekteurs hebben bepaalde tijd en een bepaalde weg nodig, waarin dat plan dan weer gaat naar de bouwkundig inspekteur. Het werd van belang geacht in deze procedure de wegen zo kort mogelijk te sluiten. Een missing-link is, dat het plan niet gelijktijdig, doch een week later naar het Informatiecentrum voor Scholen bouw is gezonden. Het Informatiecentrum voor Scholenbouw heeft daarna over dat ontwerp een advies uitgebracht. Dit is het advies van 24 december. In dit advies staan vele punten, doch de eigenlijke essentie hield in, dat de documentatieruimte en de ruimte voor handvaardigheid niet de meest ideale plaats hadden. Hiermee waren wij het eens, aldus de heer Margry, en het plan is daarop aangepast. Dit plan is volledig gestoeld op een moduul. Het is een moduulschool, die is gebaseerd op in de handel zijnde modulaire bouwelementen. Moet zo'n school snel gebouwd worden, dan is een modulair systeem primair voor de opzet van zo'n school. Dat systeem moet consequent worden doorgevoerd. Het gewijzigde plan is op 3 januari met het Informatiecentrum voor Scholenbouw doorgesproken. Aan alle punten is tegemoet gekomen. De heer van Wentzel van het Informatiecentrum voor Scholenbouw heeft hem persoonlijk gezegd, dat dat akkoord is.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1974 | | pagina 8